فایل شماره 6130 |
مورگان و هانت ۱۹۹۴
کلیهی فعالیت های بازاریابی در جهت برقراری، توسعه و حفظ مبادله رابطه ای موفق
حرفه – حرفه
روابط مستمر به عنوان روندی در مبادله رابطه ای
پالمر ۱۹۹۴
استراتژی هایی که سودبخشی را از طریق تمرکز بر ارزش روابط خریدار- فروشنده در طی زمان بالا می برد.
تحصیلات بازاریابی
ارزش دو جانبه بین خریدار و فروشنده
گامسون ۱۹۹۶
پاروایتر و شث ۲۰۰۰
روابط، شبکه ها و تعاملات
روند مستمر مشارکت در فعالیت های گروهی و ایجاد برنامه هایی با مشتریان و کاربران نهایی ایجاد یا افزایش ارزش اقتصادی دو جانبه با هزینه کمتر
بازاریابی شبکه
حر فه به مشتری
روابط، شبکه ها و تعاملات
همکارانه و همدستانه
کیم و چا (۲۰۰۲ )
مجموعه ای از فعالیت های بازاریابی که برای نفع هر دو گروه روابط با مشتری را جذب و یا افزایش می دهند با تاکید بر حفظ مشتریان حاضر
( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
هتل ها
منافع دو جانبه مورد تایید برای مشتریان حاضر
تلاش شرکت در جهت توسعه و حفظ رابطه نزدیک و رو به گسترش با مشتریانش بازاریابی ارتباطی می نامند (هاوکینز، ۱۳۸۵، ۵۷۶).[۴۶]
۲-۱-۴)ماهیت بازاریابی رابطه مند
اصطلاح بازاریابی معمولا همراه با فعالیتهایی است که بر عهده موسسه هایی که محصول یا خدمات خود را به فروش می رسانند می باشد . این ایده که روابط در فعالیت تجاری می توانند حجم فعالیتهای تجاری ای را که ازموسسه بهره می برند افزایش دهد جدید نیست. هرچند این تا اواخر قرن بیستم که جوامع علمی مثل گرونروز، بری، و کریستوفر در مورد اهمیت آن نظریه پردازی کردند رخ نداد. فلسفه آنها در فعالیت تجاری، طی زمان، از یک چرخه شروع با تولید اقتصادی انحصاری و بعد جهت گیری فروش تا جهت گیری مشتری – بازار و تمام شدن یک جهت گیری اجتماعی فراتر رفت.و اکنون شروع تغییر به سمت جهت گیری بازاریابی رابطه منداست.( ساشار، ۲۰۱۰ )[۴۷]
۲-۱-۵)تفاوت بازاریابی رابطه مند با بازاریابی سنتی
از دیدگاه استراتژی های سنتی بازاریابی، مشتریان اغلب با طی مراحل جستجو، ارزیابی، خرید و استفاده در پایان زنجیره ارزش کالاها و خدمات قرار می گیرند. اما دغدغه امروز بازاریابان خلق مشتری رضایت مند و حتی دلشاد با بالاترین میزان وفاداری است که این مستلزم درگیری در زنجیره ارزش در تمامی فرایندها و فعالیت ها و تصمیمات سازمان است ودر پارادایم بازاریابی رابطه مند به جای نگرش خصمانه به مقوله چانه زنی در هر معامله خرید و فروشنده برای رسیدن به اهداف خود با یکدیگر به توافق می رسند و در قالب طرح ریزی شده نسبت به هم تعهداتی پیدا کرده و روابط خود را شکل می دهند (پالمر، ۲۰۰۰، ۸۸ )[۴۸].
معتقدان به کارگیری بازاریابی رابطه مند عقیده دارند که وابستگی های دو سویه سبب کاهش هزینه های معاملاتی می شوند و کیفیت را ارتقا می بخشند. به طور خلاصه کیفیت بهتر با هزینه پایین تر از طریق وابستگی طرفین در میان فعالان زنجیره ارزش گذاری حاصل می شود. از این رو هدف بازاریابی رابطه مند ارتقای بهره وری بازاریابی از طریق دست یابی به اثر گذاری و شایستگی است (غفاری، ۱۳۸۸ ).
بازاریابی رابطه مند، صرفاً به دنبال این نسیت که خدمات را در مکان، زمان و قیمت مورد تقاضای بازار هدف، در اختیارش قرار دهد، بلکه می خواهد چنان روابطی با بازار هدف ایجاد کند که مجدداً در آینده از او خرید و دیگران را به این کار ترغیب کنند. بازاریابی رابطه مند به دنبال آن است که مشتریان بیشتری را حفظ کنند و مشتریان کمتری را از دست بدهد (برقعی،۱۳۹۱، ۱۵).
جدول (۲-۲ ) مقایسهی بازاریابی رابطه مند و بازاریابی سنتی
بازاریابی سنتی
بازاریابی رابطه مند
تمرکز بر فروش و جذب مشتریان جدید
اهداف کوتاه مدت
التزام محدود به مشتری
فروش به مشتریان بی نام و نشان
فروش به مشتریان بخش تولید
خدمات پس از فروش
تمرکز بر فروش و جذب مشتریان کنونی
فرم در حال بارگذاری ...
[یکشنبه 1401-04-05] [ 10:46:00 ب.ظ ]
|