فایل شماره 6619 |
فهرست اشکال
عنوان
شماره صفحه
شکل ۱-۱ الگوی مفهومی تحقیق (لاولاک و رایت، ۲۰۰۳) ……………………………………………..
۵
شکل ۴-۱ نتایج برآورد مدل پژوهش ……………………………………………………………………………
۹۶
چکیده
بیمه یکی از ابزارهای مفید مدیریت خطر برای تأمین آرامش و آسایش افراد جامعه است. بازاریابی نیز علم و عمل پاسخگویی به نیازها و نیازمندان است. پیشنیاز این پاسخگویی، آگاهی و شناخت بازار، رفتارها و معیارهای روز خریداران و نیز عوامل تأثیرگذار بر نظام بازاریابی است. هدف این تحقیق تعیین میزان اثرگذاری عناصر الگوی بهینۀ آمیخته بازاریابی خدمات بر میزان تمایل به خرید بیمهنامه های اتومبیل (بیمه بدنه ـ بیمه حوادث سرنشین)، میباشد. و اثر عناصر الگوی بهینۀ آمیختۀ بازاریابی خدمات (۸ps) را بر میزان تمایل به خرید بیمهنامه های اتومبیل (بیمه بدنه ـ بیمه حوادث سرنشین) بررسی مینماییم. در بین بیمهنامه های اتومبیل، بیمه بدنه و بیمه حوادث سرنشین، یکی از انواع بیمهنامه های ضروری و مهماند که در عین حال ناشناختهاند. در این پژوهش با توجه به نقش انکارناپذیر بازاریابی در توسعه و گسترش این بیمهنامه ها از الگوی بهینۀ آمیخته بازاریابی خدمات استفاده شد و تأثیر هر یک از عناصر هشتگانه آن از طریق آزمون t یک نمونه ای و دوجملهای و از نگاه ۱۲۵ نفر از بازاریابان به عنوان جامعه آماری تحقیق، بر میزان تمایل به خرید بیمهنامه های اتومبیل (بیمه بدنه ـ بیمه حوادث سرنشین) سنجیده شد. این تحقیق از نوع پیمایشی بوده و جهت سنجش پایایی تحقیق از آزمون آلفای کرونباخ استفاده گردید که در نهایت ضریب پایایی کل پرسشنامه ۸۴۱/۰ به دست آمد. نتایج آزمون نشان میدهد که عناصر خدمت و قیمت از بیشترین تأثیر در میان سایر عوامل برخوردار میباشند.
( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
واژگان کلیدی: بیمه، بیمهنامه اتومبیل، بیمه بدنه، بیمه حوادث سرنشین، آمیخته بازاریابی خدمات
فصل اول
کلیات تحقیق
۱-۱ مقدمه
امروزه نیاز جوامع به خدمات بیمهای، بیش از پیش در حال افزایش است و مردم انتظار خدمات بهینه و متنوعتری را از شرکتهای بیمه دارند. شناخت کامل مشتری، مقدم شمردن وی در ارائۀ خدمات کیفی، حفظ وفاداری مشتریان موجود و اعتمادسازی برای جذب مشتریان جدید، مستلزم برخورداری از مدیریت کارا و اثربخش در همۀ ابعاد خدمات بیمهای، با تأکید بر مقولۀ بازاریابی میباشد. تعبیری که هماکنون از مشتری می شود با آنچه در گذشته رواج داشت کاملاً متفاوت است، به این معنی که مشتری دیگر خریدار صرف کالا یا خدمات نیست، بلکه عضوی فعال و تأثیرگذار در تمامی فعالیتهای تجاری است. بنابراین بازاریابی موفق، شرکت را قادر میسازد که مشتریان را به دست بیاورد و حفظ کند. بیمه نیز برخلاف بسیاری از خدمات دیگر که منافع و مزایای آنها در زمان خرید مشخص میشوند، کالایی غیرملموس است که نیازهای آتی را مرتفع می کند. این ویژگی، بیمه را از سایر خدمات متمایز مینماید. به همین منظور ما در این مقاله ضمن بررسی مفاهیم الگوی بهینه آمیخته بازاریابی خدمات، با بیمهنامه های بدنه و حوادث سرنشین اتومبیل و کاربرد مهم و ناشناختۀ این بیمهنامه ها آشنا میشویم، تا موجب هرچه بیشتر شدن آگاهی افراد جامعه از این بیمهنامه ها و بهبود شرایط بیمهای اتومبیل گردیم.
