۱۳ فصل اول: کلیات تحقیق

تعریف عملیاتی :در این پژوهش منظور بررسی میزا ن استفاده اساتید از روش های متنوع در یادگیری استفاده می شود.
زمان
تعریف نظری:منظور این است که محتوا ورئوس مطالب مشخص شده در یک جدول زمانبندی شده ارائه می گردد.
تعریف عملیاتی :در این پژوهش منظور بررسی میزان زمان در نظر گرفته شده برای هریک از واحدهای درسی در طول هفته می باشد.

(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

مواد ومنابع آموزشی
تعریف نظری:کتاب ومنبع دیگری که استاد در کلاس درس بکار می برد.
تعریف عملیاتی :در این پژوهش منظور بررسی میزان بکارگیری منابع علمی وبه روز از سوی اساتید در کلاس درس می باشد.
مکان
تعریف نظری:در این خصوص می توان به محیط فیزیکی مناسب،تعداد ساختمان های آموزشی با تعداد کلاس های درس،آزمایشگاه ها،محیط کتابخانه وکار گاه ها اشاره کرد (ملکی،۱۳۷۹).
تعریف عملیاتی :در این پژوهش منظور بررسی میزان استفاده از محیط های آموزشی مناسب با هریک از واحدهای درسی است.

۱۴ فصل اول: کلیات تحقیق

گروه بندی
تعریف نظری:منظور گروه هایی است که دانشجویان برای انجام فعالیت های کلاس تشکیل می دهند
تعریف عملیاتی :در این پژوهش منظور بررسی میزان بکار گیری گروه های آموزشی در کلاس های درس از سوی دانشجویان می باشد.
ارزشیابی
تعریف نظری :ارزیابی برنامه درسی فرایندی است که در مورد داوری در زمینه تناسب تصمیمات برنامه درسی بکارمی رود(لوی به نقل از مشایخ،۱۳۷۸).
تعریف عملیاتی :در این پژوهش منظور بررسی میزان بکارگیری ارزشیابی(آغازین،تکوینی وپایانی) در ارزشیابی از آموخته های دانشجویان است.
فصل دوم
مبانی نظری وپیشینه تحقیق

۱۶ فصل دوم: مبانی نظری و پیشینه پژوهش

الف) مبانی نظری
آموزش عالی:
تعریف : آموزش پیشرفته بعد از دوران دبیرستان را گویند. آموزش عالی در نظام های آموزشی به دو شکل انجام می شود: ۱- آموزش عالی کوتاه مدت که در حد فوق دیپلم بوده و طول مدت این نوع آموزش دو سال می باشد و تعداد واحد های درسی ۷۲ الی ۷۸ است۲- آموزش عالی بلند مدت که در کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری می باشدو طول مدت این نوع آموزش حداقل چهار سال می باشد(فراهانی،۱۳۷۸:۲۶۰).دانشگاه مهم ترین و اساسی ترین مکانی است که قادر است روحیه خلاقیت،ابتکار،خود باوری و اعتماد به نفس را در نسل جوان شکوفا سازد.دانشگاهها از گرانبها ترین ذخایری هستند که جامعه برای پیشرفت و توسعه در اختیار دارد.امروزه این مراکز به لحاظ در اختیار داشتن دانش و فن در بالاترین سطح تخصصی از اعتبار زیادی برخوردارند و از عوامل عمده دگرگونی اجتماعی محسوب می شوند(عزیزی،۱۳۷۹،ص۲۴).پس از انقلاب اسلامی، شورای عالی انقلاب فرهنگی طی مصوبه ای وزارت علوم، تحقیقات و فناوری(آموزش عالی سابق) را موظف کرد که تربیت نیروی انسانی ماهر و متخصص برای این بخش از آموزش وپرورش را بر عهده گیرد . در مصوبه ی مذکور آمده است:« به منظور برآوردن نیازهای آموزشی وزارت آموزش و پرورش براساس معارف و ارزش های اسلامی و اصول مدیریت صحیح، با توجه به نیازهای کشور، رشته ی مدیریت و برنامه ریزی آموزشی درنظام

۱۷ فصل دوم: مبانی نظری و پیشینه پژوهش

آموزش عالی کشور، در دانشکده های علوم تربیتی و روان شناسی ایجاد می گردد » و هدف از آن تربیت مدیران و برنامه ریزان آموزشی مسلمان و متعهد مورد نیاز وزارت آموزش و پرورش کشور می باشند (سبحانی، ١٣٧۴ ، ص ۱۸۸).امروزه در بسیاری از کشورهای جهان ،دولت هابا این باور که داشتن افراد تحصیلکرده ی ماهر در موفقیت وکامیابی جوامع نقش دارد،بخش زیادی از بودجه های دولتی را صرف آموزش عالی می کنند تااز این رهگذر،جوانان ونیروی فعال خود رابه دانش وصلاحیت های ضروری مجهز کنند(فتحی واجارگاه،۱۳۸۶،ص۳).با توجه به اینکه «مهمترین ویژگی عصری که در آن زندگی میکنیم، تغییر سریع است»(یارمحمدیان، ۱۳۸۵) واین تغییر و تحولات به تمام بخشهای جامعه تسری پیدا کرده است؛ مؤسسههای آموزش عالی و دانشگاهها نیز از این امر مستثنی نیستند مؤسسههای آموزش عالی هر کشور به منزله سازمانهایی میباشند که به عنوان زیرسازندههای پیشرفت کشور در عرصه های گوناگون اشتهار دارند(امین خندقی، ۱۳۸۱). نظامهای آموزش عالی در اروپا در حال حاضر تحت اصلاحات عمیقی هستند، این اصلاحات موجب تحولات ملی شده است و هدف از این اصلاحات تکامل نسبت به سیستمهای قبلی و همچنین حصول اطمینان از کیفیت نظام آموزش عالی در اروپا میباشد(چوارز و وستریجدن[۳]، ۲۰۰۷) به واقع در کشوری که خرد جمعی بر آن تعلق گرفته باشد و به آموزش و پرورش به طور اعم و به آموزش عالی به طور اخص اهمیتی مضاعف بدهد، میتوان به توسعه پایدار در آن کشور امیدواربود(امین خندقی، ۱۳۸۱). با توجه به نقش حیاتی نظام آموزش عالی که همانا تربیت نیروی انسانی متخصص، تولید دانش نو و ارائه خدمات تخصصی و فناوری روز و به طور عام توسعه پایدار کشور می باشد و از طرف دیگر با توجه به چالش ها و مسائل آموزش عالی از قبیل بیکاری فارغ التحصیلان، فرار مغز ها و… توجه به کیفیت دانشگاه ها و نظام آموزش عالی در کنار توسعه کمی آن بیش از پیش ضرورت می یابد. تا با توجه به محدودیت منابع، موفقیت ها در دستیابی به اهداف، انجام وظایف و به طور کلی حداکثر کارایی و اثر بخشی تحقق یابد(استقرار نظام تضمین کیفیت،۱۳۸۶).
وظایف واهداف عمده آموزش عالی:
یکی از وظایف افراد و گروه های مختلف با نگرش و یا رویکردهای گوناگونی به بیان اهداف و وظایف کلی آموزش عالی پرداخته اند گرچه برخی بین اهداف و وظایف کلی آموزش عالی،تفکیکی قائل نمی

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...