۰.۰۲۷

۱.۰۶۳

۲۱

۲۲.۳۲۳

در جدول فوق مقدار کای دو همان CMIN است. برای این مدل میزان آماره ۲۲.۳۲۳ ، درجه آزادی ۲۱ و سطح معنیداری برابر ۰.۰۲۷ است. چون سطح معنیداری از ۰.۰۵ کمتر است، نتیجهگیری میشود که مدل رگرسیونی برازش داده شده میان متغیرهای مستقل و وابسته معنیدار و مناسب است.

فصل پنجم
نتیجهگیری و پیشنهادها
۵-۱: مقدمه
این فصل شامل نتایج و یا یافته های پژوهش است. که توصیف کلامی مختصری از آنچه که به دست آمدهاست ارائه میکند. همچنین بخشهایی از آمار برای تحلیل و تفسیر نتایج استفاده شدهاست. اطلاعات آماری، لازم نیز گزارش میشود. در ابتدا با توجه به مطالب بیان شده در فصول پیشین، به جمعبندی یافته های پژوهشی به تفکیک فرضیه ها پرداخته میشود و پس از آن بحث و تفسیر یافتههاست که به تبیین و تفسیر نتایج میپردازد. در ادامه در بخش محدودیتهای پژوهش به موانع و مشکلات و سایر مسائل درگیر با پژوهش اشاره میشود. و سپس پیشنهادها، ضمن تعمیم یافتهها، اشارهای به زمینه های کاربردی آنها میشود که با عنوان پیشنهادهای پژوهشی ارائه میگردد.
۵-۲: نتایج پژوهش
نتایج حاصل از وضعیت جنسیت پاسخدهندگان بیانگر آنست که ۳۹.۳۲ درصد افراد مورد مطالعه زنان و ۶۰.۶۸ درصد را مردان تشکیل میدهند.
نتایج حاصل از وضعیت تحصیلی بیانگر آنست که ۰.۵۲ درصد زیر دیپلم و دیپلم، ۱۹.۷۹ فوق دیپلم، ۷۷.۰۸ درصد لیسانس، ۲.۶۰ درصد لیسانس به بالاتر بودهاند.
نتایج حاصل از سمت پاسخ دهندگان بیانگر آنست که ۹۵.۸۳ درصد گردشگر و ۳.۹۰ درصد مدیران و کارشناسان و ۰.۲۶ درصد خبرگان فن بازاریابی بوده است.
در قسمت ذیل p_value و ضرایب رگرسیون مورد ارزیابی قرار میگیرد که نتیجه آن رد یا قبول فرضیه های این پژوهش است:
۵-۲-۱: فرضیه‏اول: بین پایداری اجتماعی و بازاریابی پایدار رابطه مثبت و معناداری وجود دارد.
باتاکید برنتایج بدست آمده ، بین پایداری اجتماعی و بازاریابی پایدار در سطح معناداری .۰۲۶ و باضریب رگرسیون .۶۰ مثبت و معناداری وجود دارد. لذا میتوان اذعان داشت ارتباط شدیدی بین پایداری اجتماعی و بازاریابی پایدار وجود دارد و ضرایب رگرسیونی در بین دو متغیر مذکور از نوع مستقیم (مثبت)میباشد؛ در نتیجه میتوان گفت که پایداری اجتماعی، بازاریابی پایدار را تحت تاثیر قرار میدهد و از دیدگاه پاسخ دهندگان، هرچه نتایج پایداری اجتماعی ارتقاء یابد، بازاریابی پایدار به طرف مثبت سیر میکند. بنابراین فرضیه تائید میگردد.
۵-۲-۲: فرضیه‏دوم: بین پایداری سیاسی و بازاریابی پایدار رابطه مثبت و معناداری وجود دارد.
