فایل شماره 6451 |
. آنها ایرانیانی بودند که پس از شکست در نبرد قادسیه، اسلام آورده، به اعراب پیوستند. آنان همراه با سعد در فتح مدائن و جلولاء شرکت کردند و سپس در کوفه ساکن شدند. به گفتهی جرجی زیدان، بنی امیه مسلمانان غیرعرب را سرخ پوست(احمر) میگفتند و در فرهنگ عرب، هر عجمی ” احمر” لقب دارد. نام فرمانده آنها “دیلم بود و از این رو، آنها را« حمراء» دیلم مینامیدند.( زیدان، جرجی، تاریخ تمدن اسلام، ترجمه علی جواهر کلام، چ ششم، تهران: امیر کبیر، ج۴، ۱۳۶۹، ص۶۸۶، ۶۸۹؛ بلاذری، احمد بن یحیی، فتوح البلدان، ترجمه دکتر محمد توکل، بیجا: نقره، ۱۳۶۶، ص۳۹۹) این گروه بسیاری از حرفهها و صنایع کوفه را اداره میکردند.( جنابی، کاظم، تخطیط مدینه الکوفه عن المصادر التاریخیه و الاثریه، مقدمه احمد فکری، بغداد: مجمع العلمی العراقی، ۱۳۸۶، ص۴۲ به بعد) در بعضی از نوشتهها، تعداد این گروه در زمان مختار سال ۶۶ هجری قریب بیست هزار نفر ذکر شده است.( دینوری، احمد بن داود، الاخبار الطوال، قم: شریف رضی، ۱۴۱۲، ص۲۸۸) ↑
. آنها جزو سپاه یزدگرد بودند که در جریان محاصرهی شوش، به ابوموسی پیوسته، و با بنی تمیم هم پیمان شدند.( بلاذری، احمد بن یحیی، پیشین، ص ۵۲۰-۵۲۱). ↑
. آنها اصالتا از اهالی سوماترا بودند که به هند و عراق و سواحل خلیج فارس کوچ کرده بودند و پس از اسلام نیز در این ناحیه حضور داشتند. ساسانیان برای دفاع در مقابل دزدان دریایی از آنها استفاده میکرد. بعدها برخی از ایرانیان نیز بدانها پیوستند، به گونه ای که دیگر مسئله نژاد آنان مطرح نبود بنابر روایت بلاذری، سیابجه تنها در بصره ساکن بودند.( بلاذری، احمد بن یحیی، فتوح البلدان، همان، ص۵۲۴) وقتی طلحه و زبیر به قصد جنگ جمل وارد بصره شدند، سیابجه از تسلیم بیت المال به آنها تا قبل از آمدن حضرت علی(ع) خودداری کردند. افراد طلحه و زبیر به فرماندهی عبدالله بن زبیر به آنها شبیخون زدند و همه آنها را کشتند.( بلاذری، همان، ص ۵۲۴) با اینکه سیابجه و زُط ها هم پیمان بنی تمیم( دشمنان امیر المؤمنین(ع)) بودند، اما جزو سربازان امام علی(ع) باقی ماندند.( طبری، محمد بن جریر، تاریخ الرسل و الملوک، تهران: جهان، ۱۸۸۱، ج۳، ص۵۱۷). ↑
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
