فیلیپس و همکارانش(۲۰۰۹) در پژوهش خود با عنوان تجزیه و تحلیل استراتژیک شرکت نایک، به این نتیجه که شرکت مذکور در موقعیت تهاجمی قرار دارد دست یافتند و استراتژی گسترش بازار بعنوان اولویت اجرا پیشنهاد گردید.
گیوین(۲۰۰۷) در تحقیق مدیریت استراتژیک مطالعه موردی شرکت کامپیوتری اپل وضعیت استراتژیک این شرکت را در سال ۲۰۰۵ مورد ارزیابی قرار داد که براساس نتایج مشخص گردید شرکت اپل در این سال در موقعیت تهاجمی قرار داشته است. همچنین در ماتریس برنامه ریزی کمی استراتژی گسترش تولید به آسیا مقام اول را کسب نمود.
دوو و همکارانش(۲۰۰۶) در پژوهش تجزیه و تحلیل موقعیت استراتژیک مطالعه موردی شرکت وال مارت، با بهره گرفتن از ماتریس داخلی و خارجی و ماتریس ارزیابی موقعیت و اقدام استراتژیک، مشخص گردید موقعیت استراتژیک شرکت مذکور رقابتی می باشد. همچنین جهت رشد بازار این شرکت استراتژی افزایش سوپرمارکت ها و هایپرمارکت ها پیشنهاد گردید.
بایسو و همکارانش(۲۰۰۹) در تحقیقی موقعیت استراتژیک شرکت خوردوسازی فورد را با بهره گرفتن از ماتریس ارزیابی موقعیت و اقدام استراتژیک، رقابتی نشان دادند و با کمک ماتریس سوات استراتژی های بهینه برای این شرکت را، توسعه وسایل نقلیه جدید با بهره گرفتن از سوخت های جایگزین، ارائه محصولات جدید ابتکاری- افزایش سهم بازار و تمرکز بر روی ساخت بهترین اتومبیل ها از لحاظ بهره وری سوخت پیشنهاد نمودند. در ماتریس برنامه ریزی استراتژیک کمی استراتژی تمرکز بر روی ساخت بهترین اتومبیل ها از لحاظ بهره وری سوخت، بعنوان استراتژی برتر معرفی گردید.

(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

فصل سوم:
روش تحقیق
۳-۱ مقدمه
تحقیق را می توان تلاشی منظم و سازمان یافته برای بررسی مسئله ای خاص که به یک را حل نیاز دارد توصیف کرد و شامل گام هایی است که طراحی و پیگیری می شوند تا پاسخ هایی برای مسئله مورد علاقه ما در محیط کاری به دست آید. روش های تحقیق به شیوه های طراحی مطالعات پژوهشی و رویه های تجزیه و تحلیل داده ها اشاره دارد(سکاران، ۱۳۸۸).
استفاده از روش صحیح تحقیق و دقت در پیگیری مراحل تحقیق علمی موجبات بهره برداری درست از امکانات و داده ها را فراهم ساخته و دستیابی به نتیجه مطلوب را عملی می سازد، لذا اهمیت تحقیق و ضرورت در پیش گرفتن یک روش سنجیده، منطقی و منظم برای گردآوری، تنظیم، بررسی و استخراج نتایج مشخص می گردد(مهاجری، ۱۳۸۶).
فصل مربوط به روش شناسی پژوهش در برگیرنده تمام جنبه های طرح پژوهش است. در این فصل در مورد روش تحقیق، جامعه پژوهش، حجم نمونه و روش نمونه گیری، منابع اطلاعاتی و ابزار جمع آوری اطلاعات مطالبی ارائه گردیده است و در ادامه ابزارهای جمع آوری اطلاعات در این تحقیق معرفی و به چگونگی طراحی و سنجش اعتبار و روایی آن پرداخته شده است. در پایان روش تجزیه و تحلیل داده ها و محدودیت هایی که پژوهش با آن روبرو بوده، ذکر گردیده است.
۳-۲ روش پژوهش
روش های تحقیق به شیوه های طراحی مطالعات پژوهشی و رویه های تجزیه و تحلیل داده ها اشاره دارد (سکاران، ۱۳۸۸).
