پژوهش حاضر شامل دو متغیر مستقل، پنج متغیر وابسته و یک متغیر میانجی است. متغیر مستقل منشأ بروز پدیده ­ها می­باشد و بر متغیرهای دیگر تأثیر می­ گذارد. تشخیص میزان تأثیر متغیر مستقل از اهداف عمده هر پژوهشی است. در پژوهش حاضر مسئولیت اجتماعی شرکت و تصویر قیمت به عنوان متغیرهای مستقل پژوهش مطرح است. متغیر وابسته، متغیری است که تغییرات آن تحت تأثیر متغیر مستقل قرار می­گیرد. انتخاب یک متغیر به عنوان متغیر وابسته به هدف پژوهش بستگی دارد. (سرمد و بازرگان،۱۳۸۵) درواقع موضوع اصلی هر تحقیق همواره متغیر وابسته آن می­باشد. (حافظ نیا،۱۳۸۴) متغیرهای وابسته­ی پژوهش حاضر، رضایت، اعتماد، نگرش، وفاداری و قصد خرید می‌باشد.
۳-۹- روش­های آماری تجزیه و تحلیل داده ­ها
تجزیه و تحلیل داده ­ها در دو بخش آمار توصیفی و استنباطی انجام ­شد. آمار توصیفی به توصیف اطلاعات به دست آمده می ­پردازد که این اطلاعات عبارتند از ویژگی­های جمعیت شناختی­ نمونه­ آماری و تحلیل‌های آماری از قبیل شاخص­ های فراوانی و درحالی که از آمار استنباطی جهت بررسی فرضیات و تعیین وجود یا عدم وجود رابطه بین متغیرها استفاده می­ شود.
در بخش آمـار توصیـفی تحقیق، به بررسی اطلاعات مربوط به ویژگی­های جمعیت­شناختی پاسـخ‌دهندگان پرداخته می­ شود و تحلیل­های آماری از قبیل شاخص­ های فراوانی و درصد فراوانی محاسبه می­گردد.
در بخش آمار استنباطی تحقیق با بهره گرفتن از مدل­سازی معادلات ساختاری ضرایب رگرسیون و سطح معناداری آن­ها محاسبه می­ شود و برازش مدل ساختاری پژوهش مورد بررسی قرار می­گیرد.
در این تحقیق برای تجزیه و تحلیل داده ­های به­ دست آمده از نرم­افزارهای SPSS و LISREL استفاده شده است.

( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

۳-۱۰- تحلیل مدل معادلات ساختاری
برای بررسی روابط بین متغیرها به صورتی منسجم کوشش­های بسیاری در دهه اخیر صورت گرفته است. یکی از روش­های نویدبخش در این زمینه مدل معادلات ساختاری یا تحلیل چند متغیری با متغیرهای مکنون است. از این روش تحت عنوان مدل علی و تحلیل ساختار کوواریانس یاد شده است. از طریق این روش می­توان قابل قبول بودن مدل­های نظری را در جامعه­های خاص با بهره گرفتن از داده ­های همبستگی، غیرآزمایشی و آزمایشی آزمود (رندال، ۱۳۸۸).
مدل­های معادله ساختاری، برای بررسی و آزمون نظریه طرح و توسعه داده شده ­اند که کمک فراوانی به برقراری رابطه میان متغیرهای پنهان یا سازه­ها با در نظر گرفتن دیدگاهی نظری کرده ­اند. رویکرد مدل­سازی معادله ساختاری شامل طرح مدل­های اندازه ­گیری برای تعریف متغیرهای پنهان و سپس برقراری روابط یا معادلات ساختاری در میان متغیرهای پنهان است.
فرضیه مورد بررسی در یک مدل معادلات ساختاری، یک ساختار علّی خاص بین مجموعه ­ای از سازه‌های پنهان است. این سـازه­ها از طریق مجمـوعه­ای از متغیـرهای نشـانگر (قابل مشـاهده) اندازه ­گیری می‌شود. یک مدل معادلات ساختاری کامل از دو مؤلفه تشکیل شده است: الف) یک مدل ساختاری که ساختار علّی خاصی را بین متغیرهای پنهان (مکنون) مفروض می­دارد و ب) یک مدل اندازه ­گیری که روابطی را بین متغیرهای پنهان و متغیرهای نشانگر (اندازه ­گیری شده یا سؤالات سنجش­گر هر متغیر) تعریف می­ کند. هنگامی که داده ­های به دست آمده از نمونه مورد بررسی به صورت ماتریس همبستگی یا کوواریانس درآید و توسط مجموعه ­ای از معادلات رگرسیون تعریف شود، مدل را می­توان با بهره گرفتن از نرم­افزارهای مربوط (Amos ، LISREL ، Visual PLS) تحلیل کرد و برازش آن­ها را برای جامعه­ای که نمونه از آن استخراج شده، آزمود. این تحلیل برآوردهایی از پارامترهای مدل (ضرایب مسیر و جملات خطا) و همچنین چند شاخص برای نیکویی برازش فراهم می ­آورد. (رندال، ۱۳۸۸)
برای برآورد پارامترهای مدل معادلات ساختاری یک مجموعه معادلات رگرسیون بر حسب متغیرهای مستقل و وابسته مدل تدوین می­ شود. تأثیر یک متغیر بر متغیر دیگر، هم می ­تواند مستقیم باشد و هم از طریق تأثیرگذاری بر متغیر میانی دیگر غیرمستقیم. اکثر تغییرات مستقیم همان تغییراتی هستند که در یک نمودار تحلیل مسیر به وسیله پیکان­های یک طرفه مشخص و توسط پارامترهای مدل برآورده می­شوند. (قاسمی، ۱۳۸۹) یک مدل ساختاری کامل با یک نمودار مسیر که معرف روابط نظری مورد بررسی میان متغیرهای مستقل و وابسته است، شروع می­ شود. در این پژوهش تجزیه و تحلیل داده ­ها از طریق تکنیک تحلیل مسیر (الگویابی معادلات ساختاری) و با بهره گرفتن از نرم­افزار LISREL 8.5 انجام شده است.
۳-۱۰-۱- معیارهای برازش مدل
معیارهای علمی قابل قبول برای تأیید مدل نظری تدوین شده با بهره گرفتن از داده ­های گردآوری شده، خود بحث اصلی در «معیارهای برازش مدل» را تشکیل می­دهد. معیارهایی که گاه به نام معیارهای نیکوئی برازش[۷۰](چرا که هر چه مقدار آن شاخص ­ها افزایش می­یابند نشانه­ای از حمایت قوی­تر داده ­ها از مدل نظری تفسیر می­ شود) و گاه به نام معیارهای بدی برازش[۷۱] (زیرا که هر چه مقدار آن شاخص ­ها افزایش می­یابد نشانه­ای از حمایت ضعیف­تر داده ­ها از مدل نظری تلقی می­ شود) خوانده می­شوند (قاسمی، ۱۳۸۹).
در روش­های آماری سنتی، محققان اغلب با یک معیار منفرد برای تصمیم درباره رد یا تأیید فرضیه صفر مواجه بودند. اما در مدلسازی معادله ساختاری چنین معیار منفردی وجود ندارد تا تنها و تنها بر مبنای آن معیار، پژوهشگر تصمیم بگیرد که آیا مدل نظری خود را مدلی به لحاظ علمی قابل قبول تلقی کند یا خیر. چنین حالتی ناشی از پیچیدگی و ترکیبی بودن این نوع مدل­هاست (قاسمی، ۱۳۸۹). تعداد این معیارها پیوسته رو به افزایش است و هیچ­گونه توافق همگانی در مورد یک آزمون بهینه وجود ندارد. اما آنچه که در اغلب تحقیقات جهت تأیید مدل رایج است استفاده از ۳ تا ۵ معیــار می­باشد و محققان این تعداد را کافی می­دانند (شوماخر و لومکس، ۱۳۸۸).
در تحقیق حاضر برای ارزیابی نیکوئی برازش مدل­های اندازه ­گیری و برازش مدل کلی از معیارهایی که در جدول ۳-۷ به آن­ها اشاره شده است، استفاده شده است.
جدول ۳-۷ معیارهای برازش و تفسیر برازش قابل قبول

معادل فارسی معیار برازش مدل
معادل انگلیسی
اختصار
سطح قابل قبول

کای اسکوئر

Chi-Square

Chi-Square

مقدار کای اسکوئر جدول

کای اسکوئر هنجار شده

Normed Chi-Square

Chi-Square/DF

۱ تا۳

نیکوئی برازش

Goodness-of-Fit

GFI

۰(عدم پذیرش) تا ۱(برازش کامل)

نیکوئی برازش اصلاح شده

Adjusted Goodness-of-Fit

AGFI

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...