باتاکید برنتایج بدست آمده ، بین پایداری سیاسی و بازاریابی پایدار در سطح معناداری .۰۱۸ و باضریب رگرسیون .۵۱ مثبت و معناداری وجود دارد. لذا میتوان اذعان داشت ارتباط شدیدی بین پایداری سیاسی و بازاریابی پایدار وجود دارد و ضرایب رگرسیونی در بین دو متغیر مذکور از نوع مستقیم (مثبت)میباشد؛ در نتیجه میتوان گفت که پایداری سیاسی، بازاریابی پایدار را تحت تاثیر قرار میدهد و از دیدگاه پاسخ دهندگان، هرچه نتایج پایداری سیاسی ارتقاء یابد، بازاریابی پایدار به طرف مثبت سیر میکند. بنابراین فرضیه تائید میگردد.
۵-۲-۳: فرضیه‏سوم: بین کیفیت خدمات و بازاریابی پایدار رابطه مثبت و معناداری وجود دارد.
باتاکید برنتایج بدست آمده، بین کیفیت خدمات و بازاریابی پایدار در سطح معناداری .۰۳۹ و باضریب رگرسیون .۷۲رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. لذا میتوان اذعان داشت ارتباط شدیدی بین کیفیت خدمات و بازاریابی پایدار وجود دارد و ضرایب رگرسیونی در بین دو متغیر مذکور از نوع مستقیم (مثبت)میباشد؛ در نتیجه میتوان گفت که کیفیت خدمات، بازاریابی پایدار را تحت تاثیر قرار میدهد و از دیدگاه پاسخ دهندگان، هرچه نتایج کیفیت خدمات ارتقاء یابد، بازاریابی پایدار به طرف مثبت سیر میکند. بنابراین فرضیه تائید میگردد.
۵-۲-۴: فرضیه‏چهارم: بین پایداری محیطی و بازاریابی پایدار رابطه مثبت ومعناداری وجود دارد.
باتاکید برنتایج بدست آمده ، بین پایداری محیطی و بازاریابی پایدار در سطح معناداری .۰۴۵ و باضریب رگرسیون .۴۲رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. لذا میتوان اذعان داشت ارتباط شدیدی بین پایداری محیطی و بازاریابی پایدار وجود دارد و ضرایب رگرسیونی در بین دو متغیر مذکور از نوع مستقیم (مثبت)میباشد؛ در نتیجه میتوان گفت که پایداری محیطی، بازاریابی پایدار را تحت تاثیر قرار میدهد و از دیدگاه پاسخ دهندگان، هرچه نتایج پایداری محیطی ارتقاء یابد، بازاریابی پایدار به طرف مثبت سیر میکند. بنابراین فرضیه تائید میگردد.
۵-۲-۵: فرضیه‏پنجم: بین پایداری فرهنگی و بازاریابی پایدار رابطه مثبت و معناداری وجود دارد.
باتاکید برنتایج بدست آمده ، بین پایداری فرهنگی و بازاریابی پایدار در سطح معناداری .۰۱۱ و باضریب رگرسیون .۶۶ رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. لذا میتوان اذعان داشت ارتباط شدیدی بین پایداری فرهنگی و بازاریابی پایدار وجود دارد و ضرایب رگرسیونی در بین دو متغیر مذکور از نوع مستقیم (مثبت)میباشد؛ در نتیجه میتوان گفت که پایداری فرهنگی، بازاریابی پایدار را تحت تاثیر قرار میدهد و از دیدگاه پاسخ دهندگان، هرچه نتایج پایداری فرهنگی ارتقاء یابد، بازاریابی پایدار به طرف مثبت سیر میکند. بنابراین فرضیه تائید میگردد.
۵-۲-۶: فرضیه‏ششم: بین بازاریابی پایدار و رضایت گردشگر رابطه مثبت و معناداری وجود دارد.
باتاکید برنتایج بدست آمده ، بین بازاریابی پایدار و رضایت گردشگر در سطح معناداری .۰۰۱ و باضریب رگرسیون .۷۰رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. لذا میتوان اذعان داشت ارتباط شدیدی بین بازاریابی پایدار و رضایت گردشگر وجود دارد و ضرایب رگرسیونی در بین دو متغیر مذکور از نوع مستقیم (مثبت)میباشد؛ در نتیجه میتوان گفت که بازاریابی پایدار، رضایت گردشگر را تحت تاثیر قرار میدهد و از دیدگاه پاسخ دهندگان، هرچه نتایج بازاریابی پایدار ارتقاء یابد، رضایت گردشگر به طرف مثبت سیر میکند. بنابراین فرضیه تائید میگردد.