تحقیقات علمی براساس دو مبنا یعنی هدف و ماهیت و روش تقسیم بندی می شود.براساس هدف تحقیقات علمی را می توان به سه گروه بنیادی، کاربردی و علمی تقسیم کرد. تحقیقات کاربردی با بهره گرفتن از زمینه و بستر شناختی و معلوماتی که از طریق تحقیقات بنیادی فراهم شده برای رفع نیازمندی ها ی بشر و بهبود و بهینه سازی ابزارها، اشیا و الگوها در جهت توسعه رفاه و آسایش و ارتقای سطح زندگی انسان مورد استفاده قرار می گیرند. تحقیقات عملی را باید تحقیقات حل مسئله یا حل مشکل نامید و آن ها را نوعی تحقیق کاربردی محسوب کرد، زیرا نتایج آن مستقیماً برای حل مسئله خاص به کار گرفته می شود (حافظ نیا، ۱۳۸۸).
از آنجایی که این تحقیق درباره یک موضوع واقعی و عینی صورت گرفته است و هدف آن شناخت موقعیت و استراتژی های بهینه بوده و همچنین از نتایج آن می توان به طور عملی استفاده کرد یک تحقیق کاربردی و عملی است. از سویی دیگر به دلیل اینکه داده های مربوط به تحقیق تنها یک مرتبه گردآوری می شود، پژوهش با افق زمانی مقطعی است.
براساس ماهیت و روش، تحقیقات علمی را می توان به پنج گروه تقسیم کرد که عبارت اند از : تحقیقات تاریخی، توصیفی، همبستگی، تجربی و علّی. در تحقیقات توصیفی محقق به دنبال چگونه بودن موضوع است و می خواهد بداند پدیده، متغیر، شی یا مطلب چگونه است. به عبارت دیگر، این تحقیق وضع موجود را بررسی می کند و به توصیف منظم و نظام دار و ضعیت فعلی آن می پردازد و ویژگی ها و صفات آن را مطالعه و در صورت لزوم ارتباط بین متغیر ها را بررسی می نماید. از طرفی در تحقیقات توصیفی می توان ویژگیهای جامعه مورد مطالعه را از طریق پیمایش ارزیابی نمود(حافظ نیا، ۱۳۸۸).
از لحاظ ماهیت و روش، با توجه به اینکه به توصیف و مطالعه وضعیت موجود یک شرکت پرداخته شده، یک تحقیق توصیفی پیمایشی از نوع موردی یا ژرفانگر است.
۳-۳ جامعه پژوهش
تحقیق علمی با هدف شناخت یک پدیده در یک جامعه آماری انجام می شود. به این دلیل، موضوع تحقیق ممکن است متوجه صفات و ویژگی ها، کارکردها و متغیرهای آن باشد یا اینکه روابط بین متغیرها، صفات، کنش و واکنش و عوامل تاثیر گذار در جامعه را مورد مطالعه قرار دهد. جامعه آماری عبارت است از کلیه عناصر و افرادی که در یک مقیاس جغرافیایی مشخص(جهانی یا منطقه ای) دارای یک یا چند صفت مشترک باشند(حافظ نیا، ۱۳۸۸).
به عبارتی دیگر جامعه آماری به کل گروه افراد، وقایع یا چیزهایی اشاره دارد که محقق می خواهد به تحقیق درباره آنها بپردازد(سکاران، ۱۳۸۸).
جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه مدیران شرکت آب و فاضلاب خوزستان به تعداد ۵۰ نفر که شامل۵نفر معاونین، ۳۰نفر مدیران ستادی و ۱۵نفر مدیران صفی بوده است.
۳-۴ حجم نمونه و روش محاسبه آن
هدف محقق شناسایی جامعه و تعیین پارامترهای مربوط به آن است. برای این کار یا باید به کلیه افراد جامعه مراجعه کند و صفت یا ویژگی مورد نظر تحقیق خود را در آن ها جویا شود، یا باید تعدادی از افراد جامعه را مورد مطالعه قرار دهد و از طریق جمع کوچکتری و با روش معینی، پی به صفات و ویژگی های جامعه ببرد. بدیهی است اگر جامعه مورد نظر کوچک و حجم و تعداد افراد آن کم باشد، می تواند آن را به طور کامل مطالعه نماید. ولی اگر جامعه بزرگ باشد و امکانات و مقدورات وی اجازه ندهد، ناچار است از بین افراد جامعه تعداد مشخصی را به عنوان نمونه برگزیند و با مطالعه این جمع محدود، ویژگی ها و صفات جامعه را مطالعه کرده، شاخص ها و اندازه های آماری آن را محاسبه کند. نمونه عبارتست از تعدادی از افراد جامعه که صفات آنها با صفات جامعه مشابهت داشته و معرف جامعه بوده، از تجانس و همگنی با افراد جامعه برخوردار باشند (حافظ نیا، ۱۳۸۸).
