۸-۱ جامعه آماری، روش نمونه گیری و تخمین حجم جامعه
جامعه آماری تمامی کارکنان شاغل در دانشگاه سیستان و بلوچستان می باشند. با بهره گرفتن از فرمول کوکران حجم نمونه ۲۷۴ نفر برآورد شد و برای انتخاب آزمودنی ها از روش گزینش تصادفی –طبقه ای بهره گرفته شد .

(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

۹-۱ قلمرو تحقیق
۱-۹-۱ قلمرو موضوعی
این تحقیق به یبررسی مسئولیت اجتماعی شرکت می پردازد و این مفهوم را از دید کارکنان مورد بررسی قرار می دهد.
۲-۹-۱ قلمرو مکانی
این تحقیق به بررسی مسئولیت اجتماعی شرکت در دانشگاه سیستان و بلوچستان واقع در شهر زاهدان می پردازد.
۳-۹-۱ قلمرو زمانی
داده های این پژوهش در سه ماه اول ۱۳۹۲ شمسی گردآوری می شود.
۹-۱ تعریف عملیاتی متغیرهای تحقیق
در پژوهش حاضر با توجه به مدل تحقیق متغیرهای تداعی مسئولیت اجتماعی شرکت و مشارکت در فعالیت های مسئولیت اجتماعی شرکت در این دسته قرار میگیرند و متغیرهای مستقل محسوب میشوند.
و نیز متغیر های نیرومندی،ایثار و جذب، به عنوان متغیرهای وابسته در نظر گرفته شده است.
۱۰-۱ تعریف واژگان کلیدی و مفاهیم اصلی
مسئولیت اجتماعی شرکت[۱۵]: انجام وظایف قانونی و اقتصادی اساسی که کسب و کار در محیطی که در آن فعالیت میکند با آن روبرو می شود و نیز کمک داوطلبانه به توسعه اجتماعی این محیط ها به طور کافی و ساختاریافته که بستگی به منابع در اختیار و استراتژی های کسب و کار دارد. (Pederson, 2006)
تداعی مسئولیت اجتماعی شرکت[۱۶] :ادراک کارکنان از هویت شرکت در مورد مسائل مهم اجتماعی است (Brown and Dacin, 1997). تداعی CSR همچنین ادراک فعالیت های CSR برای ذینفعات خارجی است. (Brammer et al, 2007)، ادراک شهروندی سازمانی (Peterson, 2004a) و مسئولیت اجتماعی درک شده می باشد (Valentine and Rupp et al, 2006).
مشارکت در فعالیت های مسئولیت اجتماعی شرکت[۱۷] : شرکت در فعالیت های CSR شامل رفتار های مشارکی عملی و داوطلبانه کارکنان و حتی ابراز عقیده در مورد مسئولیت اجتماعی سازمان می باشد. (Bettencourt, 1997; Smidts et al, 2001).
اشتیاق شغلی[۱۸]: اشتیاق شغلی عبارتست از یک حالت ذهنی مثبت،عملی و مرتبط با کار که شامل سه بعد نیرومندی[۱۹]،ایثار[۲۰] و جذب[۲۱] میباشد. (Schaufeli,Salanova,Gonzalez-Roma & Bakker;2002,p.74
جذب به میزان تمرکز و غرق شدن فرد در کار خود اشاره دارد.در این حالت به این دلیل فرد سرسختانه درگیر کار خود میشود که تجربه کاری برای او بسیار لذت بخش است.افراد برای قرار گرفتن در چنین شرایطی حاضر به پرداختن بهایش نیز هستند.
در بعد نیرومندی،فرد در راستای انجام کار خود تلاش قابل ملاحظه ای اعمال کرده و در موقعیت های دشوار پافشاری بیشتری میکند.کارکنانی که از نیرومندی بالایی برخوردارند،بیشتر به واسطه کار خود برانگیخته میشوند و در هنگام وقوع مشکلات و بروز تعارضات بین فردی مقاومت بیشتری از خود نشان میدهند.(سالانوا،آگوتوپیرو،۲۰۰۵).
سومین بعد اشتیاق شغلی ایثار می باشد که بادرگیری شدید روانی کارکنان در کار مشخص می شود و ترکیبی ازاحساس معنی داری، اشتیاق و چالش است. این بعد با مفهوم دلبستگی شغلی[۲۲] در ارتباط است.
