فهرست اشکال
عنوان
شماره صفحه

شکل ۱-۱ الگوی مفهومی تحقیق (لاولاک و رایت، ۲۰۰۳) ……………………………………………..

۵

شکل ۴-۱ نتایج برآورد مدل پژوهش ……………………………………………………………………………

۹۶

چکیده
بیمه یکی از ابزارهای مفید مدیریت خطر برای تأمین آرامش و آسایش افراد جامعه است. بازاریابی نیز علم و عمل پاسخگویی به نیازها و نیازمندان است. پیش­نیاز این پاسخگویی، آگاهی و شناخت بازار، رفتارها و معیارهای روز خریداران و نیز عوامل تأثیرگذار بر نظام بازاریابی است. هدف این تحقیق تعیین میزان اثرگذاری عناصر الگوی بهینۀ آمیخته بازاریابی خدمات بر میزان تمایل به خرید بیمه­نامه­ های اتومبیل (بیمه بدنه ـ بیمه حوادث سرنشین)، می­باشد. و اثر عناصر الگوی بهینۀ آمیختۀ بازاریابی خدمات (۸ps) را بر میزان تمایل به خرید بیمه­نامه­ های اتومبیل (بیمه بدنه ـ بیمه حوادث سرنشین) بررسی می­نماییم. در بین بیمه­نامه­ های اتومبیل، بیمه بدنه و بیمه حوادث سرنشین، یکی از انواع بیمه­نامه­ های ضروری و مهم­اند که در عین حال ناشناخته­اند. در این پژوهش با توجه به نقش انکارناپذیر بازاریابی در توسعه و گسترش این بیمه­نامه­ ها از الگوی بهینۀ آمیخته بازاریابی خدمات استفاده شد و تأثیر هر یک از عناصر هشتگانه آن از طریق آزمون t یک نمونه ­ای و دوجمله­ای و از نگاه ۱۲۵ نفر از بازاریابان به عنوان جامعه آماری تحقیق، بر میزان تمایل به خرید بیمه­نامه­ های اتومبیل (بیمه بدنه ـ بیمه حوادث سرنشین) سنجیده شد. این تحقیق از نوع پیمایشی بوده و جهت سنجش پایایی تحقیق از آزمون آلفای کرونباخ استفاده گردید که در نهایت ضریب پایایی کل پرسشنامه ۸۴۱/۰ به دست آمد. نتایج آزمون نشان می­دهد که عناصر خدمت و قیمت از بیشترین تأثیر در میان سایر عوامل برخوردار می­باشند.

( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

واژگان کلیدی: بیمه، بیمه­نامه اتومبیل، بیمه بدنه، بیمه حوادث سرنشین، آمیخته بازاریابی خدمات
فصل اول
کلیات تحقیق
۱-۱ مقدمه
امروزه نیاز جوامع به خدمات بیمه­ای، بیش از پیش در حال افزایش است و مردم انتظار خدمات بهینه و متنوع­تری را از شرکت­های بیمه دارند. شناخت کامل مشتری، مقدم شمردن وی در ارائۀ خدمات کیفی، حفظ وفاداری مشتریان موجود و اعتمادسازی برای جذب مشتریان جدید، مستلزم برخورداری از مدیریت کارا و اثربخش در همۀ ابعاد خدمات بیمه­ای، با تأکید بر مقولۀ بازاریابی می­باشد. تعبیری که هم­اکنون از مشتری می­ شود با آنچه در گذشته رواج داشت کاملاً متفاوت است، به این معنی که مشتری دیگر خریدار صرف کالا یا خدمات نیست، بلکه عضوی فعال و تأثیرگذار در تمامی فعالیت­های تجاری است. بنابراین بازاریابی موفق، شرکت را قادر می­سازد که مشتریان را به دست بیاورد و حفظ کند. بیمه نیز برخلاف بسیاری از خدمات دیگر که منافع و مزایای آنها در زمان خرید مشخص می­شوند، کالایی غیرملموس است که نیازهای آتی را مرتفع می­ کند. این ویژگی، بیمه را از سایر خدمات متمایز می­نماید. به همین منظور ما در این مقاله ضمن بررسی مفاهیم الگوی بهینه آمیخته بازاریابی خدمات، با بیمه­نامه­ های بدنه و حوادث سرنشین اتومبیل و کاربرد مهم و ناشناختۀ این بیمه­نامه­ ها آشنا می­شویم، تا موجب هرچه بیشتر شدن آگاهی افراد جامعه از این بیمه­نامه­ ها و بهبود شرایط بیمه­ای اتومبیل گردیم.
۱-۲ بیان مسأله
هرچند با ورود اتومبیل به زندگی انسان­ها سطح رفاه جامعه افزایش یافته است، اما از سوی دیگر این وسیله باعث ایجاد خطرات و حوادث مختلفی نیز گردیده است. یکی از روش­های مرسوم در جهان استفاده از خدمات بیمه­ای جهت جبران حوادث رانندگی است. (جعفرزاده، ۱۳۸۳).
در پژوهشی تحت عنوان؛ ارائه الگوی بهینه آمیخته بازاریابی خدمات با هدف افزایش خرید بیمه­نامه­ های عمر و پس­انداز توسط (رضائیان، علی و رضازاده برفوئی، حجت­الله، ۱۳۸۶)، تمایل به خرید بیمه­نامه، چنین تعریف شده است؛ میزان میل و رغبت افراد به خرید بیمه­نامه­ ها، از طریق میزان آگاهی آن­ها از وجود چنین بیمه­نامه­ هایی توسط یک برنامه بازاریابی مناسب.
هرچند در بیشتر کشورها از جمله ایران اخذ بیمه اتومبیل (شخص ثالث) جنبه اجباری دارد ولی بیمه بدنه و حوادث سرنشین اختیاری است. (جعفر زاده، ۱۳۸۳).
بنابراین به دلیل عدم توجه بیمه­گذاران به این امر، همواره در معرض خطرات جانی و مالی فراوانی هستند و این در حالتی است که از مزایای سایر بیمه­نامه­ های اتومبیل، جهت نبودن مکانیسم بازاریابی مناسب بی­خبرند. ما در این پژوهش اثر عناصر بهینۀ آمیخته بازاریابی خدمات را بر میزان تمایل به خرید بیمه­نامه­ های اتومبیل (بیمه بدنه ـ بیمه حوادث سرنشین) بررسی می­کنیم. با توجه به این مورد که عناصر بهینۀ آمیخته بازاریابی خدمات در خدمت نمایندگی­های بیمه می­باشند چرا هنوز نتوانسته­اند با بهره گرفتن از این عناصر موجبات تمایل به خرید را در مشتریان افزایش دهند. با بررسی اثر هر یک می­توانیم متوجه شویم که کدام یک از این عناصر در اولویت قرار دارند و چه برنامه­ای باید جهت بهبود آن پایه­ریزی نمود.
و اما در پژوهشی تحت عنوان؛ اثر عناصر الگوی مدیریت منسجم خدمات بر میزان تمایل به خرید بیمه­نامه­ های عمر و پس­انداز، توسط (محمدرضا تقی­زاده، ۱۳۸۹)، الگوی بهینه آمیخته بازاریابی خدمات ۸ps چنین تعریف شده است؛ الگوی بهینه آمیخته بازاریابی خدمات ۸ps، که الگویی جدید می­باشد؛ با وجود ماهیت خدمات بازاریابی که جنبه­هایی مانند مشارکت مشتری در امر تولید و اهمیت زمان را در بر دارد، وجود عوامل حیاتی دیگری را نیز مانند؛ اجزای محصول، مکان و زمان، ترویج و آموزش، قیمت و سایر هزینه­ها، فرایند، بهره­وری و کیفیت، افراد و شواهد فیزیکی را داراست.
