Maximum

۱۷٫۷۹

۰٫۱۳

۱٫۱۸

۱٫۲۵

۳٫۹۸

۲٫۱۸

۲۸۶۰٫۰۰

۴۰٫۶۰

۶۱٫۲۰

۴٫۲۰

۱۱٫۸۵

۲۴۵۵٫۰۰

به­منظور جلوگیری از بروز خطا، نمونه­های مربوط به محوطه کارخانه ذوب­آهن و معدن سرب و روی باما در این بخش مورد استفاده قرار نگرفته­اند. روند کاهش غلظت عناصر بر اساس میانگین­های محاسبه‌ شده به ترتیب زیر است:
Zn > Pb > Cu > Cr > Ni > As > Co > Sn > Sb > Mo > Cd
بیشینه غلظت عنصر روی در نمونه پلیس راه مورچه خورت((R22، و سپس در نمونه­های بزرگراه شهید کاظمی( R12)و کمربندی اصفهان(R14) با چولگی ۱۴/۲ مشاهده می‌شود. بیشینه غلظت عنصر سرب در نمونه پلیس­راه مورچه خورت(R22)، و سپس در نمونه­های تقاطع بعثت – عاشق اصفهانی((R3، بزرگراه شهید کاظمی(R12)و کمربندی اصفهان(R14) با چولگی ۶۳/۳ مشاهده می‌شود. بیشترین غلظت عنصر مس در نمونه‌های پلیس راه مورچه خورت(R22)، خیابان آتشگاه(R9)، میدان استقلال(R7) با چولگی ۷۳/۳ وجود دارد. غلظت کروم در نمونه (R18)میدان انقلاب و بعد از آن در نمونه­های پلیس راه مورچه خورت(R22) و میدان آزادی(R17) با چولگی۱۰/۰در حداکثر غلظت خود می­باشد. بیشینه غلظت عنصر نیکل در نمونه‌های پالایشگاه اصفهان( R6) و میدان انقلاب (R18) با چولگی ۰۳/۲ مشاهده می‌شود. حداکثر غلظت عنصر آرسنیک در نمونه‌های پلیس راه مورچه خورت(R22) و کمربندی اصفهان(R14) با چولگی ۳۱/۱دیده شده ­است. غلظت عنصر کبالت در نمونه پلیس­راه مورچه­خورت(R22) و سپس در نمونه­های کمربندی اصفهان( R19 )و بزرگراه ذوب­آهن( R24) با چولگی ۰۶/۱بیشترین مقدار را داراست. غلظت عنصر قلع در نمونه میدان انقلاب( R18)، و سپس در نمونه­های ترمینال کاوه( R19) و بلوار آتشگاه( R9) با چولگی ۱۸/۱حداکثر است. بیشترین غلظت عنصر مولیبدن درنمونه‌های پلیس راه مورچه خورت( R22)، پالایشگاه اصفهان( R6) و میدان استقلال(R7) با چولگی ۰۰/۱ مشاهده می‌شود. حداکثر غلظت عنصر کادمیم در نمونه‌های بزرگراه شهید کاظمی((R12، کمربندی اصفهان((R14 و بزرگراه شهید کاظمی(R12) با چولگی ۷۲/۱ مشاهده می‌شود. همانطور که می­بینیم عناصر سرب، روی، مس، آرسنیک، کبالت، آنتیموان و مولیبدن، در نمونه(R22) پلیس­راه مورچه­خورت، بیشترین میزان خود را دارند که با توجه به منشأ اصلی این فلزات(سایش خودرو­ها(روی)، حجم انبوه ترافیک(سرب و آنتیموان)، سایش لنت ترمز خودرو­ها(مس)، احتراق بنزین(آرسنیک)، مواد گسیل شده از اگزوز اتومبیل(کبالت) و سایش قطعات خودروها) قابل توجیه است. هیستوگرام این عناصر در شکل۳-۵- ارائه شده­است.

شکل۳-۵- نمودارهای هیستوگرام عناصر در نمونه‌های غبار خیابان.

ادامه شکل۳-۵- نمودارهای هیستوگرام عناصر در نمونه‌های غبار خیابان.
به منظور ارزیابی کمی آلودگی در غبار خیابان(نسبت به یک فلز یا مجموعه ­ای از چند فلز) معمولاً از ضرایب زمین­شیمیایی مربوطه استفاده می­ شود. یک روش برای ارزیابی غنی­شدگی انسان­زاد فلزات، مقایسه میزان فراوانی فلزات به مقدار زمینه است(Rastmanesh et al., 2010). شاخص­ های زیر به منظور ارزیابی شدت آلودگی استفاده شده است:

( اینجا فقط تکه ای از متن پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

۳-۴-۳- ضریب غنی­شدگی(Enrichment Factor)
یکی از اصول مهم زمین­شیمی زیست­محیطی تعیین منشاً طبیعی و انسانزاد آلودگی است. برای این منظور از روش­های مختلفی استفاده می­ شود. یکی از رایج­ترین روش­ها، استفاده از تعیین ضریب غنی­شدگی است. ضریب غنی­شدگی نشان­دهنده مقدار افزایش غلظت یک عنصر نسبت به غلظت طبیعی آن در پوسته، سنگ بستر یا خاک است. این ضریب از رابطه زیر محاسبه می­ شود:

در این رابطه EF ضریب غنی­شدگی، REعنصر مرجع و X عنصر مورد­نظر می­باشد. به­ طور معمول ضریب غنی­شدگی بین ۲/۱- ۵/۰ به­عنوان طبیعی، مقدار بیش از ۲(Hernandez, et al., 2003) و یا بیش از ۳(Eby, 2004) به­عنوان آلوده در نظر گرفته می­ شود. جدیدترین تقسیم بندی بر اساس ضریب غنی­شدگی توسط چن و همکاران در سال ۲۰۰۷(Chen et al,. 2007) ارائه شده است(جدول۳-۳).
جدول۳-۳-تقسیم بندی غبار بر اساس ضریب غنی­شدگی(Chen et al,. 2007).

Enrichment Factor

EF<1

بدون غنی شدگی

۱≤EF<3

غنی شدگی کم

۳≤EF<5

غنی شدگی متوسط

۵≤EF<10

غنی شدگی متوسط – شدید

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...