۵-۲-۷: فرضیه‏هفتم: بین رضایت گردشگر و اعتماد گردشگر رابطه مثبت و معناداری وجود دارد.
باتاکید برنتایج بدست آمده ، بین رضایت گردشگر و اعتماد گردشگر در سطح معناداری .۰۱۹ و باضریب رگرسیون .۷۹رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. لذا میتوان اذعان داشت ارتباط شدیدی بین رضایت گردشگر و اعتماد گردشگر وجود دارد و ضرایب رگرسیونی در بین دو متغیر مذکور از نوع مستقیم (مثبت)میباشد؛ در نتیجه میتوان گفت که رضایت گردشگر، اعتماد گردشگر را تحت تاثیر قرار میدهد و از دیدگاه پاسخ دهندگان، هرچه نتایج رضایت گردشگر ارتقاء یابد، اعتماد گردشگر به طرف مثبت سیر میکند. بنابراین فرضیه تائید میگردد.
۵-۲-۸: فرضیه‏هشتم: بین رضایت گردشگر و گردشگری پایدار رابطه مثبت و معناداری وجود دارد.
باتاکید برنتایج بدست آمده ، بین رضایت گردشگر و گردشگری پایدار در سطح معناداری .۰۰۷ و باضریب رگرسیون .۶۸رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. لذا میتوان اذعان داشت ارتباط شدیدی بین رضایت گردشگر و گردشگری پایدار وجود دارد و ضرایب رگرسیونی در بین دو متغیر مذکور از نوع مستقیم (مثبت)میباشد؛ در نتیجه میتوان گفت که رضایت گردشگر، گردشگری پایدار را تحت تاثیر قرار میدهد و از دیدگاه پاسخ دهندگان، هرچه نتایج رضایت گردشگر ارتقاء یابد، گردشگری پایدار به طرف مثبت سیر میکند. بنابراین فرضیه تائید میگردد.
۵-۲-۹: فرضیه‏نهم: بین اعتماد گردشگر و وفاداری گردشگر رابطه مثبت و معناداری وجود دارد.
باتاکید برنتایج بدست آمده ، بین اعتماد گردشگر و وفاداری گردشگر در سطح معناداری .۰۰۵ و باضریب رگرسیون .۸۱رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. لذا میتوان اذعان داشت ارتباط شدیدی بین اعتماد گردشگر و وفاداری گردشگر وجود دارد و ضرایب رگرسیونی در بین دو متغیر مذکور از نوع مستقیم (مثبت)میباشد؛ در نتیجه میتوان گفت که اعتماد گردشگر، وفاداری گردشگر را تحت تاثیر قرار میدهد و از دیدگاه پاسخ دهندگان، هرچه نتایج اعتماد گردشگر ارتقاء یابد، وفاداری گردشگر به طرف مثبت سیر میکند. بنابراین فرضیه تائید میگردد.
۵-۲-۱۰: فرضیه‏دهم: بین اعتماد گردشگر و گردشگری پایدار رابطه مثبت و معناداری وجود دارد.
باتاکید برنتایج بدست آمده ، بین اعتماد گردشگر و گردشگری پایدار در سطح معناداری .۰۰۰ و باضریب رگرسیون .۷۷رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. لذا میتوان اذعان داشت ارتباط شدیدی بین اعتماد گردشگر و گردشگری پایدار وجود دارد و ضرایب رگرسیونی در بین دو متغیر مذکور از نوع مستقیم (مثبت)میباشد؛ در نتیجه میتوان گفت که اعتماد گردشگر، گردشگری پایدار را تحت تاثیر قرار میدهد و از دیدگاه پاسخ دهندگان، هرچه نتایج اعتماد گردشگر ارتقاء یابد، گردشگری پایدار به طرف مثبت سیر میکند. بنابراین فرضیه تائید میگردد.
۵-۲-۱۱: فرضیه‏یازدهم: بین وفاداری گردشگر و گردشگری پایدار رابطه مثبت و معناداری وجود دارد.
