صنعتی شدن درکشورهای در حال توسعه بعنوان یک ضرورت تاریخی شناخته شده است.در این خصوص بدلیل فقدان یک مدل قابل اثبات دیگری برای توسعه بطور تاریخی این مدعا که توسعه،صنعتی شدن را ایجاب می کند مورد پذیرش قرار گرفته است.

( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

۱-۲-۱۱-۲- ۲- دیدگاه کارایی اقتصادی
بدلیل به حداقل رسیدن قدرت رقابت بخش کشاورزی در مقایسه با بخش صنعت وکاهش قابل توجه قیمت محصولات کشاورزی در برابر تولیدات صنعتی،شرایط تجارت در بخش کشاورزی به میزان قابل توجهی محدود وگرایش به سمت صنعتی شدن به عنوان یک واقعیت اقتصادی مطرح است.
۱-۲-۱۱-۲- ۳- دیدگاه صنعتی شدن از طریق انقلاب سبز
حتی اگر ساخت و تولید کالا در فرایند صنعتی شدن بعنوان یک گزینه مطلوب در جهت توسعه بخش کشاورزی مطرح نباشد،گرایش به سمت فعالیتهای صنعتی می تواند بعنوان مکمل بخش کشاورزی ما یه دلگرمی فرایند توسعه اقتصادی باشد.توسعه بخش صنعت می تواند در ابعاد مختلف،مساعدت قابل توجهی به بخش کشاورزی نموده و از طریق پردازش محصولات کشاورزی منجر به ایجاد درآمد بیشتر می گردد.
درکنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل برآورد شده است که پردازش محصولات کشاورزی کشورهای در حال توسعه توانسته است درآمد آنان را تا حداقل ۵۰ درصد افزایش دهد همچنین به دلیل قابلیت های وسیع صنعت،کارایی اشکال تولید و بازاریابی در بخش کشاورزی تقویت گردید و زمینه مناسبی در جهت جذب نیروهای مازاد در بخش کشاورزی ایجاد می شود .(طاهرخوانی، ۱۳۷۹، ص ۳۸)
۱-۲-۱۱-۲- ۴- دیدگاه الگوی تقاضا و کشش پذیری کالاها
با افزایش در آمد،هیچ تناسب منطقی در جهت مصرف کالاهای صنعتی و تولیدات کشاورزی وجود ندارد،بطوریکه کشش تقاضا برای محصولات کشاورزی بسیار پایین است،این مسئله پتانسیل توسعه بخش کشاورزی را در بلند مدت کاهش می دهد.بعبارت دیگر کالاهای صنعتی کشش تقاضای بیشتر و پتانسیل مطلوبتری برای توسعه دارند.
همچنین بسیاری از تولیدات کشاورزی با مشکل کاهش مصرف بدلیل تغییر در نوع زندگی و افزایش تولیدات روبرو می باشندکه این نیز گرایش به سمت صنعتی شدن را ایجاب می نماید.
۱-۲-۱۱-۲- ۵- دیدگاه اشتغال زایی
جمعیت بیشتر کشورهای در حال توسعه به سرعت افزایش می یابد اما ایجاد فرصتهای شغلی جدید همگام با افزایش رشد جمعیت نیست.بدین ترتیب بیکاری بعنوان یک معضل اجتماعی پدیده ملموس کشورهای در حال توسعه است.صنعتی شدن با ایجاد فرصتهای شغلی جدید می تواند نسبت قابل قبولی از نیروی کار را جذب نموده و آهنگ رشدنرخ بیکاری را کاهش دهد.
۱-۲-۱۱-۲- ۶- دیدگاه بازار آزاد یا راهبرد تجاری
صنعتی شدن بعنوان یک منبع مهم کسب در آمد از طریق مبادلات بین المللی محسوب می شود.این مهم از طریق ایجاد مهارت درکار آفرینان با بر طرف نمودن تقاضای داخلی آغاز و با انجام صادرات در ابعاد بین المللی ادامه می یابد.
۱-۲-۱۱-۲- ۷- دیدگاه جانشینی واردات
بسیاری ازکشورهای در حال توسعه ،صنعتی شدن را عامل قطع وابستگی تکنولوژی به کشورهای توسعه یافته دانسته و آن را پایه اصلی تولید و بخصوص افزایش بهره وری می دانند(طاهرخانی،۱۳۷۹،۴۱).
۱-۲-۱۱-۲- ۸- رسالتها و اهداف اساسی صنایع در مناطق روستایی به صورت زیر بر شمرده می شود
۱-حمایت و پشتیبانی از بخش کشاورزی وکمک به افزایش درآمد شاغلان این بخش
۲-کمک به تولیدات صنعتی کشور و دستیابی سریعتر به خودکفایی واستقلال اقتصادی
۳-بهره گیری مطلوب از منابع و امکانات مناطق روستایی
۴-ایجاد فضا وحفظ محیط مناسب جهت رشد و شکوفایی ابتکارات ،خلاقیتها و استعدادهای روستائیان
۵-بسط سیاستهای عدم تمرکز در فعالیتهای صنعتی بین مناطق شهری و روستایی
۶-کاهش اختلاف درآمدی بین مناطق شهری و روستایی وکمک به توزیع عادلانه تر در آمد در کل کشور
۷-افزایش تولید ناخالص ملی و همچنین افزایش صادرات کالاهای سنتی و صنایع دستی و ایجاد درآمد ارزی برای کشور
۸-تشویق بخش کشاورزی از طریق خرید محصولات آنها به منظور استفاده در صنایع روستایی
۹-کاهش فشار نیروی انسانی بر اراضی کشاورزی از طریق جذب جمعیت مازاد بخش کشاورزی در صنایع روستایی
۱۰-ایجاد تنوع در فعالیتهای اقتصادی روستاها
۱۱-ایجاد تحول در نقش روستاها از نظر انواع فعالیتها
ایجاد وگسترش صنایع در مناطق روستایی کشور و طرح آنها به عنوان یک جریان تولیدی به صورت وسیع و همه جانبه و به عنوان مکمل و پشتیبان کشاورزی و افزایش درآمد شاغلان این بخش و همچنین یک جانشین نیرومند برای جذب نیروی کار مازاد بر فعالیتهای بخش کشاورزی در مناطق روستایی یکی از هدفهای اصلی ایجاد صنعت روستایی کشور می باشد.اینگونه نگرش به نقش توسعه صنعت در روستاها به خاطر تاثیر عمیقی است که این بخش می تواند در ساخت اجتماعی و اقتصادی روستاها بگذارد(مطیعی لنگرودی،۱۳۸۲ ،۱۵۶).
هدف اصلی ایجاد و توسعه صنایع روستایی به عنوان مکمل بخش کشاورزی ،خودکفایی و رهایی از پی آمد های اقتصادی و اجتماعی نامطلوب ناشی از وابستگی به جهان خارج است.اهداف دیگری که در جهت رسیدن به توسعه اقتصادی و اجتماعی و رهایی از وابستگی مورد توجه است،به قرار زیر می باشد:

