۴-۴-۲- فرضیه دوم
“شرکت های دارای عرضه اولیه ای که توسط سازمان حسابرسی، مورد حسابرسی قرار می گیرند ،بیشتر از اقلام واقعی در مدیریت سود استفاده می کنند.”
H0: شرکت های دارای عرضه اولیه ای که توسط سازمان حسابرسی،مورد حسابرسی قرار می گیرند،بیشتر از اقلام تهعدی در مدیریت سود استفاده می کنند.”
H1: شرکت های دارای عرضه اولیه ای که توسط سازمان حسابرسی،مورد حسابرسی قرار می گیرند،بیشتر از اقلام واقعی در مدیریت سود استفاده می کنند.”
EMi,t۰۱BigN+β۲LN(MK)+β۳MB+β۴Ln(1+age)+β۵Leverage+β۶ROA+β۷capex growth+εi,t
پس از آزمون مفروضات رگرسیون و اطمینان از برقراری آن‌ها، نتایج حاصل از برازش معادله رگرسیون فوق برای شرکت های تولیدی در جدول (۴-۱۱) ارائه شده است. مقدار آماره F (276/11) نیز حاکی از معناداری کل مدل رگرسیون می باشد. همان طور که در قسمت پایین جدول (۴-۱۱) مشخص شده است، ضریب تعیین و ضریب تعیین تعدیل شده مدل فوق به ترتیب عبارتند از ۲/۵۶ درصد و ۷/۵۰ درصد. بنابراین، می‌توان نتیجه گرفت که در معادله رگرسیونی مزبور، تنها حدود ۷/۵۰ درصد از تغییرات مدیریت سود مبتنی بر اقلام واقعی شرکت‌های مورد بررسی توسط متغیرهای مستقل و کنترل مزبور تبیین می­شوند. در این جدول اعداد مثبت (منفی) در ستون مقدار ضریب نشان دهنده میزان تاثیر مستقیم (معکوس) هر یک از متغیرها بر مدیریت سود مبتنی بر اقلام واقعی شرکت‌های مورد بررسی است.

(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

نحوه داوری: در صورتی که مقدار sig محاسبه شده توسط نرم افزار کمتر از سطح اطمینان در نظر گرفته شده (در این پژوهش معادل ۵%) باشد، معنی‌داری متغیر مورد نظر تایید شده و فرضیه مرتبط با آن تایید می‌گردد. همچنین با توجه به مقدار آماره t، نیز اگر این آماره از مقدار معادل آن در جدول t استیودنت با همان سطح اطمینان (۵%) بیشتر باشد، فرضیه مرتبط با آن تایید می‌گردد.
نتیجه آزمون: مطابق با جدول ۴-۱۱، سطح معنی‌داری (sig) متغیر سازمان حسابرسی(big_N) برابر با ۰۴۳/۰ می باشد، که این مقدار کمتر از سطح معنی‌داری در نظر گرفته شده در پژوهش حاضر (۵%) است؛ همچنین قدرمطلق آماره t مربوط به این متغیر(۵۸۸/۲) بزرگتر از آماره t بدست آمده از جدول با همان درجه آزادی است. بنابراین در سطح اطمینان ۹۵%، ضریب بدست آمده برای متغیر فوق در مدل رگرسیونی فوق معنادار و علامت آن منفی میباشد که نشان می دهد بین سازمان حسابرسی و مدیریت سود مبتنی بر اقلام واقعی رابطه معکوس معناداری وجود دارد.
در جدول (۴-۱۲) میانگین مدیریت سود مبتنی بر اقلام واقعی و اقلام تعهدی در شرکت های دارای عرضه اولیه ای که توسط سازمان حسابرسی، مورد حسابرسی قرار می گیرند با بهره گرفتن از آزمون تی استیودنت مورد بررسی قرار گرفته است.
جدول ۴-۱۱- نتایج حاصل از برازش معادله رگرسیون

نام متغیر
ضریب متغیر
مقدار ضریب
آماره t
سطح معنی داری

عدد ثابت

β۰

۵۲۲/۱

۸۷۳/۲

۰۰۴/۰

big_N

β۱

۸۳۴/۰-

۵۸۸/۲-

۰۴۳/۰

Ln(MK)

β۲

۲۱۱/۱

۱۵۸/۳

۰۱۸/۰

MB

β۳

۶۶۷/۰

۸۳۸/۳

۰۰۱/۰

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...