شکل۷-۸ تغییرات پارامترهای کارایی با دمای کندانسور (= ، = ،
، =)

شکل۷-۹ تغییرات پارامترهای کارایی با دمای جاذب (= ، = ،
، =)
در این محاسبات این فرضیات انجام شده است: = ، = =. شکل ۳-۱۴ تغییرات دمای خروجی مبدل حرارتی محلول تحت اثر مبدل حرارتی را نشان می­دهد. همانطور که می­دانیم، اگر اثرگذاری افزایش یابد، تبدیل حرارتی بین محلول غلیظ و رقیق افزایش یافته و در نتیجه دمای محلول غلیظ(( کاهش یافته و دمای محلول رقیق () افزایش می­یابد. با افزایش در دمای محلول رقیق ورودی ژنراتور، بار حرارتی ژنراتور افزایش کاهش می­یابد و به طور مشابه با کاهش دمای محلول غلیظ ورودی جاذب، حرارت خارج شده از جاذب نیز کاهش می­یابد. به همین دلیل، کاهش نسبت بار حرارتی ژنراتور وجاذب با اثرگذاری مبدل حرارتی افزایش می­یابد(شکل ۷-۱۲). آثار مبدل حرارتی محلول بر روی کارایی سیستم در شکل۷-۱۳ نشان داده شده است.

شکل۷-۱۰تغییرات دمای محلول با اثرگذاری SHX (= ، = ،
=)
شکل۷-۱۱تغییرات کاهش بار حرارتی با اثرگذاری SHX (= ، = ، =)
اگر اثرگذاری مبدل صفر باشد) ( ، در حالت نرمال نسبت افزایش COP نیز صفر است. کارایی سیستم با افزایش کارایی بهبود می­یابد. برای بهترین حالت ( ، دمای محلول غلیظ خروجی برابر بادمای محلول رقیق ورودی)،مقدار COPبه بالاتر از نسبت۴۴% افزایش می­یابد. تغییرات ضریب کارایی و نسبت راندمان با اثرگذاریSHX در شکل ۳-۱۷ نشان داده شده است.

( اینجا فقط تکه ای از متن پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

در حالی که مقدار COPC با اثرگذاری تغییر نمی­کند و در مقدار ۱/۱ باقی می­ماند، مقدار COP بین ۵۷/۰ و ۸۲/۰ تغییر می­ کند. این به این معناست که نسبت افزایش در حدود ۴۴% است، همانطور که در شکل ۷-۱۳ نشان داده شده است. COPC بدون تغییر باقی می­ماند؛ COP با کارایی افزایش می­یابد، در نتیجه مقدار () افزایش می­یابد.

شکل۷-۱۲ تغییرات PIR با اثرگذاری SHX(= ، = ،
=)
شکل۷-۱۳تغییرات پارامترهای کارایی با اثرگذاری SHX (= ، ،
،=)
از آنجا که با افزایش اثرگذاری افزایش می­یابد، خطر تبلور یا به عبارتی دمای تبلور نیز افزایش می­یابد. در ، اگر دمای محلول غلیظ خروجی ژنراتور پایین تر از دمای تبلور باشد، مشکل بلورینگی رخ می­دهد، و سپس، عملکرد سیستم متوقف می­ شود. به همین دلیل دمای تبلور پارامتر بسیار مهمی برای سیکل آب- برمید لیتیم است. شکل ۳-۱۸ تغییرا دمای تبلور را به صورت تابعی از غلظت برمید لیتیم نشان می­دهد. اثر مبدلبر روی بلورینگی در شکل ۷-۱۵نشان داده شده است. در حالی که حداکثر دمای ژنراتور برای است، برای است. بنابراین به دلیل ریسک بلورینه شدن باید توجه را بر دمای ژنراتور متمرکز کرد.

شکل۷-۱۴ تغییرات با غلظت LiBr

شکل۷-۱۵ تغییرات با دمای ژنراتور و همچنین اثر SHX بر روی خط بلورینگی( ،
)

۷-۲ روابط و جداول مورد نیاز جهت تعیین خواص ترمودینامیکی محلول لیتیم برماید –آب[۵۶]

مقادیر مورد نیاز طراحان سیکل­های جذبی جهت بررسی و تحلیل ترمودینامیکی سیکل مقادیر دما، غلظت، فشار و آنتالپی محلول لیتیم برماید و آب می­باشند. مفیدترین نمودارها و روابط کاربردی جهت بررسی موارد بالا در مرجع[] اشاره شده است. جهت تعیین این مقادیر از روابط و جداول ذیل در تحلیل ترمودینامیکی سیکل استفاده شده است.
۷-۲-۱ تعیین فشار محلول لیتیم برماید- آب بر حسب غلظت و دمای محلول
برای این کار از روابط ذیل و جداول ۷-۱ و ۷-۲ به صورت زیر استفاده می­کنیم:

(۷-۱۵)

(۷-۱۶)

جدول ۷-۱ ضرایب عددی جهت استفاده در معادله ۷-۱۵

جدول ۷-۲ ضرایب عددی جهت استفاده در معادله۷-۱۶

۷-۲-۲ تعیین آنتالپی محلول لیتیم برماید- آب بر حسب غلظت و دمای محلول

برای این کار از روابط ذیل و جداول ۷-۳ و ۷-۴ به صورت زیر استفاده می­کنیم:

(۷-۱۷)

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...