    • ایجاد اشتغال مولد و دائم برای جمعیت مازاد بر فعالیتهای بخش کشاورزی
    • ایجاد اشتغال فصلی برای شاغلین بخش کشاورزی
    • ایجاد توازن نسبی بین درآمد و رفاه خان
      واده شهری و روستایی با بالا بردن درآمد و بهبود کیفیت زندگی روستایی
    • ایجاد رونق اقتصادی در مناطق روستایی و تثبیت روستا و در نتیجه تقویت کشاورزی ،با افزایش درآمد روستائیان از طریق بازگشت ارزش افزوده صنایع روستایی به روستاها
    • کمک به تامین و تولید بخشی ازکالا و تولیدات مورد نیاز کشور (عمدتا با بهره گرفتن از منبع داخلی کشور و ترجیحا منطقه استقرار)و پایه گذاری صنعت خودکفا و مستقل
    • ایجاد فضا و محیط مناسب جهت رشد ابتکارات،خلاقیتها و شکوفایی استعدادهای روستائیان .
    • کمک به کاهش مشکلات شهرها از طریق ایجاد اشتغال صنایع روستایی در روستاها و مناطق روستایی کشور(آسایش،۱۳۸۱،۲۰۲).

در توضیح صنعتی کردن روستا،مسئولان امر اهداف متنوعی را در نظر می گیرند،که مهمترین آنها عبارتند از:

    • افزایش فرصتهای شغلی به ویژه برای جوانان روستایی
    • جلوگیری از تسریع روند مهاجرت
    • توزیع عادلانه درآمد
    • استفاده بهینه از منابع موجود در مناطق روستایی
    • شکوفایی استعدادها و خلاقیتهای روستائیان
    • کاهش بیکاری دوره ای و فصلی
    • تقویت پایه های اقتصادی در مناطق روستایی
    • فرآوری تولید کشاورزی محلی
    • تقویت موقعیت نهادهای درون منطقه ای
    • افزایش اهمیت عرضه های فرا منطقه ای (پاپلی یزدی و ابراهیمی،۱۳۸۱ ،۲۲۵).

۱-۲-۱۲- مشکلات و تنگناهای ایجاد نواحی صنعتی روستایی

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...