اصولا پژوهش علمی در هر زمینه ای از علوم در جهت دستایبی به اهداف خاص و با انگیزه ای خاص صورت می پذیرد . بنابراین آنچه در هر تحقیق اهمیت ویژه ای دارد ، نتایج تحقیق است . در واقع محقق با صرف وقت و هزینه در مورد دستیابی به نتایجی است که انتظار آنرا دارد . هر چند که نتایج به دست آمده با آنچه مد نظر بوده متفاوت باشد . بازارگرایی که رویکردی عملیاتی به دیدگاه بازاریابی در عملیات و فعالیت های شرکت است ، در دو دهه گذشته از استقبال بسیاری در بین پژوهشگران و اندیشمندان بازاریابی و مدیران شرکت ها برخوردار شده و در پژوهش های متفاوتی رابطه آن با سرمایه فکری و انسانی و با حضور یا عدم حضور متغیر های واسطه و میانجی بررسی شده است . با توجه به اهمیت و ضرورت بسیار زیاد موضوع بازارگرایی و بحث سرمایه فکری ، تحقیق حاضر با هدف بررسی اثرات و روابط بین متغیر های بازارگرایی و سرمایه فکری انجام گرفت . در این بین شرکت آلومینیوم پارس شهرستان ساوه به عنوان جامعه آماری انتخاب گردید . تعداد ۱۵۵ نفر ، با بهره گرفتن از روش تصادفی به عنوان گروه نمونه انتخاب گردید . به منظور سنجش و اندازه گیری های متغیر های تحقیق از ابزار پرسشنامه سرمایه فکری بنیتس و پرسشنامه بازارگرایی نارور و اسلاتر استفاده گردید . بعد از توزیع پرسشنامه ها در بین افراد نمونه و جمع آوری داده های مورد نیاز تحقیق ، فرضیات اصلی و فرعی تحقیق مورد بررسی قرار گرفت که شرح نتایج بطور کامل در فصل چهارم ارائه شده است .

( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

از این رو در فصل پنجم به دو بخش زیر خو.اهیم پرداخت :
در بخش اول ، نتایج حاصل از تحقیق بیان گردیده و در بخش دوم با توجه به نتایج بدست آمده از پژوهش ، پیشنهاد هایی ارائه خواهد شد و همچنین محدودیت های تحقیق نیز ذکر می شود .
۵-۱ -خلاصه نتایج تحقیق (نتیجه گیری از فرضیه ها):
در مجموع در این پژوهش یک فرضیه اصلی و سه فرضیه فرعی با بهره گرفتن از روش های آمار توصیفی و استنباطی مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج آزمون فرضیه ها به شرح زیر خلاصه می شود:
۵-۱-۱- نتیجه گیری از فرضیه اصلی:
فرضیه اصلی پژوهش عبارت بود از این که، بین سرمایه فکری و بازارگرایی رابطه معناداری وجود دارد.
به منظور سنجش این فرضیه، توسط رگرسیون چندمتغیره مورد آزمون قرار گرفت که در نهایت مشخص گردید بین سرمایه فکری و بازارگرایی رابطه معناداری وجود دارد.
۵-۱-۲ -نتیجه گیری از فرضیه فرعی اول:
فرضیه فرعی اول در این پژوهش عبارت بود از، رابطه بین سرمایه انسانی و بازارگرایی ،که پس از آزمون قرار دادن مشخص گردید که رابطه معناداری بین آنها وجود دارد.
این فرضیه ، با بهره گرفتن از ضریب همبستگی پیرسون مورد آزمون قرار گرفت که در نهایت مشخص گردید که بین سرمایه انسانی و بازارگرایی رابطه معناداری وجود دارد.
۵-۱-۳- نتیجه گیری از فرضیه فرعی دوم:
فرضیه فرعی دوم در این پژوهش عبارت بود از، رابطه بین سرمایه مشتری(رابطه ای) و بازارگرایی ،که پس از آزمون قرار دادن مشخص گردید که رابطه معناداری بین آنها وجود دارد.
این فرضیه، با بهره گرفتن از ضریب همبستگی پیرسون مورد آزمون قرار گرفت که در نهایت مشخص گردید که بین سرمایه مشتری(رابطه ای) و بازارگرایی رابطه معناداری وجود دارد.
۵-۱-۴- نتیجه گیری از فرضیه فرعی سوم:
فرضیه فرعی سوم در این پژوهش عبارت بود از، رابطه بین سرمایه ساختاری و بازارگرایی ،که پس از آزمون قرار دادن مشخص گردید که رابطه معناداری بین آنها وجود دارد.
به منظور سنجش این فرضیه، با بهره گرفتن از ضریب همبستگی پیرسون مورد آزمون قرار گرفت که در نهایت مشخص گردید که بین سرمایه ساختاری و بازارگرایی رابطه معناداری وجود دارد.
جدول ۵-۱ نتایج حاصل از آزمون های آماری

فرضیات

روش های آماری

نتیجه آزمون آماری

تفسیر نتایج

فرضیه اصلی

رگرسیون چندمتغیره

فرضیه H0 رد می شود

بین سرمایه فکری و بازارگرایی رابطه معنا داری وجود دارد

فرضیه فرعی اول

ضریب همبستگی پیرسون

فرضیه H0 رد می شود

بین سرمایه انسانی و بازارگرایی رابطه معناداری وجود دارد

فرضیه فرعی دوم

ضریب همبستگی پیرسون

فرضیه H0 رد می شود

بین سرمایه مشتری(رابطه ای) و بازارگرایی رابطه معناداری دارد

فرضیه فرعی سوم

ضریب همبستگی پیرسون

فرضیه H0 رد می شود

بین سرمایه ساختاری و بازارگرایی رابطه معناداری وجود دارد

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...