۴-۷ خلاصه تجزیه وتحلیل ها و آزمون به تفکیک هر سؤال
۴-۷-۱ آزمون سؤال اول:
آیا بین اضطراب با تعارضات زناشویی در مراجعین رابطه وجود دارد؟
: همبستگی معناداری بین اضطراب با تعارضات زناشویی وجود ندارد.
: همبستگی معناداری بین اضطراب با تعارضات زناشویی وجود دارد.
در مرحله اول ، برای بررسی و آزمون سؤالات خود ، وجود رابطه بین اضطراب با تعارضات زناشویی را بررسی می نماییم. زیرا زمانی می توان از رابطه رگرسیون استفاده کرد که وجود یک رابطه همبستگی بین متغیرها اثبات شود. چنانچه ضریب همبستگی پیرسون بین اضطراب با تعارضات زناشویی در سطح اطمینان حداقل ۹۵ درصد بزرگتر از ۰۵/۰ باشد ، دراین صورت فرضیه آماری رد خواهد شد و فرضیه در سطح اطمینان حداقل ۹۵درصد مورد قبول واقع می شود.

( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

جدول (۴-۶): ضریب همبستگی و سطح معنی داری و تعداد داده ها بین دو متغیر اضطراب و تعارضات زناشویی

اضطراب
تعارضات زناشویی
ضریب همبستگی پیرسون

۷۶۱/۰

سطح معنی داری

۰۰۰/۰

تعداد داده ها
۱۰۰

جدول (۴-۶) به ترتیب ضریب همبستگی، سطح معنی داری و تعداد داده ها را ارائه می نماید که طبق آن، ضریب همبستگی پیرسون بین دو متغیر اضطراب و تعارضات زناشویی برابر با ۷۶۱/۰ است. نتایج این آزمون نشان می دهد بین این دو متغیر( ۷۶۱/۰R=) همبستگی وجود دارد . این همبستگی مثبت ناقص است وجهت یک سو دارد که در سطح (۰۱/۰ ≥ P ) معنی دار است، بنابراین فرضیه مبنی بر عدم رابطه بین اضطراب وتعارضات زناشویی رد می شود. این عدد در سطح خطای ۰۱/۰ شدت رابطه بین دو متغیر را نشان می دهد، با توجه به اینکه جهت همبستگی مثبت است نتیجه می گیریم که با افزایش اضطراب ، تعارضات زناشویی نیز افزایش پیدا می کند.
جدول (۴-۷): ضریب همبستگی ،ضریب تعیین و میزان T و سطح معنی داری اضطراب و تعارضات زناشویی

ضریب همبستگی
ضریب تعیین
میزان T
سطح معنی داری
۷۶۱/۰

۹۱/۵۷

۶/۱۱

۰۰۰/۰

در جدول(۴-۷) مقدار ضریب همبستگی بین اضطراب و تعارضات زناشویی را نشان می دهد ،که این میزان برابر ۷۶۱/۰ R= می باشد. و میزان ضریب تعیین ۹۱/۵۷ است . میزان Tبدست آمده از آزمون معنا داری آماری ضریب همبستگی ۶/۱۱ است. همچنین ضریب همبستگی پیرسون بین دو متغیر اضطراب و تعارضات زناشویی برابر با ۷۶۱/۰ است که با اطمینان ۹۹% و در سطح خطای ۰۱/۰ شدت رابطه بین دو متغیر را نشان می دهد. همانطور که از جدول (۴-۷) مشخص است ۹۱/۵۷ درصد واریانس تعارضات زناشویی به وسیله اضطراب قابل تبیین است. به عبارت دیگر دو متغیر در۹۱/۵۷ درصد موارد یکدیگر را شامل می شوند یا در بر می گیرند.
میزان T بدست آمده (۶/۱۱ T=) با مقدار بحرانی جدول T مقایسه شد، وسپس به تفسیر فرضیه تحقیق و آزمون معنا داری آماری ضریب همبستگی اقدام گردید، با مراجعه به توزیع جدول T ملاحظه شد که T بدست آمده (۶/۱۱ T=) در سطح اطمینان ۹۹% (۰۱/۰ = α ) ودرجه آزادی (۹۸ df=) از T جدول بزرگتر است . بنابراین نتیجه می گیریم که ضریب همبستگی محاسبه شده ، با بهره گرفتن از مقدار Tنیز معنا دار است.لذا می توان فرضیه را رد کرد و سوال پژوهش را تایید نمودو نتیجه گرفت که از لحاظ آماری بین اضطراب و تعارضات زناشویی رابطه وهمبستگی وجود دارد.
۴-۷-۲ آزمون سؤال دوم:

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...