۵-۳-۵- بررسی فرضیه پنجم تحقیق:
فرضیه پنجم: سیستم جامع اطلاعات بیمارستان با مدیریت نیروی انسانی در بیمارستان رابطه مستقیم و معناداری دارد.
که فرض آماری تحقیق(فرض Ho و H1) به شرح زیر می باشد:
H0: سیستم جامع اطلاعات بیمارستان با مدیریت نیروی انسانی در بیمارستان رابطه مستقیم و معناداری ندارد.
H1: سیستم جامع اطلاعات بیمارستان با مدیریت نیروی انسانی در بیمارستان رابطه مستقیم و معناداری دارد.
بر اساس داده‌های پژوهش و آماره های محاسبه شده و سطح معناداری(۰۰۰/۰)، می توان گفت که با اطمینان ۹۵/۰ و سطح خطای کوچک تر از ۰۵/۰ بین استفاده از سیستم جامع اطلاعات بیمارستانی و مدیریت نیروی انسانی در بیمارستان رابطه معناداری وجود دارد. لذا نتیجه می‌گیریم که فرض H0 با ۹۵ درصد اطمینان رد، و فرضH1 مبنی بر تاثیر سیستم جامع اطلاعات بیمارستانی بر مدیریت نیروی انسانی در بیمارستان مورد تأیید قرار می گیرد. براین اساس می توان نتیجه گرفت که استفاده از سیستم جامع اطلاعات بیمارستانی سبب کاهش نیروی انسانی شده و جایگزین آن را سیستم های کامپیوتری و الکترونیکی قرار می دهد، همچنین از طریق این سیستم می توان نظارت دقیقی بر فعالیت کارکنان داشت و فعالیت های آنان را ارزیابی و کنترل نمود. زیرا بیش از ۳۲۰ هزار نفر شاغل در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ایران وجود دارد که این بخش را به یکی از مهمترین بخش‌های خدماتی از نظر نیروی کار فعال تبدیل نموده است و با توجه به اینکه سیستم سلامت ملی یکی از پیچیده‌ترین ساختارهای اقتصادی از نظر نیروی کار در هر کشور به شمار می‌رود؛ استفاده از سیستم HIS می تواند کمک شایانی به مدیریت کارکنان در بیمارستان ها و دیگر مراکز بهداشتی و درمانی بنماید. بر اساس مطالعات صورت گرفته در ارتباط با این موضوع، می توان گفت که نتایج تحقیق حاضر با نتایج تحقیقات کاکویی وهمکاران(۱۳۸۶)، صنایعی و همکاران(۱۳۹۱)، روزبهانی و همکاران(۱۳۹۱)، ریدا و همکاران(۲۰۱۳)، ماهاجان و همکاران(۱۹۹۷) و هولسن و گیل(۲۰۰۱) همسو می باشد.

( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

۵-۳-۶- بررسی فرضیه ششم تحقیق:
فرضیه ششم: سیستم جامع اطلاعات بیمارستان با مدیریت تدارکات در بیمارستان رابطه مستقیم و معناداری دارد.
که فرض آماری تحقیق(فرض Ho و H1) به شرح زیر می باشد:
H0: سیستم جامع اطلاعات بیمارستان با مدیریت تدارکات در بیمارستان رابطه مستقیم و معناداری ندارد.
H1: سیستم جامع اطلاعات بیمارستان با مدیریت تدارکات در بیمارستان رابطه مستقیم و معناداری دارد.
بر اساس داده های پژوهش و آماره های محاسبه شده و سطح معنا داری که برابر با (۰۰۰/۰)است، می توان گفت که با اطمینان ۹۵/۰ و سطح خطای کوچک تر از ۰۵/۰ بین استفاده از سیستم جامع اطلاعات بیمارستانی و مدیریت تدارکات در بیمارستان رابطه معناداری وجود دارد. لذا نتیجه می‌گیریم که فرض H0 با ۹۵ درصد اطمینان رد، و فرضH1 مبنی بر تاثیر سیستم جامع اطلاعات بیمارستانی بر مدیریت تدارکات در بیمارستان مورد تأیید قرار می گیرد. از این رو باید گفت که مدیریت تدارکات در بیمارستان از دیگر کاربردهای استفاده از سیستم HIS در بیمارستان است. زیرا با این سیستم، بیمارستانها نقش مؤثری در مدیریت تدارکات ایفا می کنند، بدین ترتیب که سبب بهبود عملکرد انبارداری، همچنین بهبود فرایند تأمین مواد مصرفی مورد نیاز بیمارستان و نیز بهبود فرایند تأمین لوازم و تجهیزات مورد نیاز بیمارستان می شود. بدین منظور استفاده از این سیستم به عنوان روشی نوین، از سویی به جریان کار سرعت می بخشد و از سویی دیگر، با جمع آوری اطلاعات در خصوص لوازم و تجهیزات مورد نیاز سازمان و طبقه بندی آنها، بستر مناسبی را برای سرعت بخشیدن به امور روزمره فراهم می سازد. نتایج حاصل از این فرضیه با نتایج تحقیقات؛ عزیزی و همکاران(۱۳۸۹)، روزبهانی و همکاران(۱۳۹۱) و ریدا و همکاران(۲۰۱۳) همسو می باشد.
۵-۳-۷- بررسی فرضیه هفتم تحقیق:
فرضیه هفتم: سیستم جامع اطلاعات بیمارستان با بهبود فرایند درمان بیمار رابطه مستقیم و معناداری دارد.
که فرض آماری تحقیق(فرض Ho و H1) به شرح زیر می باشد:
H0: سیستم جامع اطلاعات بیمارستان با بهبود فرایند درمان بیمار رابطه مستقیم و معناداری ندارد.
H1: سیستم جامع اطلاعات بیمارستان با بهبود فرایند درمان بیمار رابطه مستقیم و معناداری دارد.
بر اساس داده‌های پژوهش و آماره های محاسبه شده و سطح معناداری(۰۰۰/۰)، می توان گفت که با اطمینان ۹۵/۰ و سطح خطای کوچک تر از ۰۵/۰ بین استفاده از سیستم جامع اطلاعات بیمارستانی و بهبود فرایند درمان بیمار رابطه معناداری وجود دارد. لذا نتیجه می‌گیریم که فرض H0 با ۹۵ درصد اطمینان رد، و فرضH1 مبنی بر تاثیر سیستم جامع اطلاعات بیمارستانی بر بهبود فرایند درمان بیمار مورد تأیید قرار می گیرد. براین اساس می توان نتیجه گرفت که بهبود فرایند درمان بیمار یکی دیگر از مزایای استفاده از HIS می باشد. پائین آوردن زمان پذیرش، زمان ترخیص، زمان انتقال بیمار، زمان ORDER نویسی پزشکان و درخواستهای پاراکلینیکی، زمان اخذ جوابها، زمان مراجعه به اطلاعات قبلی پرونده، بالا بردن میزان دقت در درج اطلاعات و درخواستها که در حالت دستی ناخوانا و … هست، تسریع ارتباطات بین بخشی و در نهایت بالابردن میزان
رضایت بیمار، ارائه خدمات بهتر و غیره مسائلی هستند که نیاز بیمارستان به HIS را دو چندان می کنند و در کل بهبود نتایج درمان بیماران را حاصل می شود، همچنین افزایش مشارکت بیمار در مراقبت از خودش در منزل را افزایش می دهد. بر اساس مطالعات صورت گرفته در ارتباط با این موضوع، می توان گفت که نتایج تحقیق حاضر با نتایج تحقیقات؛ کاکویی وهمکاران(۱۳۸۶)، عزیزی و همکاران(۱۳۸۹)، روزبهانی و همکاران(۱۳۹۱)، هولسن و گیل(۲۰۰۱) و ریبری و همکاران(۲۰۰۲) همسو می باشد.
۵-۳-۸- بررسی فرضیه هشتم تحقیق:
فرضیه هشتم: سیستم جامع اطلاعات بیمارستان با کاهش هزینه ها(بیمارستان- بیمار) رابطه مستقیم و معناداری دارد.
که فرض آماری تحقیق(فرض Ho و H1) به شرح زیر می باشد:
H0: سیستم جامع اطلاعات بیمارستان با کاهش هزینه ها(بیمارستان- بیمار) رابطه مستقیم و معناداری ندارد.
H1: سیستم جامع اطلاعات بیمارستان با کاهش هزینه ها(بیمارستان- بیمار) رابطه مستقیم و معناداری دارد.
بر اساس داده های پژوهش و آماره های محاسبه شده و سطح معنا داری که برابر با (۰۰۰/۰)است، می توان گفت که با اطمینان ۹۵/۰ و سطح خطای کوچک تر از ۰۵/۰ بین استفاده از سیستم جامع اطلاعات بیمارستانی و کاهش هزینه ها(بیمارستان- بیمار) رابطه معناداری وجود دارد. لذا نتیجه می‌گیریم که فرض H0 با ۹۵ درصد اطمینان رد، و فرضH1 مبنی بر تاثیر سیستم جامع اطلاعات بیمارستانی بر کاهش هزینه ها(بیمارستان- بیمار) مورد تأیید قرار می گیرد. از این رو باید گفت نقش سیستم اطلاعات بیمارستانی (HIS) در کاهش هزینه ها چه برای بیماران و چه برای بیمارستان، نقشی مسجل و انکارناپذیر است. این سیستم سبب استفاده بهینه از منابع انسانی، لوازم و تجهیزات بیمارستانی و همینطور کاهش هزینه های آنان می باشد. با بهره گرفتن از این سیستم با کاهش خطاهای پزشکی روبرو خواهیم شد که تأثیر مثبتی در کارایی سیستم بیمارستانی و پرسنل آن و همچنین کاهش هزینه های بیمارستان دارد. علاوه بر این استفاده از سیستم HIS با کاهش هزینه های نظارت و برنامه ریزی و همچنین کاهش هزینه بیمار به علت مدت اقامت کمتر در بیمارستان باعث می شود که این امر تقویت زنجیره ارزش در بیمارستان در پی خواهد داشت. نتایج حاصل از این فرضیه با نتایج تحقیقات؛ صنایعی و همکاران(۱۳۹۱)، و صرافی زاده و محمدزاده اصلی(۱۳۸۹) همسو می باشد.
۵-۴- نتایج تائید یا عدم تائید فرضیه ها در یک نگاه
در جدول ۵-۱ نتایج تائید یا عدم تائید فرضیات و نوع آزمون مربوط به فرضیات تحقیق به طور خلاصه مشخص گردیده است.
جدول ۵-۱: نوع آزمون نتایج تائید یا عدم تائید فرضیه ها

شماره فرضیه
نوع آزمون آزمون
سطح معناداری(Sig)
ضریب رگرسیون
نتیجه

فرضیه اول

ضریب همبستگی پیرسون- رگرسیون چند متغیره

۰۱۰/۰

۱۸۳/۰

تائید فرضیه

فرضیه دوم

ضریب همبستگی پیرسون- رگرسیون چند متغیره

۰۰۰/۰

۲۷۱/۰

تائید فرضیه

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...