اگر حجم نمونه برای دستیابی به دقت و اطمینان مورد نظر کافی نباشد، هر طرح نمونه برداری هر قدر هم که پیشرفته باشد نمی تواند برای پژوهشگر در کسب اهداف مطالعه مفید باشد. از این رو، در تصمیم گیری درباره حجم نمونه باید هم طرح نمونه گیری و هم اندازه حجم نمونه مورد توجه قرار گیرد (سکاران، ۱۳۸۸).
محقق می تواند به یکی از دو روش زیر نسبت به تعیین حجم نمونه اقدام کند:
در روش اول از تخمین شخصی استفاده می شود یعنی اینکه محقق با در نظر گرفتن عواملی شخصاً نسبت به برآورد حجم نمونه یا تعیین درصد مشخصی از جامعه اقدام می کند. در روش دوم برای برآورد حجم نمونه از تکنیک ها و روش های آماری استفاده می شود.
برای بدست آوردن حجم نمونه در این تحقیق از فرمول کوکران(۳-۱)استفاده گردیده که با توجه به محاسبه زیر تعداد نمونه ۴۴ نفر بوده است.
فرمول(۳-۱)
= N حجم جامعه آماری
= n حجم نمونه
= Z مقدار متغیر نرمال واحد استاندارد، که در سطح اطمینان۹۵ درصد برابر ۱٫۹۶ می باشد.
= P مقدار نسبت صفت موجود در جامعه است. اگر در اختیار نباشد می توان آن را ۵/۰ در نظر گرفت.
= q درصد افرادی که فاقد آن صفت در جامعه هستند (q =1- p)
= d مقدار اشتباه مجاز که ۰۵/۰ منظور گردیده است.
۵۰*۰٫۵*۰٫۵*۲(۱٫۹۶)
n = = 44
۰٫۵*۰٫۵*۲(۱٫۹۶)+ (۱-۵۰)*۲(۰٫۰۵)
۳-۵ روش نمونه گیری
نمونه برداری فرایند انتخاب کردن تعداد کافی از میان اعضای جامعه آماری است، به طوری که با مطالعه گروه نمونه و فهمیدن خصوصیات و ویژگی های آزمودنی های گروه نمونه قادر خواهیم بود این خصوصیات یا ویژگی ها را به اعضای جامعه آماری تعمیم دهیم(سکاران، ۱۳۸۸).
از آنجا که جوامع آماری معمولاً از حجم و وسعت جغرافیایی زیادی برخوردارند و محققان نمی توانند به تمام آنها مراجعه کنند، بنابراین ناگزیرند به انتخاب جمعی از آن ها به عنوان نمونه و تعمیم نتایج آن به جامعه مورد مطالعه اکتفا کنند. محقق به دو شکل ممکن است نمونه را انتخاب کند: یک شکل آن، این است که شانس انتخاب شدن را به تمامی افراد جامعه بدهد، یعنی روشی را برای انتخاب نمونه برگزیند که تمام افراد جامعه شانس مساوی برای انتخاب شدن داشته باشند. روش دیگر برای انتخاب نمونه از بین افراد جامعه، روش وضعی و غیر احتمالی است، یعنی همه افراد جامعه شانس مساوی برای انتخاب شدن به عنوان عضو نمونه را ندارند و در انتخاب افراد برای نمونه محقق نظریات خود را دخالت می دهد و به افراد خاصی در جامعه چشم می دوزد(حافظ نیا، ۱۳۸۸).
در این تحقیق با توجه به اینکه تمامی افراد جامعه شانس مساوی برای انتخاب شدن داشته اند، از روش نمونه گیری احتمالی استفاده شده است و به دلیل طبقه بندی جامعه آماری از لحاظ سطح مدیریت، نمونه گیری احتمالی از نوع طبقه بندی شده می باشد. یعنی ابتدا نسبت هر طبقه به جامعه آماری بدست آمده و سپس نسبت بدست آمده در حجم نمونه ضرب شده است و تعداد نفرات پاسخگو در هر طبقه طبق جدول(۳-۱) مشخص گردیده است.
۴۴*۵
n1 = = ۴ معاونین
۵۰
۴۴*۳۰
n2 = = ۲۷ مدیران ستادی
۵۰

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...