محاسبه سه فاکتور بالا در جدول زیر نشان داده شده است ، ضمنا در سطر آخر میانگین همه آنها قرار گرفته است.نرخ TP بالاتر و Precision بالاتر و FP پایین تر نشان دهنده مدل پیش بینی بهتری است[۱۸].
جدول ۳- محاسبه نرخ مثبت صحیح،نرخ مثبت غلط و دقت
۴-۴- شروع مراحل انجام پروژه
۴-۴-۱-انتخاب کارخانه ها و تجهیزات مورد نظر برای پروژه

( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

حال با توجه به نکات عنوان شده راجع به انتخاب واحد مورد نظر و تجهیزات و پارامترهای موثر به چگونگی انتخاب دو کارخانه در شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران پرداخته می شود.برای این منظور یک بازه زمانی ۵ ماهه از ابتدای اردیبهشت سال ۱۳۹۲ تا انتهای شهریور همان سال در نظر گرفته شد.
در انتخاب کارخانه ها و واحدهای مورد نظر علاوه بر بررسی اطلاعات موجود و مرتبط راجع به رخداد خرابی در نرم افزار CMMS با افراد خبره و متخصص در این زمینه مشورت شد.از بین حدود ۳۰ کارخانه مختلف و همچنین بازدید از حدود ۱۰ کارخانه مختلف از نظر نوع کارکرد و همچنین با توجه به دوری مسافت دو کارخانه انتخاب شد.اطلاعات موجود در نرم افزار CMMS شامل موارد دقیق و کاملی از جمله تعداد خرابی در مدت زمان مورد نظر،علل و چگونگی رخداد خرابی ، مدت زمان توقف و کارکرد ردیف ها و خطوط کارخانه و چگونگی برطرف کردن ایراد و راه اندازی دوباره تجهیزات می باشد.با بررسی این اطلاعات و کمک گرفتن از افراد متخصص در زمینه های مکانیک ، برق و ابزار دقیق و با توجه به فصل گرما و فشار وارده به تجهیزات در کارخانه ها در نهایت دو کارخانه انتخاب شد.البته معیار قدیمی بودن این دو کارخانه و تجهیزات آنها نیز فاکتوری بود که باعث می شد احتمال وقوع خرابی در آنها را بیشترنماید.
بعد از انتخاب کارخانه های مورد نظر نوبت به انتخاب تجهیزات بحرانی و اساسی در آنها رسیده است.در هر کارخانه هزاران تجهیز ریز و درشت و ساده و مرکب وجود دارد که هر کدام به نوبه خود تاثیر خاصی روی روند کار کارخانه بجا می گذارند.این تجهیزات از خط ورودی کارخانه شروع می شوند و تا آخرین مکان خط خروجی ادامه دارند.در هر دو کارخانه تجهیزاتی مانند پمپ،کمپرسور هوا،الکتروموتور،فن های خنک کننده،موتور کمپرسور ، دیزل برق ، تلمبه های متفاوت ، کلید های مختلف الکتروکمپرسور،توربین و تجهیزات متفاوت دیگری وجود دارد.که باید از بین این همه تجهیز مهم یکی را برای ادامه پروژه انتخاب نمود.با بررسی های انجام شده و کمک از متخصصین امر توربین که شاید بتوان گفت اساسی ترین و مهم ترین تجهیز هر کارخانه بود انتخاب شد.در هر کارخانه ۳ یا ۴ ردیف قرار دارد که روی هر ردیف یک توربین عظیم تعبیه شده است.یک ردیف توربین خود تجهیز مرکبی است که شامل چهار تجهیز بزرگ توربین ، پاور توربین ، گیربکس و کمپرسور می باشد.توربین های انتخاب شده از دو نوع متفاوت به نام های رولزرویز و سولار می باشند.برای هر توربین حدود ۸۰ پارامتر مختلف در هر ساعت اندازه گیری و ثبت می شود.
اندازه گیری و ثبت برخی از این پارامترها با بهره گرفتن از داشبوردها و نشان دهنده های دیجیتالی و مکانیکی موجود در اتاق کنترل است و برخی دیگر توسط اپراتورها و با حضور در محیط فیزیکی کارخانه و مشاهده لحظه ای نشانگرهای مختلف تجهیزات انجام می شود.این پارامترها شامل دور، فشار ، حرارت ، لرزش ، سطح روغن ، جریان ، ولتاژ و آمپر می باشند.