۱-۲ بیان مسأله
هرچند با ورود اتومبیل به زندگی انسانها سطح رفاه جامعه افزایش یافته است، اما از سوی دیگر این وسیله باعث ایجاد خطرات و حوادث مختلفی نیز گردیده است. یکی از روشهای مرسوم در جهان استفاده از خدمات بیمهای جهت جبران حوادث رانندگی است. (جعفرزاده، ۱۳۸۳).
در پژوهشی تحت عنوان؛ ارائه الگوی بهینه آمیخته بازاریابی خدمات با هدف افزایش خرید بیمهنامه های عمر و پسانداز توسط (رضائیان، علی و رضازاده برفوئی، حجتالله، ۱۳۸۶)، تمایل به خرید بیمهنامه، چنین تعریف شده است؛ میزان میل و رغبت افراد به خرید بیمهنامه ها، از طریق میزان آگاهی آنها از وجود چنین بیمهنامه هایی توسط یک برنامه بازاریابی مناسب.
هرچند در بیشتر کشورها از جمله ایران اخذ بیمه اتومبیل (شخص ثالث) جنبه اجباری دارد ولی بیمه بدنه و حوادث سرنشین اختیاری است. (جعفر زاده، ۱۳۸۳).
بنابراین به دلیل عدم توجه بیمهگذاران به این امر، همواره در معرض خطرات جانی و مالی فراوانی هستند و این در حالتی است که از مزایای سایر بیمهنامه های اتومبیل، جهت نبودن مکانیسم بازاریابی مناسب بیخبرند. ما در این پژوهش اثر عناصر بهینۀ آمیخته بازاریابی خدمات را بر میزان تمایل به خرید بیمهنامه های اتومبیل (بیمه بدنه ـ بیمه حوادث سرنشین) بررسی میکنیم. با توجه به این مورد که عناصر بهینۀ آمیخته بازاریابی خدمات در خدمت نمایندگیهای بیمه میباشند چرا هنوز نتوانستهاند با بهره گرفتن از این عناصر موجبات تمایل به خرید را در مشتریان افزایش دهند. با بررسی اثر هر یک میتوانیم متوجه شویم که کدام یک از این عناصر در اولویت قرار دارند و چه برنامهای باید جهت بهبود آن پایهریزی نمود.
و اما در پژوهشی تحت عنوان؛ اثر عناصر الگوی مدیریت منسجم خدمات بر میزان تمایل به خرید بیمهنامه های عمر و پسانداز، توسط (محمدرضا تقیزاده، ۱۳۸۹)، الگوی بهینه آمیخته بازاریابی خدمات ۸ps چنین تعریف شده است؛ الگوی بهینه آمیخته بازاریابی خدمات ۸ps، که الگویی جدید میباشد؛ با وجود ماهیت خدمات بازاریابی که جنبههایی مانند مشارکت مشتری در امر تولید و اهمیت زمان را در بر دارد، وجود عوامل حیاتی دیگری را نیز مانند؛ اجزای محصول، مکان و زمان، ترویج و آموزش، قیمت و سایر هزینهها، فرایند، بهرهوری و کیفیت، افراد و شواهد فیزیکی را داراست.
