الف) قلمرو شغل: که شامل میزان مسئولیت، اقدامات کاری و بازخورداست. هرچه این عوامل سریعتر باشد باعث افزایش حیطه شغل می‌شود که آن نیز به نوبه خود رضایت شغلی افراد را فراهم می آورد.
ب) تنوع کاری: تحقیقات نشان می‌دهد که تنوع کاری متوسط موثرتر است. تنوع وسیع باعث ابهام و سردرگمی می شود از طرف دیگر تنوع کم باعث یکنواختی شغل و در نهایت منجر به عدم رضایت شغلی می شود.
۴- عوامل فردی: سن، ارشدیت، سابقه تاثیر قابل ملاحظه ای بر شغل دارند.
الف) سن: سن یکی از عوامل مهم در رضایت شغلی افراد است بر اساس تحقیقاتی که صورت گرفته هر چه سن بالا می رود رضایت شغلی افراد بیشتر می شود. معمولا تا قبل از دوران بازنشستگی بین سن و رضایت شغلی رابطه مثبت وجود دارد.
ب) جنسیت : این متغیر در رضایت شغلی تاثیر بسیار کم را دارد زیرا در بعضی از مطالعات زنان بیشتر از کار خود راضی هستند و در بعضی از مطالعات مردان بیشتر از کار خود راضی هستند.
ج) تحصیلات: به اعتقاد بسیاری از صاحبنظران بین رضایت شغلی و سطح تحصیلات با فرض ثابت نگه داشتن سطح شغل رابطه ای منفی است چون هر چه سطح تحصیلات فرد بالا می‌رود انتظارات فرد از شغلی که به وی می‌دهند افزایش می‌یابد و چون سازمان نمی‌تواند نیازهای فرد را تامین کند در وی رضایت از شغل کاهش می‌یابد. و لذا افراد تحصیل کرده رضایت کمتری از شغل دارند.
د) پاداش: به جبران زحمتی که در سازمان متحمل می‌شود. در ازای وقت و نیرویی که فرد در سازمان و بخاطر نیل به اهداف سازمان صرف می‌کند به تلافی خلاقیت و ابتکارات برای یافتن و به کارگیری رویه‌ها و روش‌های کاری جدید و بهتر۲که سازمان پاداش می‌دهد. بعبارت دیگر پاداش را به انجام وظایفی که در سطحی بالاتر از استانداردهای عادی کاری است.

سیستم پاداش باید کارامد و اثربخش باشد. به‌عبارت دیگر رای تشخیص و اعطای پاداش باید به گونه‌ای باشد که حداکثر بازده برای سازمان ممکن باشد این سیستم باید طوری باشد که اعطای پاداش مشروط به عملکرد موثر باشد. دو نوع پاداش وجود دارد:
الف- بیرونی: وسیله و ابزاری در دست مسئولان سازمان است. به عواملی به جز کارمند بستگی دارد یعنی اعطای پاداش تابع سیاست‌های سازمان است.
ب- درونی: ریشه در خود شغل داند در انجام کار بالنفسه برای فرد با پاداش همراه است.

جدول ۲-۲ عوامل موثر بر رضایت شغلی کارکنان(گلباغ اسدی، ۱۳۸۷)

عوامل سازمانی

عوامل محیطی

عوامل محتوایی

عوامل فردی

حقوق و دستزد
ترفیعات
خط مشی‌ها
چالشگری شغل

الگوی سرپرستی
شرایط کاری
گرو‌ه‌های کاری
اندازه گروه

محدوده شغل
تنوع کاری
وضوح نقش و تعارض

سن
سنوات
شخصیت
پاداش

۱۹-۲ پیامدهای رضایت شغلی

رضایت شغلی، مسلماً دارای پیامدهای مختلفی است از مهمترین پیامدهای آن می توان به کارکرد ،بهداشت روانی، کاهش ترک خدمت، سلامتی جسمی اشاره کرد.
۱- کارکرد و رضایت شغلی
اصولاً کارکرد بهتر به پاداش های اقتصادی و روانی بالاتری می انجامد. اگر این پاداش‌ها از دیدگاه کارکنان عادلانه و برابر به شمار آیند رضایت بیشتری پدید می آید. زیرا کارکنان احساس می‌کنند که آنان متناسب با کار و کوشش خود پاداش دریافت می‌دارند. ازسوی دیگر اگر احساس چنین باشد که پاداش کمتر از کارکرد است نارضایتی پدیدار می شود. درهرحال رضایت فرد بر تعهد بیشتر یا کنترل وی اثر می گذارد که آن نیز بر کوشش و سرانجام کار او نفوذ می کند(دیویس و نیواستورم ، ۱۷۶:۱۹۷۳).
۲- بهداشت روانی
در زمینه ی بهداشت روانی لازم است تا نتیجه‌های حاصل از پژوهش‌های همبستگی با احتیاط مورد تعبیر و تفسیر قرار گیرد. چندین مطالعه از جمله مطالعات انجام شده روی کارگران کارخانجات اتومبیل سازی و تلگرافچی‌ها خبر از ارتباط سازگاری عاطفی ضعیف و نارضایتی شغلی داده اند و به طور کلی در پژوهش های مختلفی نشان داده اند که امکان نارضایتمندی شغلی، مشارکت در بیماری روانی افراد نیز داشته باشد(دیویس و نیواستورم، ۱۷۶:۱۹۷۳).
۳- سلامت جسمی

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...