. بلاذری، احمد بن یحیی، پیشین، ص۳۳۹ ↑
. رجبی، محمد حسین،« بررسی انتخاب کوفه به عنوان مرکز خلافت اسلامی»، مصباح، ش۳و۴، ۱۳۶۵، ص۱۳۷٫ ↑
. ابن عساکر، علی بن حسین بن هبه الله، تاریخ دمشق، تحقیق محمد احمد، دمشق، ۱۹۵۱-۱۹۵۴م، ج۱۰، ص۱۰۲٫ ↑
.عسقلانی، ابن حجر احمد بن علی بن محمد، اصابه فی تمییز الصحابه، قاهره: بینا ، ،۱۹۲۸م، ج۲، ص۲۴۲٫ ↑
. اصبهانی، ابونعیم احمد بن عبدالله، حلیهالاولیاء و طبقات الاصفیاء، بیروت، ۱۹۶۷م،چ دوم، ج۳، ص۲۵٫ ↑
. طبری، محمد بن جریر، تاریخ الرسل و الملوک، تحقیق، محمد ابوالفضل ابراهیم، قاهره، ۱۹۶۶-۱۹۷۰م، ج۵، ص۲۸۶٫ ↑
. بلاذری، احمد بن یحیی بن جابر، فتوح البلدان، لیدن، ۱۸۶۶م، ص۱۱۷٫ ↑
. عسقلانی، ابن حجر احمد بن علی بن محمد، اصابه فی تمییز الصحابه، قاهره: بینا ،۱۹۲۸م، ج ۴، ص۷۴٫ ↑
. ابن سعد، محمد، کتاب الطبقات الکبیر، لیدن، ۱۹۰۹م، ج۷، ق۲، ص۲۱٫ ↑
. همان، ج ۷، ق۱، ص ۸۶٫ ↑
. بخاری، محمد بن اسماعیل، التاریخ الکبیر، حیدرآباد، ۱۳۶۰ه ، ج۴، ق۲، ص۱۳۱. ↑
. مسعودی، علی بن حسن، مروج الذهب و معادن الجوهر، پاریس، ۱۸۶۱-۱۸۷۷م، ج۴، ص۲۷۹،۲۸۰. ↑
. اصفهانی، ابوالفرج علی بن حسین، الاغانی ج۲، ص۳۰۴٫ ↑
. کلینی رازی، ابو جعفر محمد بن یعقوب بن اسحاق، الروضَهُ مِنَ الکافی، با شرح و تصحیح سید هاشم رسولی محلاتی، تهران: انتشارات علمیه اسلامیه، ج اول، بیتا، ص۳۰ ↑
. حتی، فیلیپ، کی، تاریخ عرب، ترجمه ابوالقاسم پاینده، تبریز: کتابفروشی حاج محمد باقر کتابچی حقیقت، ج۱، ۱۳۴۴، ص۳۰۲، ممتحن، حسینعلی، تاریخ سیاسی اسلام در عصر امویان، تهران: دانشگاه شهید، مرکز چاپ و انتشارات، ۱۳۸۱، ص۳۱۵٫ ↑
. بخاری، محمد بن اسماعیل، التاریخ الکبیر، حیدرآباد، ۱۳۶۰ه، ج۱، ق۲، ص۳۸۸٫ ↑
. بلاذری، احمد بن یحیی، انساب الاشراف، پیشین، ق۲، ص۸۹۴٫ ↑
. مبرد، محمد بن یزید، الکامل فی الادب، تحقیق محمد ابوالفضل ابراهیم و سید شحاته، قاهره، ج۱، ص۵۴٫ ↑
. ابن عبد ربه، احمد بن محمد، العقد الفرید، تحقیق احمد امین و احمد الزین و ابراهیم الابیاری، قاهره: بینا، ۱۹۴۰م ج۶، ص۱۲۹٫ ↑
. همان، ص۱۳۱٫ ↑
. صنعانی، اسماعیل بن یحیی، المصنف، پیشین، ج۹، ص۵۲. ↑
. بلاذری، احمد بن یحیی، انساب الاشراف، ق۲، ص ۴۸و ۵۲؛ ابن عساکر، تاریخ دمشق، پیشین، ج۱۰، ص۴۹۵٫؛ ↑