باتاکید برنتایج بدست آمده ، بین وفاداری گردشگر و گردشگری پایدار در سطح معناداری .۰۰۰ و باضریب رگرسیون .۸۵رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. لذا میتوان اذعان داشت ارتباط شدیدی بین وفاداری گردشگر و گردشگری پایدار وجود دارد و ضرایب رگرسیونی در بین دو متغیر مذکور از نوع مستقیم (مثبت)میباشد؛ در نتیجه میتوان گفت که وفاداری گردشگر، گردشگری پایدار را تحت تاثیر قرار میدهد و از دیدگاه پاسخ دهندگان، هرچه نتایج وفاداری گردشگر ارتقاء یابد، گردشگری پایدار به طرف مثبت سیر میکند. بنابراین فرضیه تائید میگردد.
بحث و تفسیر یافته ها: با توجه به اهمیت گردشگری درهر کشور که در فصل اول و دوم به آن پرداخته شد، هدف این پژوهش طراحی مدلی قرار گرفت که بر مبنای آن بتوان گردشگری را ایجاد و ترویج داد. طبق نتایج استنباطی پژوهش، فرضیه اول که به رابطه مثبت و معناداری بین متغیر پایداری اجتماعی و بازاریابی پایدار اشاره دارد این فرضیه تایید و با پژوهش های سینایی(۱۳۸۰) و یوزاما(۲۰۰۸) هم سویی دارد. در فرضیه دوم که به رابطه مثبت و معناداری بین پایداری سیاسی و بازاریابی پایدار پرداخته است و فرضیه تایید و این نتایج با نتایج زهرر(۲۰۰۹) هم سویی دارد، در فرضیه سوم که به رابطه مثبت و معناداری بین کیفیت خدمات و بازاریابی پایدار پرداخته است، فرضیه تایید و این نتایج با نتایج یاوری و طغیانی(۱۳۸۴) هم سویی دارد، در فرضیه چهارم که به رابطه مثبت و معناداری بین پایداری محیطی و بازاریابی پایدار پرداخته است، فرضیه تایید و این نتایج با نتایج ملکی و سینایی(۱۳۸۰) هم سویی دارد، در فرضیه پنجم که به رابطه مثبت و معناداری بین پایداری فرهنگی و بازاریابی پایدار پرداخته است، فرضیه تایید و این نتایج با نتایج دادورخانی و همکاران(۱۳۸۹) و یاوری و طغیانی(۱۳۸۴) و مدهوشی و ناصرپور(۱۳۸۲) هم سویی دارد، در فرضیه ششم که به رابطه مثبت و معناداری بین بازاریابی پایدار و رضایت گردشگر پرداخته است، فرضیه تایید و این نتایج با نتایج ملکی(۱۳۸۰) هم سویی دارد، و با تایید رابطه مثبت و معناداری بین مابقی فرضیه ها ، می توان نتیجه گرفت که مدل پیشنهادی، یک مدل بهینه و کاربردی است و می توان بر پایه بازاریابی پایدار، گردشگری پایدار را ایجاد کرد و این مدل را بعنوان الگویی موثر معرفی نمود.
۵-۳: پیشنهادهای پژوهش
این پیشنهادها با توجه به نتایج بدست آمده از پژوهش و آزمون فرضیه ها، درقالب پیشنهادهای کاربردی و پیشنهادهای پژوهشی تقسیمبندی میشود.
۵-۳-۱: پیشنهادهای کاربردی
در این قسمت برای هر متغیر یک پیشنهاد کاربردی آورده شدهاست که در قسمت ذیل به جمعبندی آن پرداخته میشود:
پایداری اجتماعی: بالابردن سطح کیفیت زندگی جامعه میزبان، ارتقاء سطح دانش و آگاهی ساکنین درنحوه برخورد با گردشگران.
پایداری سیاسی: ایجاد ذهنیت مثبت گردشگر نسبت به کشور میزبان از طریق رسانه ها.
کیفیت خدمات: ارائه خدمات مطابق با نیاز گردشگران.
پایداری محیطی: حفاظت مستمر و دائم از محیط، بهسازی محیط، تمرکز بر خدمات رفاهی.
پایداری فرهنگی: توسعه روابط فکری، فرهنگی،و اجتماعی جامعه میزبان.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...