۱۱-۱ خلاصه فصل
در این فصل طی مقدمه ای در مورد اهمیت روز افزون مسئولیت اجتماعی شرکت صحبت شد سپس در بیان مسأله موضوع پایان مورد بحث و بررسی قرار گرفت. در ادامه مدل مفهومی تحقیق که براساس مبانی نظری تدوین شده بود معرفی گردید و سؤالات، فرضیات، روش تحقیق، جامعه و نمونه آماری و قلمرو تحقیق بررسی شد.
فصل دوم
ادبیات موضوعی تحقیق
۱-۲ مقدمه
امروزه در دنیا این امر پذیرفته شده است که هیچ شرکت و سازمانی نمی تواند بدون عملکرد مشروع و رفتار های مسئولانه برای طولانی مدت به فعالیت ادامه دهد.
مشروعیت یک شرکت به معنای میزان مسئولیت آن در قبال جامعه همچنین توانایی آن در حفظ منافع کارکنان و دینفعان است. که این امر به پایداری آن کمک می کند. همچنان که کسب و کار به باز تولید منابع مختلف می پردازد- اقتصادی، اجتماعی و طبیعی- در واقع استانداردهای زندگی را برای جامعه افزایش می دهد و تصویر مثبتی را از خود خلق می کند.
اشتیاق شغلی[۲۳] هم برای کارکنان و هم برای سازمانها اهمیت زیادی دارد.در حقیقت در دنیای عملی کار،ایجاد اشتیاق در کارکنان به عنوان اساسی ترین وظیفه سازمانهای امروزی تلقی میگردد.(تاورز و پرین[۲۴]، ۲۰۰۳)
تحقیقات گذشته نشان داده است که اشتیاق شغلی منجر به ایجاد پیامدهای مثبتی هم چون گردش مالی کم[۲۵]، تعهد سازمانی بالا،عملکرد مالی کسب و کار و عملکرد سازمانی بالاتر،شده است.(شافلی و باکر[۲۶]، ۲۰۰۴)
در مطالعه ای که توسط هارتر و اشمیت و هایز (۲۰۰۲) انجام شده بود آن دسته از واحدهای کسب و کار که در آن ها سطوح نمرات اشتیاق شغلی بالاتر از دیگران بود،از لحاظ عملکرد و سود دهی نیز سرآمد بودند. همانطور که این یافته ها نشان میدهد،شناسایی پیش بینی کننده های اشتیاق شغلی وظیفه مهمی برای رهبران کسب و کار می باشد، هم بدلیل افزایش عملکرد سازمانی و هم بدلیل بهبود تندرستی یا رفاه کارکنان[۲۷].
در سازمانهای مدرن انتظار میرود که کارکنانشان فعال باشند و ابتکار عمل نشان دهند، و مسئولیت توسعه حرفه ای خودشان را بر عهده گیرند و به استانداردهای عملکرد با کیفیت بالا(عملکرد کیفی) متعهد باشند.بنابراین انها به کارکنانی نیاز دارند که پر از احساس انرژی باشند و خود را وقف کار کنند،و همچنین مجذوب کارشان باشند یعنی کسانی باشند که با اشتیاق مشغول کار میباشند.(شافلی و باکر، ۲۰۰۸)
۲-۲ مسئولیت اجتماعی شرکت
همگام با داغ شدن مبحث مسئولیت اجتماعی شرکت، مطالعات درباره این موضوع باید از دیدگاه ها و رشته های مختلف مورد بررسی قرار گیرد. به ویژه توجه به این نکته که چگونه مسئولیت اجتماعی شرکت به به جنبه های مختلف دنیای بیرونی آن و و فعالیت های مختلف آن مرتبط است. مسئولیت اجتماعی شرکت در حال حاضر به آسانی با با زمینه های مختلف مانند عملکرد مالی، مدیریت و تصمیمات مدیریتی، و چهارچوب های مختلف برای عملیات های مختلف شرکت مرتبط است. همچنین با رشته بازاریابی ، برند سازی و تمایز کاملاً در ارتباط است. در دهه اخیر، مسئولیت اجتماعی شرکت در منطق جغرافیایی مختلف مورد توجه قرار گرفته است. (هند و دیگران[۲۸]، ۲۰۰۷).
