۱-۱۴-۲- مدل بررسی اندازه مرکزیت(ثقل هندسی)
تعیین وبررسی مرکزیت و ثقل هندسی هر سکونتگاه می تواند معیار مناسبی را برای بررسی مرکزیت جغرافیایی عرضه نماید. در این روش ابتدا مختصات جغرافیایی روستاهای مورد نظر را تهیه می نماییم که جهت محدوده مورد نظر مختصات ۱۲۷ روستا تهیه شد، سپس شکل ای از محدوده مورد نظر را بر روی کاغذ میلی متری ترسیم نموده و پس از به هم پیوستن محور x وy برای هر واحد دهستان ستونی از (طول جغرافیایی) xjو(عرض جغرافیایی) yj مختصات نقطه مورد نظر به دست می آید. ( شکل شماره ۵-۱)

( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

۲-۱۴-۲- مدلهای کارکردی
مدلهای کارکردی بر این اساس کلی استوار است که شهرو روستا نه تنها با یکدیگر رتباط دارند بلکه به هم وابسته اند. مدلهایی که در این چهارچوب قرار می گیرند عبارت است از مدلهای مبتنی برنظریه مکان مرکزی که مطابق آن شهر در مقابل روستا، مکان مرکزی خوانده می شود و روستا حوزه ی نفوذ یا حومه، بنابراین در ارتباط با مدلهای مکان مرکزی که در آن شهر به عنوان مرکز تأمین نیازهای روستایی مطرح است، مدلهای دیگری از جمله مدل حوزه ی نفوذ (روستا به عنوان عرصه ی تأمین نیازهای شهری)، مدل حومه(شهری) (روستا به عنوان عرصه ی کارکردی شهر)مطرح می شود که می توان آنها را مدلهای فرعی مدل مکان مرکزی نیز نامید (سعیدی،۱۳۸۴،ص۱۲۶).
براساس این روش هر سکونتگاه به میزان تعدادخدماتی که ارائه می کند امتیازهای مثبت دریافت می کند و مجموع این امتیازها رتبه و موقعیت هر مکان را در تعیین مکان بهینه مشخص می نماید. جدول شماره (۵-۱۳)
۳-۱۴-۲- روش درجه بندی روستاها براساس شاخص جمعیت
دراین روش جمعیت به عنوان شاخص در نظر گرفته می شود و پس از مشخص شدن جمعیت هر روستا آن ها را در ناحیه یا هر استان طبقه بندی می نماییم.
۴-۱۴-۲- روش ساده ی جمعیت
بر طبق این روش جمعیت سکونتگاه (روستا یا شهر) تعیین کننده ی اهمیت نسبی آن سکونتگاه به حساب می آید. بنابراین یک روستا با جمعیت ۵۰۰نفر دارای شانس بیشتری است که به عنوان محل احداث یک مؤسسه ی خدماتی انتخاب گردد تا یک روستای کوچک تر مثلاً با جمعیت ۲۵۰ نفر. در این روش مقدار یا اندازه ی جمعیت تا اندازه ای منعکس کننده ی میزان نقش و کارکرد شهر در جواب گویی به سطحی از نیازهای خدمات رفاهی است بنابراین ممکن است یک شاخص خوب انتشار رشد و توسعه ی خدمات عمومی به حساب آید. در عمل، می توان اندازه جمعیت را به شاخصهایی تبدیل نمود که تمام معیارها را با یک مقیاس مشترک نشان می دهد. بدین منظور بر حسب نیاز می توان جدولی نظیر جدول زیر تهیه نموده شاخص مورد نظر را مشخص کرده آن را به کار گرفت (آسایش، حسین،۱۳۷۵، ص۱۰۶-۱۰۵).
جدول ۲-۸- طبقه بندی جمعیت سکونتگاه

شاخص

اندازه ی جمعیت

شاخص

اندازه ی جمعیت

۱۱
۱۲
۱۳
۱۴
۱۵
۱۶
۱۷
۱۸
۱۹
۲۰

۵۵۰-۵۰۰
۶۰۰-۵۵۰
۶۵۰-۶۰۰
۷۰۰-۶۵۰
۷۵۰-۷۰۰
۸۰۰-۷۵۰
۸۵۰-۸۰۰
۹۰۰-۸۵۰
۹۵۰-۹۰۰
۱۰۰۰-۹۵۰

۱
۲
۳
۴
۵
۶
۷
۸
۹
۱۰

۵۰-۱

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...