فصل چهارم
(تجزیه و تحلیل داده‌ها)
۱-۴ مقدمه
تجزیه و تحلیل داده‌ها فرآیندی چند مرحله‌ای است که طی آن داده‌هایی که از طریق بکارگیری ابزارهای جمع‌ آوری در نمونه آماری فراهم آمده‌اند، خلاصه، کد بندی و دسته بندی و در نهایت پردازش می‌شوند تا زمینه برقراری انواع تحلیل‌ها و ارتباط‌ها بین این داده‌ها به منظور آزمون فرضیه‌ها فراهم آید. در واقع تحلیل اطلاعات شامل سه عملیات اصلی می‌باشد:
شرح و آماده‌سازی داده‌های لازم برای آزمون فرضیه‌ها، تحلیل روابط میان متغیرها و در نهایت مقایسه نتایج مشاهده شده با نتایجی که فرضیه‌ها انتظار داشتند. در این فرایند داده‌ها هم از لحاظ مفهومی و هم از لحاظ تجربی پالایش می‌شوند و تکنیک‌های گوناگون آماری نقش بسزایی در استنتاج‌ها و تعمیم‌ها به عهده دارند.

( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

در این فصل، ابتدا مشخصات جمعیت شناختی پاسخ دهندگان و پاسخ‌های آنها به این سوالات بررسی می‌شود. جداول فراوانی مربوط به مشخصات جمعیت شناختی پاسخ دهندگان تشکیل یافته و نمودارهای فراوانی مربوطه رسم می‌شود. سپس داده‌های بدست آمده از سوالات تخصصی پرسشنامه از نظر فراوانی و درصد تجزیه و تحلیل می‌شود و به کمک آنها و با بهره گرفتن از آزمون‌های آماری درستی فرضیه‌های تحقیق بررسی می‌شود.سپس با بهره گرفتن از روش تاپسیس،عواملی که موجب عدم توسعه بیمه های اشخاص می شوند، رتبه‌بندی می‌شوند. در این پژوهش ابتدا از پرسشنامه دلفی استفاده گردید که براساس آن برای متغیرهای اصلی تحقیق از جمله( نبود فرهنگ،نبود تبلیغات،نبود تعهدات توسط شرکتهای بیمه،وجود تورم و نبود طرحهای متنوع از طرف شرکتهای بیمه) ، ۵ سوال طرح گردید و این سوالات که با بلی و خیر تنظیم شده بود در بین ۱۰ نفر از متخصصین در زمینه بیمه های اشخاص در بیمه مرکزی ایران واقع در شهر تهران پخش شد . بعد از جمع آوری سوالاتی را که بیشترین پاسخگویی را داشتند در پرسشنامه دیگری بنام لیکرت آورده شد. پرسشنامه لیکرت شامل دو بخش سوالات عمومی از قبیل( سن،وضعیت تأهل، میزان تحصیلات،جنسیت) و سوالات تخصصی مربوط به متغیرهای تحقیق که با طیف (خیلی کم، کم، متوسط، زیاد و خیلی زیاد) تنطیم شده، شامل ۲۰ سوال است که این سوالات در بین ۱۸۴ شرکت و نمایندگی بیمه ایران در سطح شهر تهران پخش گردید.
۲-۴ بررسی پاسخ‌های پاسخ دهندگان به سوالات جمعیت شناختی
سن: جدول و نمودار فراوانی سن پاسخ دهندگان بصورت زیر می باشد.۱/۱ درصد پاسخ دهندگان سنشان کمتر از ۲۰ است.۴/۳۶ درصد پاسخ دهندگان سنشان بین ۲۰ تا ۳۰ است. ۹/۳۵ درصد پاسخ دهندگان سنشان بین ۳۰ تا ۴۰ می باشد. ۴/۲۳ درصد پاسخ دهندگان سنشان بین ۴۰ تا ۵۰ می باشد. ۳/۳ درصد پاسخ دهندگان سنشان بالاتر از ۵۱ می باشد.
جدول ۴-۱ : جدول فراوانی سن پاسخ دهندگان

سن

فراوانی

درصد فراوانی نسبی

۲۰ سال و کمتر
۲۰ تا ۳۰ سال
۳۰ تا ۴۰ سال
۴۰ تا ۵۰ سال
۵۰ سال و بیشتر

۲
۶۷
۶۶
۴۳
۶

۱/۱
۴/۳۶
۹/۳۵
۴/۲۳
۳/۳

کل

۱۸۴

۱۰۰

میزان تحصیلات : جدول و نمودار فراوانی میزان تحصیلات پاسخ دهندگان بصورت زیر می‌باشد. ۱۹ درصد پاسخ دهندگان دارای فوق دیپلم می باشند. ۵/۴۳ درصد پاسخ دهندگان دارای کارشناسی می باشند. ۶/۳۲ درصد پاسخ دهندگان دارای کارشناسی ارشد می باشند. ۹/۴ درصد پاسخ دهندگان دارای دکترا و بالاتر می باشند.
جدول ۴-۲ : جدول فراوانی میزان تحصیلات پاسخ دهندگان

میزان تحصیلات

فراوانی

درصد فراوانی نسبی

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...