با توجه به اینکه مسئولیت اجتماعی شرکت در حال حاضر بخشی از هر چیزی است، تعرف دقیق این اصطلاح بیش از پیش مشکل تر شده است. بدون هیچ تردیدی مبانی نظری درباره مبحث مسئولیت اجتماعی شرکت رو به رشد است، اما تعریف آن همچنان کارآسانی نیست. به همین دلیل است که دانشمندان مختلف آن را مفهومی میدانند که نیاز به بحث دارد و ذاتاً پیچیده است و قوانین نسبتاً بازی برای کاربرد دارد. مسئولیت اجتماعی شرکت گاهاً به عنوان اصطلاحی فراگیر شناخته می شودکه مفاهیم مختلف کسب و کار و روابط اجتماعی را تحت پوشش قرار میدهد. با در نظر گرفتن مترادف بودن با بعضی مباحث دیگر و همپوشانی با برخی موارد، مسئولیت اجتماعی شرکت تبیین کننده مفاهیم موجود در ارتباط بین کسب و کار و جامعه است. کسب و کار چه بزرگ یا کوچک، در مکانی در درون جامعه اداره میشود، و باید مسئولیت که در قبال جامعه، مردم و محیطی که در ان فعالیت می کند را بپذیرد. زمان این سؤال که آیا شرکت ها در قبال جامعه مسئولیتی دارند یا خیر، دیگر گذشته است، در حال حاضر آنچه اهمیت دارد میزان مسئولیتی است که آن ها در برابر محیط پیرامون خود نشان می دهند.
در سال های اخیر، این موضوع یکی از دغدغه های اصلی سازمانی داخلی و بین المللی بوده است. و این به خاطر تغییر ارزش ها و نگرش ها همه ذینفعان مانند کارکنان، سهامداران، همچنین جامعه که نماینده دولت، گروه های فشار و موسسات داخلی و بین المللی است. افزایش تحصیلات، رفاه و ارتباطات گسترده و دیگر عوامل مهم محلی به تغییر ارزش ها و نگرش های گروه های مختلف جامعه کمک کرده است. (مهاپترا[۲۹]، ۲۰۰۷).
امروزه در دنیا این امر پذیرفته شده است که هیچ شرکت و سازمانی نمی تواند بدون عملکرد مشروع و رفتار های مسئولانه برای طولانی مدت به فعالیت ادامه دهد.
مشروعیت یک شرکت به معنای میزان مسئولیت آن در قبال جامعه همچنین توانایی آن در حفظ منافع کارکنان و دینفعان است. که این امر به پایداری آن کمک می کند. همچنان که کسب و کار به باز تولید منابع مختلف می پردازد- اقتصادی، اجتماعی و طبیعی- در واقع استانداردهای زندگی را برای جامعه افزایش می دهد و تصویر مثبتی را از خود خلق می کند.
هنگامی که سعی در تعریف مسئولیت اجتماعی شرکت داریم، به سوالات مختلفی باید جواب داده شود. چه کسی درباره مسئولیت و تصمیم می گیرد و استاندارد های آن را تعیین می کند؟ چگونه تضادهایی که در رابطه با مسئولیت اجتماعی به وجود می آیند، حل می شوند؟
و این هنگامی است که “توسعه سراسری جامعه” مد نظر قرار می گیرد. مقصود اصلی از توسعه گسترش انتخاب های افراد است… و هدف از توسعه ایجاد محیطی توانمند است تا افراد در آن سالم باشند و برای مدت طولانی لذت ببرند و به صورت خلاقانه زندگی کنند. از اینرو، فهم این نکته مهم است که چه سازمان ها این موارد را رعایت کنن یا نه، مسئولیت اجتماعی به قوت خود باقیست. موضوع اصلی در اینجا کسب سود نیست فقط برای سازمان نیست، بلکه این امر فراتر از اندیشه کسب سود است. درک این موارد باعث می شود تا سازمان ها نیاز به مسئولیت اجتماعی شرکت و اجرای آن را در راستای کسب و کار مربوطه احساس کنند. (گوپتا و ساکسنا[۳۰]، ۲۰۰۶).
