فایل شماره 5730 |
۲-۶-۱ متغیر وابسته
متغیر وابسته متغیری است که از متغیرهای دیگر تاثیر میپذیرد (سرمد و همکاران ۱۳۸۷). بنابراین، واکنش پس از خرید به عنون متغیرهای مستقل در نظر گرفته شد.
( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
۳-۶-۱ متغیر میانجی
متغیر میانجی متغیری است که در رابطه بین دو متغیر مستقل و وابسته دیگر قرار میگیرد و به عنوان واسطه عمل می کند. بنابراین، قصد خرید آنی و رفتار خرید آنی به عنوان متغیر میانجی در نظر گرفته می شود.
۷-۱ پیشینه پژوهش
۱-۷-۱ پیشینه داخلی
در سالهای اخیر پژوهشهای زیادی در رابطه با رفتار خرید آنی صورت گرفته است، اما تعداد این پژوهشها در حوزه واکنشهای احساسی اندک است. در جدول (۱-۱) به طور خلاصه به برخی از این پژوهشها در ایران اشاره میکنیم.
جدول ۱-۱: خلاصه پیشینه تحقیقات داخلی
شماره
هدف پژوهش
محقق
خلاصه نتایج
۱
بررسی تاثیر عوامل محیطی بر رفتار خرید آنی مشتریان
کشکولی، ۱۳۹۱
بر اساس نتایج، محرکهای محیطی فروشگاه، ترفیعات فروش و تبلیغات و بازارپردازی، با میانجیگری عامل تمایل به خرید آنی، با اولویتی به ترتیب بیان شده، تاثیر مثبت، و شلوغی ادراک شده تاثیر منفی بر رفتار خرید آنی دارند.
۲
بررسی عوامل موثر بر رفتار خرید انی
هجالی، سلیمی و اردستانی، ۱۳۹۱
بر اساس نتایج، از میان عوامل، عوامل موقعیتی (محیط خرید، تنها به خرید آمدن، کمک و راهنمایی فروشندگان)، عوامل روانشناختی ( اعتماد به نفس، شخصیت، تحریکپذیری) و عوامل آمیخته بازاریابی (محصول، قیمت، ترفیعات فروش)، تنها تاثیر عوامل سطح اعتماد به نفس، تحریکپذیری، تنها به خرید آمدن، ترفیعات فروش و نوع محصول، برر رفتار خرید آنی به اثبات رسید.
۳
ارزیابی عوامل موثر بر رفتار خرید آنی مشتریان
کرباسیور و یاراحمدی، ۱۳۹۰
بر اساس نتایج، رابطه معنا دار و مثبت ۴ عامل بیرونی نمایش محصول، کارت اعتباری، فعالیتهای ترفیعی (تخفیف نقد و کالای مجانی) با رفتار خرید آنی به اثبات رسید.
۴
بررسی تاثیر عوامل شخصیتی و محیط درونی فروشگاه بر رفتار خرید آنی
صوفی، ۱۳۹۱
نتایج این تحقیق نشان داد، افراد به سه سطح E, N و C تقسیم میشوند. افراد E و N مستعد خرید آنی بوده و افراد C خرید آنی کمی دارند. همچنین از میان عوامل جمعیت شناختی، خرید آنی با جنسیت و شغل در ارتباط هستند. در میان عوامل محیط درونی، چیدمان، رنگ و ترفیعات فروش بیشترین تاثیر بر خرید آنی را داشته اند.
۵
بررسی عوامل اثرگذار بر خریدهای آنی در معاملات آنلاین در تهران
بغدادی، ۱۳۹۲
بر اساس نتایج، فاکتورهای مرتبط با کالا و ویژگیهای فردی تاثیر بسزایی بر میزان خریدهای آنلاین داشته، در عوض تاثیر ویژگیهای محیطی، موقعیتی و روش های پیشبرد بر خرید آنی مورد تایید قرار نگرفت.
۶
بررسی عوامل تاثیرگذار بر خرید ناگهانی لوازم آرایشی
غفاری آشتیانی، ۱۳۹۱
نتایج تحقیق به طور کلی مشخص نمود که محیط فروشگاه، لذت خرید و درگیری کالا بر خرید ناگهانی لوازم آرایشی تاثیر مثبت دارند. همچنین بازارگردی به صورت غیرمستقیم و با تاثیر بر لذت خرید، خرید ناگهانی را تقویت مینماید.
فرم در حال بارگذاری ...
[یکشنبه 1401-04-05] [ 09:03:00 ب.ظ ]
|