تغییر نرخ تولید کالاهای اساسیمثل سیمان و آهن،کمبود کالاهای اساسی اعمال قوانین جدید

هرچه ریسک کمتر،رتبه بیشتر

ریسک صنعت

آیا انجام پروژه جدید نیازمند تغییر در فرهنگ سازمانی است؟(مثلا تبدیل ساختار از وظیفه ای به ماتریسی)

هرچه ریسک کمتر،رتبه بیشتر

ریسک شرکت

آیا بازار ایجاد پروژه جدید ناشناخته است؟

آیا پروژه قصد دارد روالی که سازمان طبق آن به عملیات می پردازد را تغییر دهد؟(تغییر در فرایندها)

نوسانات نرخ حاصل از تبدیل ارز،اعتبار کم وام گیرندگان یا صاحبان سهام،تورم،تغییرات نرخ بهره

هرچه ریسک کمتر،رتبه بیشتر

ریسک اقتصادی

۳-۳-۲ فاز دوم : استخراج شاخصها و معیارهای کمی و کیفی ارزیابی پروژه
(شکل ۳-۵)فاز۲:استخراج معیار
گام دوم فرایند در برگیرنده استخراج و وزن دهی به معیار های کمی ( مانند شاخص های مالی) و معیار های کیفی (مثل تناسبات استراتژی) با بهره گرفتن از استراتژی های تدوین شده سازمانی و نیز خواست و نظر ذینفعان و سهامداران مجموعه و نیز لحاظ کردن ویژگی ها و مزیتهای رقابتی خاص مجموعه می باشد، به صورتی که معیار های تعیین شده بتواند به بهترین شکل پروژه های مناسب سازمان را انتخاب کرده و پورتفولیوی حداکثری برای سازمان شکل دهند.

(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

در امتیاز دهی معیار های ارزیابی خواست و انتظارات ذینفعان سازمان و همچنین دسته های طرح استراتژیک که بر گرفته از اهداف استراتژیک سازمان هستند، از مهمترین عوامل می باشد.
در این مرحله پس از مطالعه ادبیات موضوع شاخصها و معیارهای انتخاب پروژه در صنعت ساخت استخراج شده و سپس می بایست از قضاوت کارشناسانه و نظران متخصصان و مدیران ارشد سازمان برای امتیاز دهی به معیارها و ارزیابی آنها بهره گرفت.
شاخصهای استخراج شده از ادبیات موضوع برای انتخاب پروژه های ساخت و مورد استفاده در این تحقیق در جدول صفحه بعد آمده است.
۳-۳-۳ فاز سوم:تعریف سناریو
به منظور تعریف سناریو تصمیم گیرندگان سازمان که مدیران ارشد و سرمایه گزاران هستند با توجه به شرایط سازمان خود و همچنین ویژگی های خاص پروژه های خود، ممکن است بر روی یک پروژه یا یک فاکتور یا معیار حیاتی که بیشترین اثر نامطمئن را روی موفقیت سازمان دارند، متمرکز شده و آن را درقالب سناریو سازمان خود مدنظر قرار دهند. (مکانن۱،۲۰۰۷)
این کار به منظور در نظر گرفتن شرایط نامطمئن و سنجش اثرات ناشی از تغییرات عوامل کلیدی سازمان بر روی سبدهای پروژه های خود صورت می پذیرد .
۱-۳-۳-۳ تعریف سناریو
در این تحقیق سناریو های مختلفی را می توان در نظر گرفت. اما با توجه به تعداد پروژه هایی که در سازمان مورد ارزیابی قرار می گیرند و با توجه به اینکه اجرای صنعتی ساختمانها و علی الخصوص سیستم پیش تنیدگی از اهداف استراتژیک و سیاستهای اصلی می باشد، مدیریت و تیم تحقیق تصمیم گرفتند که سناریو خود را برروی میزان تمایل جامعه به صنعتی سازی و تقاضا و استقبال از آن در ساخت و ساز متمرکز سازند چراکه میزان تقاضا و استقبال جامعه از صنعتی سازی در ساخت و سازهای خود از عوامل کلیدی و حیاتی تأثیرگذار بر دستیابی سازمان مورد نظر به اهداف خود و همچنین نوع سبدهای انتخابی آن خواهد داشت.
بدین ترتیب سناریو را در قالب دو حالت:
الف) تقاضا برای صنعتی سازی ( سیستم پیش تنیدگی) زیاد……………………….بیش از ۳۰۰۰۰ متر مربع پیش تنیدگی
ب)تقاضا برای صنعتی سازی ( سیستم پیش تنیدگی)کم………………………………کمتر از ۳۰۰۰۰ متر مربع پیش تنیدگی
بررسی نمایند.
۱-Meconnen
در این تحقیق، سازمان مورد مطالعه در نظر دارد که سالانه ۵۰۰۰۰ متر مربع قرارداد اجرا داشته باشد. در صورتی که بیش از ۳۰۰۰۰ متر مربع از پروژه های پیشنهادی تمایل به اجرای پیش تنیدگی و صنعتی سازی داشته باشند یعنی تقاضا زیاد است و کمتر از ۳۰۰۰۰ متر مربع تقاضای کم در نظر گرفته می شود.
با این سناریو دو نوع سبد تشکیل خواهد شد. در نهایت مدیریت و تیم تحقیق سبدهای تشکیل شده را با هم به وسیله فاکتور حیاتی نظیر ریسک سبدها ، NPV و… مقایسه می کنند و در نهایت بهترین سبد را انتخاب می نمایند.
۳-۳-۴ فاز چهارم: جمع آوری و دسته بندی ایده ها و پیشنهادات پروژه های سازمان و ارزیابی و اولویت بندی پروژه ها
گام سوم، شامل جمع آوری و دسته بندی ایده ها و پیشنهادات پروژه های پورتفولیوی به زیر مجموعه های متناسب و متوازن می باشد. دسته بندی پروژه های مشابه به دسته های مختلف و بکار گیری یک مجموعه خاص از معیارها برای هر دسته باعث خواهد شد تا پروژه های مشابه و یکسان با هم مقایسه شده و این پروژه ها بتوانند به بهترین شکل استراتژی های مشخص شده خاص خود را برآورده کنند.
(شکل ۳-۵)فاز۴ :جمع آوری و دسته بندی ایده ها
در اغلب سازمانهای پروژه محور، مجموعه پروژه ها به دو دسته اصلی زیر پورتفولیوی های انتخابی و زیر پورتفولیوی های فعال تقسیم بندی می شوند. و هرکدام از آنها نیز می توانند به دسته های مثل دسته اجرای اسکلت بتنی با سقف پیش تنیده، دسته اجرای مخازن نفت، دسته اجرای اسکلت بتنی و یا دسته اجرای اسکلت فلزی و یا اجرای سازه های سنتی تقسیم شوند.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...