در طول نیمه دوم قرن بیستم، ایده قرارداد اجتماعی شرکت مطرح شد که امروزه زیربنای مفهوم CSR را تشکیل می‌دهد. با توجه به بعضی از اثرات نامطلوب تصمیم‌گیری کسب و کار بر جامعه و همین طور با توجه به اعتماد شرکت در ذهن تئوری‌پردازان اقتصادی و اجتماعی خطور کرد. این قرارداد انتظارات جامعه از کسب و کار و همینطور انتظارات کسب و کار از جامعه را تشریح می‌کرد (شاهین و زایری، ۲۰۰۷، ۷۵۵). بر این اساس CSR استانداردی است که رفتارهای شرکت را فراتر از حوزه محدود اقتصادی ارزیابی می‌کند. گرچه تاکنون سیر تکاملی واژه مسئولیت اجتماعی شرکت را داشته‌ایم اما بنظر می‌رسد که همه این واژه‌ها برای استفاده یک هدف مشابه بکار رفته‌اند. واژه‌هایی که عموماً مورد استفاده قرار گرفته‌اند شامل: شهروندان سازمانی و مسئولیت شرکت بوده‌اند (روبینز، ۲۰۰۸، ۳۳۰). جدای از بحث واژه‌شناسی، محور اصلی ایده مذکور این است که کسب و کار باید بپذیرد که نقشی فراتر از نقش صرفاً اقتصادی در جامعه ایفا می‌کند.
بسیاری از اندیشمندان معتقدند که یک تعریف موثق از CSR که مورد پذیرش همه دانشمندان باشد، ارائه نشده است (ر.ک. الوانی، ۱۳۸۴، ۳۱۶ و شاهین و زایری ۲۰۰۷، ۷۵۵) که این امر خود (همانطور که در ادامه خواهد آمد) یکی از مشکلات اساسی در راه پذیرش CSR توسط شرکت‌ها می‌باشد. البته این موضوع که در خصوص اغلب پدیده‌های اجتماعی تعریف واحدی وجود ندارد، از یک طرف ناشی از پیچیدگی عنصر مورد مطالعه و از سوی دیگر ناشی از برداشت‌های متفاوتی است که هر یک از دانشمندان از یک پدیده اجتماعی دارند (الوانی، ۱۳۸۴، ۳۱۷). با اندکی مسامحه بنظر می‌رسد که برنامه CSR به عنوان چتری تعریف شده است که شمار وسیعی از مفاهیم را که سابقاً شکل گرفته‌اند پوشش می‌دهد. این مفاهیم شامل ملاحظات محیطی، روابط عمومی، نوع دوستی شرکت، مدیریت منابع انسانی و رابطه با جامعه می‌باشد. یکی از تعاریف معروف که توسط هیأت کسب و کار جهانی توسعه پایدار (WBCSD) در سال ۱۹۹۹ ارائه شده است، CSR را به عنوان «تعهد مستمر کسب و کار برای رفتارهای اخلاقی و ارائه توسعه اقتصادی در صورتیکه بهبود کیفیت زندگی نیروی کار و خانواده آن‌ها به همراه بهبود کیفیت زندگی جامعه محلی به صورت گسترده باشد»، تعریف کرده است (شاهین و زایری، ۲۰۰۷، ۷۵۵). کریفین و بارنی (۱۹۹۲) مسئولیت اجتماعی را مجموعه وظایف و تعهداتی می‌دانند که سازمان بایستی در جهت حفظ و مراقبت و کمک به جامعه‌‌ای که در آن فعالیت می‌کنند، انجام دهد (بارنی و گریفین، ۱۹۹۲، ۷۲۴). اتحادیه اروپا (۲۰۰۱) در تعریفی دیگر، مسؤلیت اجتماعی شرکت را به عنوان مفهومی تعریف می‌کند که بدان وسیله شرکت‌ها به صورت داوطلبانه تصمیم می‌گیرند که برای داشتن جامعه‌ای بهتر و محیطی پاکیزه‌تر مشارکت نمایند (آلبارد و دیگران، ۲۰۰۷، ۳۹۲).
۳-۲ گسترش اهمیت مسئولیت اجتماعی در عصر جهانی شدن
اعمال مسئولیت اجتماعی برای رفع نگرانی های اجتماعی مصرف کنندگان، ایجاد تصویر مطلوب از شرکت و رشد و توسعه رابطه مثبت بین مصرف کنندگان و سایر ذینفعان است. در عصری که شاهد فساد و رسوایی های سازمان ها هستیم، مسئولیت اجتماعی به طور روز افزونی مورد توجه قرار گرفته است. این امر به ویژه در مورد سازمانهایی صادق است که شهرت منفی و بدی پیدا کرده اند( مانند شرکت هایی که در صنعت نفت و تنباکو فعالیت می کنند) و علاقمند هستند تا تصویر منفی خود را فعالیت های مربوط به مسئولیت اجتماعی تغییر دهند. (مانند Shell , BP). (یون و دیگران[۳۱]، ۲۰۰۶).
