فایل شماره 6436 |
4-4-4- مقایسه حالت ایستا و پویا در بلندمدت 86
4-4-5- نتایج 88
:
5-1- مقدمه 91
5-2- مروری بر آنچه در این پایاننامه انجام گرفته 92
5-3- نتیجهگیری 93
5-4- محدودیتهای تحقیق 94
5-5- پیشنهادهای سیاستی 95
5-6- پیشنهادها برای پژوهشهای آتی 95
( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
منابع فارسی 96
منابع انگلیسی 99
پیوست 1- نمودار توزیع سهم بنگاهها در سالهای92-82 در هر صنعت 102
پیوست2- نمونه محاسبات ماتریس انتقال صنایع و بردار پایدار آنها 108
چکیده وصفحه عنوان به انگلیسی
فهرست جدولها
عنوان صفحه
جدول1-1- مطالعات پیشین 29
جدول 3-1. اندازهگیری ایستا و پویای ساختار بازار 51
77
79
جدول 4-3. مقایسه رتبه صنایع و مقدار شاخص اثر آنها، در کوتاهمدت و بلندمدت 80
جدول 4-4. رتبهبندی صنایع در حالت ایستا بر حسب شاخص هرفیندال- هیرشمن 82
و حالت ایستا 84
جدول4-6. مقایسه پویا بر اساس شاخص اثر و حالت ایستا 85
جدول 4-7. مقایسه حالت ایستا و پویا در بلندمدت 88
فهرست نمودارها
عنوان صفحه
نمودار1-3. ارتباط میان عناصر بازار 40
نمودار4-1. نمودار توزیع سهم فروش بنگاهها مستقل از صنعتی که در آن قرار
گرفتهاند 74
فصل اول
مقدمه
1-1- کلیات
در یک تقسیم بندی کلی بازارها به چهار دسته رقابت کامل، انحصار کامل، رقابت انحصاری، انحصار چند جانبه تقسیم میشوند. بازار رقابت کامل شاخصی است، که بر اساس آن سازمان (ساختار) بازارهای مختلف را میتوان ارزیابی نمود. هر چه یک بازار به شرایط رقابتی نزدیکتر باشد، کارکرد آن بازار جهت کارایی مناسبتر خواهد بود. در نظریه نئوکلاسیک، رقابت بر اساس کوچک بودن اندازه بنگاهها نسبت به کل بازار تعریف می شود ( پورعبادالهان و محمدی،1392: 72). در عمل بازارهای واقعی کمتر با بازار رقابت کامل انطباق دارند، لذا برای شناسایی ماهیت و سازمان بازارهای واقعی به معیارهای دیگری به جز آنچه در نظریه رقابت نئوکلاسیک اشاره شده است، نیاز میباشد. متغیرهای مربوط به هر بازار به سه دسته متغیرهای ساختاری، متغیرهای رفتاری و متغیرهای عملکردی تقسیم میشوند که بسته به ماهیت و نحوه ارتباط این عناصر با یکدیگر، شکل و نوع سازمان بازار مشخص میگردد. ساختار یکی از مهمترین ویژگیهای هر صنعت برای تحلیل وضعیت آن به شمار میرود. شناخت مشخصات عمده سازمان بازار را ساختار بازار مینامند(خدادکاشی،1388: 27). به منظور بررسی ساختار صنایع، روشهای گوناگونی وجود دارد. در نگاه ایستا به صنعت تحلیل تمرکز بازار زمینه مناسبی برای درک بهتر ساختار بازار ارائه می کند و با بررسی بازارها از این روش، بهتر میتوان علل بروز رفتارهای رقابتی یا غیر رقابتی را تشخیص داد. در نگاه پویا به صنعت نیز بررسی و تحلیل شاخص های تحرک[2]و آشفتگی[3] روشهای مناسبی برای تعیی رقابت نسبی بین صنایع یا بین بنگاهها میباشد.
پویایی صنعت و دوره حيات بنگاهها را مي توان از دو ديدگاه بررسی کرد. بررسي دورهی حيات بنگاههاي موجود و نيز بررسي دوره حيات بنگاههای جديدالورود در هر سال و به عبارتي بنگاههايي كه به صورت هم زمان در هر فعاليت اقتصادي وارد مي شوند را مورد مطالعه قرار داد. هر دو نگاه در جاي خود ارزشمند است. اگر چه ايجاد بنگاه هاي جديد، به عنوان يكي از اساسي ترين سياستهاي ايجاد اشتغال و رشد توليد از ديرباز مورد توجه قرار گرفته، اما علاوه بر ايجاد بنگاه، طول دوره حيات آن نيز از موضوعات اساسي است كه تنها در دهههاي اخير و با امكان دستيابي به دادههاي خرد، مطالعه آن در جهان ممكن شده است. به بیان بهتر با وجود اینکه بنگاههای بسیاری در یک دوره به صنعت وارد میشوند و بنگاههای زیادی نیز خارج میگردند، آنچه اهمیت دارد، این است که بنگاهی در دوره مورد بررسی در صنعت و کسب وکار باقی بماند و رشد کند؛ دوره حيات معقول و مورد انتظار، زمينه را براي امكان استفاده از سرمايهگذاريهاي انجام گرفته در شكلگيري يك بنگاه فراهم كرده و بستر تكامل چرخهی توليد و هم چنين كالاي توليدي را ممكن مي كند. اين در حالي است كه در سوي ديگر، دوره حيات كوتاهمدت مي تواند سياستهاي كلان اقتصادي چون ايجاد اشتغال يا رشد توليد را تحت تأثير قرار داده و زمينه را براي نابسامانيهاي اجتماعي نيز فراهم كند( فیضپور وخدازاده،1392: 152). بر اين اساس، اگر چه تحليل دوره حيات بنگاه در سالهاي اخير دوچندان اهميت يافته، اما با اين وجود، بيشتر مطالعات اين حوزه در كشورهاي توسعه يافته انجام گرفته و به ندرت مطالعهاي از اين دست را مي توان در كشورهاي در حال توسعه مشاهده كرد. در ايران نيز بررسي دوره حيات بنگاههاي جديدالورود و عوامل مؤثر بر آن حوزهاي است كه براساس جستجوهای انجام گرفته در این مطالعه، مورد توجه قرار نگرفته و اين نيز به طور عمده به دليل دادههاي مورد نياز براي انجام چنين مطالعاتي است. در این پژوهش دوره حیات بنگاههای موجود در بازار طی سالهای 1392-1382مطالعه قرار گرفته است.