۴-۴-۲-شناخت داده
این بخش به درک بیشتر و نزدیکی بهتر به داده کمک می کند و شامل توصیف و اکتشاف داده می باشد.همانطور که قبلا ذکر شد دو نوع داده مورد استفاده قرار گرفته است، یکی داده مربوط به شرایط تجهیزات که شامل وضعیت و سلامت آنها می باشد و دیگری داده مربوط به خرابی و نوع عملیات انجام شده در هنگام وقوع خرابی می باشد.
داده وضعیت
تا زمانی که تجیزات مشغول به کار وفعالیت هستند داده های مربوط به پارامترهای وضعیت که بطور مستقیم و غیر مستقیم روی کارکرد تجهیز اثر دارند ثبت می شوند.داده ها درون پایگاه داده ثبت می شوند تا برای استفاده در آینده مورد بررسی قرار گیرند.
برای این پروژه دو نوع توربین متفاوت در دو کارخانه نفتی با شرایط و منطقه جغرافیای مختلف مورد بررسی قرار گرفته است.
در نتیجه دو مجموعه داده برای این دو توربین استخراج شده است. مجموعه داده های متعلق به این دو نوع توربین مختلف در دو کارخانه نفتی متفاوت هستند که داده های آنها مربوط به مدت زمان بهار و تابستان سال ۱۳۹۲ می باشد.
برای هر نوع توربین در هر یک ساعت از شبانه روز حدود ۶۰ تا ۸۰ پارامتر مختلف ثبت و نگهداری می شود.که هر مجموعه داده در ۵ ماه از بهار و تابستان حدود ۳۵۰۰ رکورد خواهد داشت.برای هر توربین داده های مربوط به منطقه ، بخش ، کارخانه و ردیف مورد نظر نیز ثبت شده است.
داده رخداد خرابی
داده های خرابی زمان ، نوع عملیات و علت خرابی مربوط به هر توربین و یا تجهیز را مشخص می کند.همچنین نوع و مقدار کالای مصرفی برای رفع خرابی در صورت نیاز و مدت زمان توقف به علت خرابی نیز مشخص خواهد بود.این مجموعه داده از ۶ ماه اول سال ۱۳۹۲ در اختیار قرار گرفت و با بررسی دقیق همه رخدادهای خرابی از بین همه ماه ها خرابی های اساسی و بحرانی استخراج شد تا در ادامه پروژه مورد استفاده قرار بگیرد.
در بخش شناخت داده مجموعه داده ها با حدود ۷۰۰۰ رکورد و همچنین رکوردهای خرابی در طول ۵ ماه بررسی این پروژه شناسایی و برای آنالیز و تحلیل آماده شدند.
۴-۴-۳-آماده سازی و آنالیز داده
بدست آوردن داده با کیفیت و مناسب اولین گام اساسی در طراحی یک مدل پشتیبان تصمیم قوی است.مهم نسیت داده ها چگونه بدست آمده اند بلکه مهم این است که داده صحیح،با دقت و با کیفیت باشد.داده های بدست آمده به دو دسته تقسیم می شوند تا بتوان از یک دسته به عنوان مجموعه داده آموزشی و از دسته دیگر به عنوان مجموعه داده آزمایشی استفاده نمود.
انتخاب پارامترها
همان طور که در بخشهای قبل ذکر شد برای هر توربین حدود ۷۰ تا ۸۰ پارامتر مختلف ثبت می شود که با مشورت با افراد متخصص در این زمینه و بررسی علل توقف و خرابی توربین ها ، برای توربین موجود در کارخانه فشارقوی ۳۵ پارامتر اساسی و برای توربین موجود در کارخانه بی بی حکیمه ۲ تعداد ۳۴ پارامتر اساسی انتخاب و برای ادامه کار مورد بررسی قرار گرفتند.جدول پارامترهای انتخاب شده در ادامه قابل مشاهده می باشد.
جدول ۴- نام پارامترهای کارخانه فشارقوی

نام پارامتر
ردیف
نام پارامتر
ردیف

لرزش یاتاقانهای توربین نیرو- عقب

۱۸

سرعت توربین R.P.M

۱

لرزش یاتاقانهای توربین نیرو- ضربه گیر

۱۹

سرعت توربین نیرو R.P.M

۲

لرزش یاتاقانهای جعبه دنده سرعت کم افقی

۲۰

حرارت E.G.T

۳

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...