. مبرد، محمد بن یزید، الکامل فی الادب، تحقیق محمد ابوالفضل ابراهیم و السید شحاته، قاهره، ج۲، ص۱۰۲٫ ↑
. یعقوبی، تاریخ، ج۲، ص۱۲۴ ↑
. فسوی، یعقوب بن سفیان، کتاب المعرفه و التاریخ، تحقیق اکرم ضیاء عمری، بغداد، ۱۹۷۴-۱۹۷۶م، ج۲، ص۶۳٫ ↑
.ابن سعد، محمد، کتاب الطبقات الکبیر، پیشین، ج۷، ق۱، ص۸۷٫ ↑
. اصفهانی، ابوالفرج علی بن الحسین، الاغانی، پیشین، ج۱۳، ص۶۴، ص۱۰۶، ۱۰۷٫ ↑
. ابن سعد، محمد، کتاب الطبقات الکبیر، لیدن ، ج۷، ق۱، ۱۹۰۹م، ص۱۲۵٫ ↑
. بلاذری، انساب، ق۲، ص۱۲۵۸ ↑
. ابن ابی الحدید، عزالدین أبو حامد هبه الله بن محمد، شرح نهج البلاغه، قاهره: بینا، چ دوم، ج۴،۱۹۶۵-۱۹۶۷م، ص۱۴۸،۱۴۶٫ ↑
. ابن عساکر، علی بن حسین بن هبه الله، تهذیب التاریخ الکبیر، تهذیب عبدالقادر بدران و أحمد عبید، دمشق: بینا، ج۷، بیچا، ۱۳۳۲ه، ص۱۶۷،. ↑
. عسقلانی، ابن حجرشهاب الدین احمد بن علی بن محمد بن محمد بن علی ، الاصابه فی تمییز الصّحابه، بیروت: دارالکتاب العربی ، ج۴، ۱۹۲۸م، ص ۷۴، ۱۱۵،۱۰۲٫ ↑
. جوده، جمال، اوضاع اجتماعی- اقتصادی موالی در صدر اسلام، ترجمه مصطفی جبّاری و مسلم زمانی، تهران: نشر نی، چ دوم، ۱۳۸۳، ص۱۱۵-۱۱۷٫ ↑
. همایی، جلال الدین، شعوبیه، اصفهان: کتابفروشی صائب، ۱۳۶۳، ص۲۶٫ ↑
. پرایس، کریستین، تاریخ هنر اسلامی، ترجمه مسعود رجب نیا، تهران: شرکت انتشارات علمی و فرهنگی، چ دوم، ۱۳۶۴، ص۱۶٫ ↑
. زرین کوب، عبدالحسین، تاریخ مردم ایران( کشمکش با قدرتها)، تهران: مؤسسه انتشارات امیر کبیر، چ اوّل، ۱۳۶۷، ص ۵۵٫ ↑
. همان، ص ۵۶٫ ↑
. طبری، ابوجعفر محمد بن جریر، تاریخ طبری، تحقیق محمد ابوالفضل ابراهیم، بیروت- لبنان: بینا ، ج۶ ، ۱۳۸۴-۱۹۶۴، ص ۳۲۰٫ ↑
.زرین کوب، عبدالحسین، پیشین، ص ۵۲٫ ↑
. دینوری، ابن قتیبه ابو محمد عبدالله بن مسلم، عیون الاخبار، پیشین، ج۲۵، ص ۲۵۲٫ ↑
. طبری، ابوجعفر محمد بن جریر طبری، تاریخ طبری، تحقیق محمد ابوالفضل ابراهیم، بیروت- لبنان ، ج۶، ۱۳۸۴-۱۹۶۴م ، ص۲۵٫ ↑
. جوده، جمال، پیشین، ص۱۱۸٫ ↑
. همان، ص۱۱۹ ↑
. همان، ص۱۲۰ ↑
. ابن قتیبه، المعارف، تحقیق ثروت عکاشه، قاهره: بینا، ۱۹۶۰م، ص۱۷۷٫ ↑
. جهشیاری، محمد بن عبدوس، کتاب الوزراء و الکتاب، پیشین، ص۴۴و ۴۵٫ ↑
. بلاذری، أحمد بن یحیی بن جابر، انساب الاشراف، ج۵، ص۱۴۲٫ ↑
فرم در حال بارگذاری ...
[یکشنبه 1401-04-05] [ 11:11:00 ب.ظ ]
|