اتومبیل شما جزو سرمایه شماست و این سرمایه همواره در معرض حوادثی چون؛ تصادفات، سرقت، آتش­سوزی، بلایای طبیعی و … قرار دارد. بنابراین برای حفظ آن باید چاره­ای اندیشید. اگر در حادثه رانندگی، افراد داخل اتومبیل مورد بیمه، مصدوم شوند و به افرادی چون راننده، بیمه­گذار و یا افراد تحت تکفل آن­ها خسارت وارد آید، طبق ماده ۲ قانون بیمه شخص ثالث، بیمه­گذار، مالک و یا راننده وسیله نقلیه مسئولِ حادثه، و همسر و پدر و مادر و اولاد و اولادِ اولاد و افراد تحت تکفل بیمه­گذار یا راننده، شخص ثالث شناخته نمی­شوند. لذا خسارتی از محل بیمه­نامه به افراد مذکور در فوق تعلق نمی­گیرد. (آئین­نامه ماده ۲ قانون بیمه شخص ثالث).
امروزه با افزایش تعداد خودروها و حجم سنگین ترافیک و در نتیجه بالا رفتن ضریب خسارت و تصادفات و همین طور پایین آمدن میانگین سنی رانندگان، گران قیمت بودن اتومبیل­های جدید، بالا رفتن هزینه­ های مربوط به تعمیرات، دستمزدها و… اهمیت و نیاز به بیمه بدنه و بیمه حوادث سرنشین را پررنگ­تر نموده است. و این جز با یک بازاریابی قوی و مؤثر و مناسب امکان­ پذیر نمی ­باشد. با آگاه نمودن افراد درباره این بیمه­نامه­ ها که عموماً هنگام تعهدات سرنشین همراه با بیمه­نامه شخص ثالث و در یک کارت بیمه­نامه عرضه می­گردد و نیازی به خرید بیمه­نامه جداگانه نمی ­باشد، آرامش خاطر را به همراه یک پوشش بیمه­ای بهینه به مشتریانتان هدیه نمایید. امّا با توجه به وجود مزایای آشکار بیمه­نامه­ های (بدنه ـ حوادث سرنشین) برای استفاده­کنندگان آن و با آگاهی به اینکه این بیمه­نامه­ ها در مقایسه با سایر بیمه­نامه­ ها از موقعیت مناسبی در کشور برخوردار نیستند در اینجا به بررسی تأثیر عناصر الگوی بهینه آمیخته بازاریابی خدمات در میزان تمایل به خرید بیمه­نامه­ های (بدنه ـ حوادث سرنشین) می­پردازیم.
سوال اصلی مسأله در اینجا آن است که؛ آیا عناصر الگوی بهینه آمیخته بازاریابی خدمات (۸ps)، بر میزان تمایل به خرید بیمه­نامه­ های اتومبیل (بیمه بدنه ـ بیمه حوادث سرنشین) اثرگذار است یا خیر؟
۱-۳ چارچوب نظری تحقیق
چارچوب نظری پایه­ای است که تمام تحقیق بر روی آن تکیه می­ کند. یک شبکه منطقی، توسعه ­یافته، توصیف­شده و کامل بین متغیرهایی است که از طریق فرآیندهایی مانند مصاحبه، مشاهده و بررسی ادبیات موضوع پیشینه­ی تحقیق مشخص شده ­اند. این متغیرها با مسأله تحقیق در ارتباط­اند. یک چارچوب نظری خوب، متغیرهایی مهم و مؤثر در شرایط مربوط به مسأله­ای تعریف شده را شناسایی و نشان می­دهد و ارتباط بین متغیرها را به صورتی منطقی توصیف می­ کند (خاکی، ۱۳۹۰).
متغیر وابسته تحقیق حاضر، تمایل به خرید می‌باشد. متغیرهایی که بر متغیر وابسته تأثیر می­گذارند، تحت عنوان متغیرهای مستقل عبارتند از: خدمت، قیمت و سایر هزینه­ها، شواهد فیزیکی، مکان و زمان، فرایند، بهره­وری و کیفیت، نیروی انسانی و ارتقاء و آموزش.
چارچوب نظری بیانگر روابط حاکم بر متغیرهای مستقل و وابسته بر اساس ادبیات موضوعی می­باشد. بر اساس بیانی که از مسئله به عمل آمد، الگوی تحلیلی تحقیق حاضر که برگرفته از مدل لاولاک و رایت (۲۰۰۳) می­باشد استفاده شده است که به شرح شکل زیر (۱-۱) است:
تمایل به خرید
فرایند
۱- تسهیلات
۲- تشریفات

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...