۲-۶-۱ متغیر وابسته
متغیر وابسته متغیری است که از متغیرهای دیگر تاثیر می­پذیرد (سرمد و همکاران ۱۳۸۷). بنابراین، واکنش پس از خرید به عنون متغیرهای مستقل در نظر گرفته شد.

( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

۳-۶-۱ متغیر میانجی
متغیر میانجی متغیری است که در رابطه بین دو متغیر مستقل و وابسته دیگر قرار می‌گیرد و به عنوان واسطه عمل می­ کند. بنابراین، قصد خرید آنی و رفتار خرید آنی به عنوان متغیر میانجی در نظر گرفته می­ شود.
۷-۱ پیشینه پژوهش
۱-۷-۱ پیشینه داخلی
در سال­های اخیر پژوهش­های زیادی در رابطه با رفتار خرید آنی صورت گرفته است، اما تعداد این پژوهش­ها در حوزه واکنش­های احساسی اندک است. در جدول (۱-۱) به طور خلاصه به برخی از این پژوهش­ها در ایران اشاره می­کنیم.
جدول ۱-۱: خلاصه پیشینه تحقیقات داخلی

شماره
هدف پژوهش
محقق
خلاصه نتایج

۱

بررسی تاثیر عوامل محیطی بر رفتار خرید آنی مشتریان

کشکولی، ۱۳۹۱

بر اساس نتایج، محرک­های محیطی فروشگاه، ترفیعات فروش و تبلیغات و بازارپردازی، با میانجی­گری عامل تمایل به خرید آنی، با اولویتی به ترتیب بیان شده، تاثیر مثبت، و شلوغی ادراک شده تاثیر منفی بر رفتار خرید آنی دارند.

۲

بررسی عوامل موثر بر رفتار خرید انی

هجالی، سلیمی و اردستانی، ۱۳۹۱

بر اساس نتایج، از میان عوامل، عوامل موقعیتی (محیط خرید، تنها به خرید آمدن، کمک و راهنمایی فروشندگان)، عوامل روانشناختی ( اعتماد به نفس، شخصیت، تحریک­پذیری) و عوامل آمیخته بازاریابی (محصول، قیمت، ترفیعات فروش)، تنها تاثیر عوامل سطح اعتماد به نفس، تحریک­پذیری، تنها به خرید آمدن، ترفیعات فروش و نوع محصول، برر رفتار خرید آنی به اثبات رسید.

۳

ارزیابی عوامل موثر بر رفتار خرید آنی مشتریان

کرباسی­ور و یاراحمدی، ۱۳۹۰

بر اساس نتایج، رابطه معنا دار و مثبت ۴ عامل بیرونی نمایش محصول، کارت اعتباری، فعالیتهای ترفیعی (تخفیف نقد و کالای مجانی) با رفتار خرید آنی به اثبات رسید.

۴

بررسی تاثیر عوامل شخصیتی و محیط درونی فروشگاه بر رفتار خرید آنی

صوفی، ۱۳۹۱

نتایج این تحقیق نشان داد، افراد به سه سطح E, N و C تقسیم می­شوند. افراد E و N مستعد خرید آنی بوده و افراد C خرید آنی کمی دارند. همچنین از میان عوامل جمعیت شناختی، خرید آنی با جنسیت و شغل در ارتباط هستند. در میان عوامل محیط درونی، چیدمان، رنگ و ترفیعات فروش بیشترین تاثیر بر خرید آنی را داشته اند.

۵

بررسی عوامل اثرگذار بر خریدهای آنی در معاملات آن­لاین در تهران

بغدادی، ۱۳۹۲

بر اساس نتایج، فاکتورهای مرتبط با کالا و ویژگیهای فردی تاثیر بسزایی بر میزان خریدهای آن­لاین داشته، در عوض تاثیر ویژگیهای محیطی، موقعیتی و روش های پیشبرد بر خرید آنی مورد تایید قرار نگرفت.

۶

بررسی عوامل تاثیرگذار بر خرید ناگهانی لوازم آرایشی

غفاری آشتیانی، ۱۳۹۱

نتایج تحقیق به طور کلی مشخص نمود که محیط فروشگاه، لذت خرید و درگیری کالا بر خرید ناگهانی لوازم آرایشی تاثیر مثبت دارند. همچنین بازارگردی به صورت غیرمستقیم و با تاثیر بر لذت خرید، خرید ناگهانی را تقویت می­نماید.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...