لزوم توجه به مسئولیت اجتماعی به روشنی در حال افزایش است، عوامل پیشنهاد شده به سازمان ها که آن ها را وادار می کند تا در آن ها سیاست های کلی خود قرار دهند، همچنین هنجارهای بین المللی که همین روند را دنبال می کنند. همراه با تکامل مسئولیت اجتماعی، اهرم هایی جدیدی ایجاد می شوند مانند فرایند جهانی شدن که عامل مهمی برای قرار دادن مسئولیت اجتماعی شرکت در رأس امور شده است. شرکت ها باید بپذیرند که مسئولیت اجتماعی به پدیده ای واقعی تبدیل شده است. مسئولیت اجتماعی شرکت، پایه و اساس بسیاری از ارزش های اساسی می باشد که در شکل های مختلف مانند اعمال اجتماعی بیان می شوند.
همچنین، همگام با ورود مسئولیت اجتماعی، شرکت ها راه کسب سود و منافع خود را تغییر داده اند. کسب و کار، همراه با هم نقش ها و مسئولیت هایی که که آن ها برای خود در نظر گرفته اند، باعث شده است تا مسئولیت اجتماعی به عنوان بخشی از هویت آن ها در نظر گرفته شود. مسئولیت اجتماعی امروزه با اهداف شرکت همسان و سازگار شده است. فعالیت شرکت های چند ملیتی در سرتاسر جهان به دقت مورد بررسی قرار میگیرد. (کرتون و تربیلکاک[۳۲]، ۲۰۰۴).
دلایل بسیاری برای سازمان ها برای پذیرش مسئولیت اجتماعی وجود دارد. اگر چه می توان گفت علت اصلی آن می تواند پایه های اخلاقی باشد، اما این مورد نباید با نوع دوستی و بشر دوستی اشتباه گرفته شود. این ها نتایج اولیه در نظر گرفتن ریسک، تعهدات و منافع شرکت ها می باشد. در فرایند انتخاب این گزینه ها، شرکتها درگیر بررسی هنجارهای مختلف در مورد اینکه چه مواردی تشکیل دهنده استاندارد های قابل قبول رفتار سازمان ها می باشد,هستند.
فشاری که از طرف سازمان های غیر انتفاعی وارد میشود نقش بسیار مهمی را در مجبور کردن شرکت ها برای در نظر گرفتن مسئولیت اجتماعی بازی می کند. سازمان های غیر انتفاعی به طور مؤثری از مشوق های بازار جهت ترغیب شرکت ها حهت مسئولیت پذیر بودن در قبال جامعه استفاده می کنند. شرکت ها در برابر فشارهایی که روی قسمت عملیاتی آن ها تأثیر گذار است بسیار پاسخگو هستند، مانند فشار از طرف مشتریان، فشار از طرف سرمایه گذاران و فشار از طرف رسانه ها.
اگر ارزش ها مد نظر باشد، رهبری سازمان لازم است تا استراتژی های مناسبی را برای همه بازارها- جایی که رقابت می کنند- در نظر بگیرند. (ماک و پلس[۳۳]، ۲۰۰۶).
مصرف کنندگان برای اطلاعات و آگاهی از محصولاتی که می خرند حمایت شده اند، آگاهی در این مورد که آیا این محصول در شرایط استاندارد نیروی کار، با حداقل ضرر برای محیط زیست و بدون آسیب رساندن به حقوق بشر تولید شده است.کمپین های مصرف کنندگان به عنوان جایگزینی برای مقررات دولتی محسوب نمی شوند، اما با انتخاب شرکت ها بر اساس رعایت مسئولیت اجتماعی می توانند تأثیر بسزایی داشته باشند. مصرف کنندگان از شرکت هایی که محصولات یا خدمات آن ها را خریداری می کنند انتظار بیشتری دارند. در حال حاضر تعداد این مصرف کنندگان آگاه در حال افزایش است. آن ها خواهان آن هستند که که متقاعد شوند رفتار خرید ان ها منجر به سود و منفعت اجتماعی خواهد شد بدون آن که به محیط زیست آسیبی برساند. به این خاطر است که آن ها از شرکت ها میخواهند تا نه تنها محصولات و برند های خوب تولید کنند بلکه به خوبی نیز عمل کنند. این الگوی جدید مصرف شرکت ها را وادار می کند تا استراتژی بازاریابی پیدا کنند که بیشترین ارتباط را با مسئولیت اجتماعی داشته باشد. مصرف کنندگان اکندن نگاه دقیقتری دارند به شرکت هایی که ادعا می کنند در به مسائل اجتماعی توجه دارند. (اوه[۳۴]، ۲۰۰۷).