1-2- بیان مساله پژوهش
اقتصادی به توسعه دست مییابد، که پویا بوده و رشد داشته باشد؛ اقتصادی پویاست که در آن ساختار بازار بر حسب فعالان اقتصادی و سهم هر کدام از آنها سریع تغيير کند و این یعنی صنایع اقتصاد باید پویا باشند. به بيان بهتر در یک اقتصاد پویا، بنگاههای جدیدی راه اندازی میشوند، برخی بنگاهها رشد می کنند و اندازه خود را افزایش می دهند و در مقابل بنگاههایی نیز وجود دارند که اندازه آنها کاهش مییابد و با رکود مواجه هستند و از عرصه رقابت خارج میشوند. مشاهدات نشان می دهند که بنگاههای کوچک بيشترین ميزان راه اندازی دارند در حالی که تاثير کمی بر فرآیندهای اقتصادی میگذارند اما تاثير این ورود و راه اندازی بنگاهها روی فرآیندها و رشد اقتصادی زمانی مشهود خواهد بود که آنها باقی بمانند و رشد کنند.
در این پایان نامه پویایی کسب و کار را مورد مطالعه قرار خواهد گرفت، که خود یک شاخص مهمی برای سطح رقابت و عملکرد اقتصادی است. پویایی کسب وکار را میتوان به دو جزء تفکيک کرد:
-
- پویایی حاصل از رقابت بين بنگاههای حاضر در بازار یا صنعت.
-
- پویایی که بازتاب رقابت بنگاههای تازه وارد است)فولکرینگا،2009: 5).
در این تحقیق از شاخص های تحرک برای اندازهگيری ميزان پویایی کسب وکار بين بنگاههای موجود استفاده میکنيم و برای ساختن این شاخص ها روش زنجيرهی مارکوف در نظر گرفته شده است.
1-3- اهميت و ارزش تحقيق
از آنجا که توليد صنعتی فرآیندی فنی، انسانی، اجتماعی و اقتصادی است، بررسی صنعت و پویایی آن که می تواند نشانگر پویایی اقتصاد و رشد آن باشد، از اهميت ویژگیهای برخوردار است. مطالعات و بررسیهای کمی و آمارهای دهههای اخير همبستگی بين توسعه صنایع کارخانهای و رشد اقتصادی بلند مدت را به اثبات رسانده است. برای مثال چنری و همکاران همبستگی زیاد بين توليد ناخالص ملی و بخش صنایع کارخانهای را اثبات کردند)تاری،1385: 96).
پویایی صنعت یا همان پویایی کسب و کار یکی از نيرو محرکههای اقتصادی است که میتوان آن را به عنوان شاخص رقابت یک اقتصاد یا صنعت در نظر گرفت و از آنجا که رقابتپذیری یک موضوع مهم و محوری و در حقيقت ابزاری برای رسيدن به رشد مطلوب اقتصادی و توسعه پایدار است، در ادبيات رشد به نقش پویایی کسب و کار در دستيابی به نرخ رشد بالای اقتصادی توجه زیادی می شود. میتوان رقابتپذیری را قابليتها و توانمندیهایی دانست که یک کسب و کار، صنعت، منطقه یا یک کشور دارا هستند و میتوانند آنها را حفظ کنند؛ به عبارت دیگر رقابتپذیری توانایی افزایش سهم بازار، سوددهی، رشد ارزش افزوده و ماندن در صحنه رقابت عادلانه و بينالمللی برای یک دوره طولانی است(دهکردی،1389: 178).
در این تحقیق، با نگاه پویا به صنایع و با بهره گیری از شاخص های تحرک، قادر به رتبه بندی صنایع بر اساس میزان تحرک و پویایی آنها پرداخته خواهد شد، که امکان مقایسه صنایع را فراهم می آورد. به وسیله این شاخص ها در حقیقت رقابت نسبی صنایع منتخب تعیین میگردد، که خود راهنمای مناسبی جهت تصمیمات سرمایهگذارها و دولت خواهد بود.
فرم در حال بارگذاری ...
[یکشنبه 1401-04-05] [ 11:10:00 ب.ظ ]
|