۸۷/۴

۱۶/۴

رابطه جنسی نا ایمن

۱۵

۲۰/۱

۲۶/۱

۱۵

۴۷/۱

۸۸/۱

مصرف مواد

۱۵

۲۷/۳

۲۸/۳

۱۵

۵۳/۳

۲۰/۳

کل رفتارهای پر خطر

۱۵

۷۳/۱۰

۷۴/۷

۱۵

۸۷/۹

۸۰/۷

همانطور که در جدول ۵-۴ مشاهده میشود، میانگین نمرات مؤلفه خشونت در گروه آزمایش از مقدار ۴۰/۳ در پیشآزمون، به ۴۷/۱ در پسآزمون کاهش پیدا کرده است. انحراف معیار این نمرات به ترتیب ۱۱/۳ و ۱۷/۲ است. همچنین میانگین نمرات این مؤلفه در گروه کنترل نیز، از مقدار ۲۷/۶ در پیشآزمون به ۸۷/۴ در پسآزمون کاهش پیدا کرده است. انحراف معیار این نمرات نیز به ترتیب ۶۴/۴ و ۱۶/۴ است.
میانگین نمرات مؤلفه رابطه جنسی نا ایمن در گروه آزمایش از مقدار ۴۷/۲ در پیشآزمون به ۲۷/۱در پسآزمون کاهش پیدا کرده است. انحراف معیار این نمرات به ترتیب ۹۵/۲ و ۴۰/۲ است. اما میانگین نمرات این مؤلفه در گروه کنترل از مقدار ۲۰/۱ در پیشآزمون به ۴۷/۱ در پسآزمون افزایش پیدا کرده است. انحراف معیار این نمرات نیز به ترتیب ۲۶/۱ و ۴۷/۱ است.
میانگین نمرات مؤلفه مصرف مواد در گروه آزمایش از مقدار ۶۰/۵ در پیشآزمون به ۶۰/۳ در پسآزمون کاهش پیدا کرده است. انحراف معیار این نمرات به ترتیب ۷۵/۵ و ۹۶/۳ است. اما میانگین نمرات این مؤلفه در گروه کنترل از مقدار ۲۷/۳ در پیشآزمون به ۵۳/۳ در پسآزمون افزایش پیدا کرده است. انحراف معیار این نمرات نیز به ترتیب ۲۸/۳ و ۲۰/۳ است.
میانگین نمرات رفتارهای پر خطر در گروه آزمایش از مقدار ۴۷/۱۱ در پیشآزمون به ۳۳/۶ در پسآزمون افزایش پیدا کرده است. انحراف معیار این نمرات به ترتیب ۲۵/۸ و ۴۷/۶ است. میانگین نمرات رفتارهای پر خطر در گروه کنترل نیز از ۷۳/۱۰ در پیشآزمون به ۸۷/۹ در پسآزمون کاهش پیدا کرده است. انحراف معیار این نمرات نیز به ترتیب ۷۴/۷ و ۸۰/۷ است.
۴-۴ آمار استنباطی و بررسی فرضیه های تحقیق
در این بخش در ابتدا با بهره گرفتن از تحلیل کواریانس تک متغیره معنیداری تفاوت میانگین نمرات تاب آوری، کیفیت زندگی و رفتارهای پر خطر بین دانشآموزان گروه های آزمایش و کنترل بررسی شده است. سپس در ادامه از طریق تحلیل کواریانس چند متغیره به مقایسه معنیداری تفاوت میانگین نمرات مؤلفه های کیفیت زندگی و رفتارهای پر خطر بین دانشآموزان دو گروه آزمایش و کنترل پرداختهایم.
۱-۴-۴ بررسی تأثیر تاب آوری بر افزایش تاب آوری دانش آموزان دختر
الف. فرض وجود رابطه خطی بین نمرات پیشآزمون و پسآزمون تاب آوری در گروه آزمایش و گروه کنترل
تحلیل کواریانس فرض میکند که رابطه بین نمرات پیشآزمون و پسآزمون تاب آوری در هر یک از گروه های آزمایش و کنترل رابطهای خطی است. برای بررسی این فرض از نمودار پراکنش استفاده میشود؛

نمودار ۹-۴نمودار پراکنش نمرات پیشآزمون و پسآزمون نمرات تاب آوری در گروه های آزمایش و کنترل
با توجه به نمودار ۹-۴ مشاهده میشود که رابطه نمرات پیشآزمون و پسآزمون تاب آوری در هر یک از گروه ها خطی است. بنابراین مفروضه وجود رابطه خطی بین نمرات پیشآزمون و پسآزمون تاب آوری در هر گروه تأیید میشود.
ب. فرض همگنی شیبهای رگرسیون
این مفروضه مستلزم این است که رابطه بین پیشآزمون و پسآزمون در هر یک از گروه ها یکسان باشد. این فرض توسط مقایسه شیبهای خط رگرسیون بین دو گروه و محاسبه مقدار F و سطح معنیداری آن بررسی میشود. شیبهای نابرابر حاکی از این است که تعاملی بین پیشآزمون و پس آزمون وجود دارد که موجب گمراه کننده بودن نتایج تحلیل کواریانس میگردد (استیونس[۱۳۷]، ۱۹۹۶).
جدول ۶-۴: تحلیل واریانس برای بررسی همگنی شیبهای خطوط رگرسیون نمرات تاب آوری بین گروه آزمایش و گروه کنترل

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...