وردر و چندلر اشاره می کنند هنگامی که جامعه درباره تعادل بین نیازهای اجتماعی و پیشرفت اقتصادی تفکر دوباره می کنند ، مسئولیت اجتماعی شرکت مورد توجه و اهمیت خاصی قرار می گیرد و به چالش کشیده می شود. اگر چه این چالش و پیچیدگی راه های خلق ثروت را تحت تأثیر قرار می دهد، اما آگاهی از این انتظارات جدید پتانسیلی برای کسب مزیت رقابتی محسوب می شود. با این وجود در طی فرایند تکامل مسئولیت اجتماعی، کسب و کار درک کرده است که فهمیدن بافت فرهنگی که مسئولیت اجتماعی در آن توسعه می یابد ضروری و الزامیست. (ورتر و چندلر[۳۵]، ۲۰۰۶).
تغییرات شدید جهان امروز کسب و کار را تحت فشار قرار داده است و دلیلی بر آن شده است تا مسئولیت اجتماعی را به عنوان استراتژی در نظر بگیرند. محیط کسب و کار تغییرات چشمگیری داشته است، و مسئولیت اجتماعی یکی از اهرم های مهم برای تغییر شکل رابطه بین کسب و کار و جامعه است. امروزه مسئولیت اجتماعی به عنوان عامل مهم مالی و غیر مالی به شدت در حال رشد و جدید شناخته می شود. اگر مدیریت صحیحی در این مورد صورت نگیرد، شهرت یک سازمام تحت تأثیر قرار خواهد گرفت و تآثیر منفی مستقیم یا غیر مستقیم بر درآمد های مالی آن خواهد داشت. در این محیط جدید، شرکت ها متوجه شده اند که تجارب گذشته آن ها دیگر ارزشی برای فراهم آوردن راه حل قابل اعتماد جهت حل مشکلات امروزی بازاریابی نخواهد داشت. برای مثال در اوایل دهه ۱۹۹۰، شرکت نایکی با تحریم قابل ملاحظه ای ربرو شد بعد از اینکه رسانه ها در مورد شرایط سخت کاری برای کارگران این شرکت در آسیا گزارش دادند. شرکت های دارویی مانند GlaxoSmithKline(GSK) تشخیص دادند که ان ها باید در قبال بیماری ایدز در آفریقا مسئولیت تقبل کنند. هنگامی که شرکت نفتی شل تصمیم گرفت تا تا کشتی Brent Spar را غرق کند یونانی ها تظاهرات بزرگی برگزار کردند. امروزه شرکت ها به خوبی از خطر هایی در صورت عدم رعایت مسئولیت اجتماعی به وجود می آیند آگاه شده اند.( اوه، ۲۰۰۷).
۴-۲ سیر تاریخی مسئولیت سازمانها روندهای سه گانه ذیل را طی کرده است:
۱- مدیریت مبتنی بر حداکثر سود مکتب کلاسیکها
۲- مدیریت مبتنی بر اعتماد دیدگاه مسئولیت پذیری
۳- مدیریت کیفیت زندگی دیدگاه عمومی
با توجه به بعد جدید در مدیریت معاصر، نقش و مهارت و دانش مدیران نیز متفاوت خواهد بود. اگر تا دیروز مدیر با داشتن دانش فنی و تخصصی قادر به اداره سازمان یا شرکت بود و مؤسسه خود را در شرایط رقابتی در وضعیت سود دهی قرار می‌داد، امروزه مدیران علاوه بر دانش یاد شده باید در زمینه مسائل اجتماعی، سیاسی و دانش خط‌مشی‌ گذاری نیز اطلاعات لازم را داشته باشند تا بتوانند مسائل عمومی جامعه را به درستی تشخیص داده، برای هر یک راه‌حلهای لازم را پیشنهاد دهند تا مسائل یاد شده حداقل تأثیر را بر سازمان و شرکت مربوط بر جای گذارد. (قلی‌پور، ۱۳۸۷، ص۱۱۲)

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...