فایل شماره 6384 |
تهدیدات محیطی عمده
نمودار ۴-۷٫ ماتریس تحلیلی SWOT: نوع استراتژی و مناطق
قواعد حاکم بر ماتریس تحلیلیSWOT :
چگونه میتوان با بهرهگیری از نقاط قوت حداکثر بهرهبرداری را از فرصتها انجام داد (SO).
چگونه با بهره گرفتن از نقاط قوت میتوان اثر تهدیدات را حذف کرد یا کاهش داد (ST).
چگونه باید با بهرهگیری از فرصتها نقاط ضعف را تبدیل به نقطه قوت کرد یا از شدت نقاط ضعف کاست (WO).
چگونه باید با کاهش دادن نقاط ضعف تاثیر تهدیدات را کاهش داد یا تاثیرشان را حذف نمود (WT).
با توجه به مطالب ارائه شده، در ذیل به ارائه استراتژی برای مناطق آموزشی ۲۴ گانه استان آذربایجان غربی می پردازیم.
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت nefo.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
۴-۴-۱٫ استراتژی نوع اول (تهاجمی)(SO)
این استراتژی، روی تقویت جنبههای مثبت داخلی و خارجی مناطق آموزش و پرورش استان تمرکز دارد، به فرض آن که در این روش، عناصر منفی توسط جنبههای مثبت، جذب یا حذف شدهاند. این استراتژی، زمانی به کار می رود که نقاط قوت و فرصتها، بیشمار، استوار و اَمن هستند . استراتژی مناسب برای چنین حالتی این است که تا از طریق نقاط قوت از فرصتها استفاده شود تا تأثیرات تهدیدات و ضعفها به حداقل ممکن برسد. مناطق واقع در این استراتژی، بوکان، ارومیه – ناحیه ۱، خوی- ارومیه – ناحیه ۲، سلماس و نقده است. بنابراین، برای نیل به توسعه آموزش و پرورش در این مناطق، باید به برنامهریزی در جهت تقویت نقاط قوت و فرصتهای شناسایی شده طبق راهبردهای زیر پرداخته شود.
استفاده از فناوری اطلاعات در تدریس در کلاس های درس و مدارس
برگزاری دورههای آموزش ضمن خدمت با کیفیت . برای این منظور نیازسنجی قبل از برگزاری دوره ها پیشنهاد می شود. در محتوای دوره ها توجه به متغیرهای روانشناختی و شیوه رفتار با دانش آموزان لحاظ شود. همچنین استفاده از آموزشگران مجرب ، تجهیزات کامل و مهم تر از آن ایجاد انگیزه برای شرکت موثر فرهنگیان در این کلاسها دارای اهمیت می باشد.
ایجاد امکانات لازم برای ادامه تحصیل فرهنگیان
ایجاد امکانات رفاهی بیشتر برای معلمان
افزایش تعداد مدارس با توجه به بالا بودن تعداد دانش آموزان و دوشیفته بودن مدارس
افزایش کیفیت آموزش ، استفاده از شیوه های جدید آموزش و ارزشیابی
برنامه ریزی برای جلب همکاری و مشارکت والدین و سایر نهادهای فرهنگی و نیز جذب اعتبارات غیردولتی بیشتر
تشویق و جبران خدمت معلمان متعهد به اخلاقیات و مدیران شایسته و اثربخش
ابتکار عمل در برنامهریزی صحیح و از پیش تعیین شده در هنگام آغاز سال تحصیلی جدید و و به تبع آن شروع به موقع تدریس از ابتدای سال تحصیلی برای افزایش پیشرفت تحصیلی،
هدایت تحصیلی صحیح و مبتنی بر علاقه دانش آموزان
استاندارد نمودن تعداد دانشآموزان با اندازه فضای آموزشی و کاهش سرانه تعداد دانشآموزاد در هر کلاس،
برنامهریزی و تلاش در جهت افزایش توانمندی و ایجاد تفکر خلاق در دانشآموزان.
افزایش امکانات فیزیکی مدارس از قبیل سالن، آزمایشگاه و لابراتوار تخصصی و مجزا در رشتههای مختلف در دوره متوسطه و قرار دادن متصدی متخصص برای هر یک از رشتهها
افزایش امکانات برای مدارس فنی و حرفه ای و کاردانش برای مقابله با مشکل بیکاری در جامعه
استفادهگستردهازسنجشهاییادگیریواصلاحخدماتمدیریتی مدرسه
تقویت شیوه های سنجش یادگیری دانش آموزان
تاکید بر جنبه های پرورشی برنامه های درسی
تغییرات برنامه های درسی مراکز تربیت معلم در جهت ایجاد دانش و بینش لازم در معلمان برای مقابله با نابرابری محیطی
تاسیس و تجهیز مراکز آموزش فرهنگیان یا پژوهشکده دانش آموزی
برنامه ریزی در جهت بکارگیری تعداد بیشتر معلم خانم
۴-۴-۲٫ استراتژی نوع دوم، رقابتی (بازنگری) تغییر جهت . WO
این استراتژی، نسبت به استراتژی نوع اول، بیشتر محافظهکارانه و منسجمتر است. چرا که منطق خود را برای عوامل مثبت داخلی و خارجی (نقاط قوت و فرصت ها) به کار می گیرد تا از این طریق، عوامل منفی داخلی (در مقابل نقاط ضعف) را کوچک و یا کاملاً غیرفعال سازد. هدف آن، حفاظت و ثابت سازی مناطق آموزش و پرورش است. این استراتژی در شرایطی است که نقاط ضعف، مشخص و قابل توجه است. به طوری که، امکان دارد نقاط قوت و فرصتهای فراگیری را تحت الشعاع قرار دهند. مناطق واقع در این استراتژی می مناطق انزل، مرحمت آباد، ماکو، چالدران، تکاب و کشاورزباشد. در استراتژی نوع دوم، علاوه بر به کارگیری استراتژی های نوع اول، استراتژیهای زیر، برای مناطق پیشنهاد میشود.
زمینه سازی برای ادامه تحصیل معلمان جهت افزایش تعداد معلمان با مدرک فوق لیسانس و دکتری،
افزایش فضاهای فیزیکی مدارس به ویژه فضاهای ورزشی،
اعمال مقررات و ضوابط انظباط آموزشی در محوطهها و سالنهای و راهروهای مدرسه به ویژه مداریس دوره دبیرستان پسرانه.
فرهنگ سازی آموزش دختران
استفاده از مدیران مجرب و باسابقه
افزایش انگیزه کارکنان مناطق مزبور
فرم در حال بارگذاری ...
[یکشنبه 1401-04-05] [ 11:05:00 ب.ظ ]
|