اتومبیل شما جزو سرمایه شماست و این سرمایه همواره در معرض حوادثی چون؛ تصادفات، سرقت، آتشسوزی، بلایای طبیعی و … قرار دارد. بنابراین برای حفظ آن باید چارهای اندیشید. اگر در حادثه رانندگی، افراد داخل اتومبیل مورد بیمه، مصدوم شوند و به افرادی چون راننده، بیمهگذار و یا افراد تحت تکفل آنها خسارت وارد آید، طبق ماده ۲ قانون بیمه شخص ثالث، بیمهگذار، مالک و یا راننده وسیله نقلیه مسئولِ حادثه، و همسر و پدر و مادر و اولاد و اولادِ اولاد و افراد تحت تکفل بیمهگذار یا راننده، شخص ثالث شناخته نمیشوند. لذا خسارتی از محل بیمهنامه به افراد مذکور در فوق تعلق نمیگیرد. (آئیننامه ماده ۲ قانون بیمه شخص ثالث).
امروزه با افزایش تعداد خودروها و حجم سنگین ترافیک و در نتیجه بالا رفتن ضریب خسارت و تصادفات و همین طور پایین آمدن میانگین سنی رانندگان، گران قیمت بودن اتومبیلهای جدید، بالا رفتن هزینه های مربوط به تعمیرات، دستمزدها و… اهمیت و نیاز به بیمه بدنه و بیمه حوادث سرنشین را پررنگتر نموده است. و این جز با یک بازاریابی قوی و مؤثر و مناسب امکان پذیر نمی باشد. با آگاه نمودن افراد درباره این بیمهنامه ها که عموماً هنگام تعهدات سرنشین همراه با بیمهنامه شخص ثالث و در یک کارت بیمهنامه عرضه میگردد و نیازی به خرید بیمهنامه جداگانه نمی باشد، آرامش خاطر را به همراه یک پوشش بیمهای بهینه به مشتریانتان هدیه نمایید. امّا با توجه به وجود مزایای آشکار بیمهنامه های (بدنه ـ حوادث سرنشین) برای استفادهکنندگان آن و با آگاهی به اینکه این بیمهنامه ها در مقایسه با سایر بیمهنامه ها از موقعیت مناسبی در کشور برخوردار نیستند در اینجا به بررسی تأثیر عناصر الگوی بهینه آمیخته بازاریابی خدمات در میزان تمایل به خرید بیمهنامه های (بدنه ـ حوادث سرنشین) میپردازیم.
سوال اصلی مسأله در اینجا آن است که؛ آیا عناصر الگوی بهینه آمیخته بازاریابی خدمات (۸ps)، بر میزان تمایل به خرید بیمهنامه های اتومبیل (بیمه بدنه ـ بیمه حوادث سرنشین) اثرگذار است یا خیر؟
۱-۳ چارچوب نظری تحقیق
چارچوب نظری پایهای است که تمام تحقیق بر روی آن تکیه می کند. یک شبکه منطقی، توسعه یافته، توصیفشده و کامل بین متغیرهایی است که از طریق فرآیندهایی مانند مصاحبه، مشاهده و بررسی ادبیات موضوع پیشینهی تحقیق مشخص شده اند. این متغیرها با مسأله تحقیق در ارتباطاند. یک چارچوب نظری خوب، متغیرهایی مهم و مؤثر در شرایط مربوط به مسألهای تعریف شده را شناسایی و نشان میدهد و ارتباط بین متغیرها را به صورتی منطقی توصیف می کند (خاکی، ۱۳۹۰).
متغیر وابسته تحقیق حاضر، تمایل به خرید میباشد. متغیرهایی که بر متغیر وابسته تأثیر میگذارند، تحت عنوان متغیرهای مستقل عبارتند از: خدمت، قیمت و سایر هزینهها، شواهد فیزیکی، مکان و زمان، فرایند، بهرهوری و کیفیت، نیروی انسانی و ارتقاء و آموزش.
چارچوب نظری بیانگر روابط حاکم بر متغیرهای مستقل و وابسته بر اساس ادبیات موضوعی میباشد. بر اساس بیانی که از مسئله به عمل آمد، الگوی تحلیلی تحقیق حاضر که برگرفته از مدل لاولاک و رایت (۲۰۰۳) میباشد استفاده شده است که به شرح شکل زیر (۱-۱) است:
تمایل به خرید
فرایند
۱- تسهیلات
۲- تشریفات
فرم در حال بارگذاری ...
[یکشنبه 1401-04-05] [ 11:29:00 ب.ظ ]
|