فایل شماره 6738 |
۵-۴ پیشنهادات برای تحقیقات آتی ۱۱۱
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت nefo.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
فهرست منابع ۱۱۲
پیوست ۱۲۱
فهرست جداول
جدول ۲-۱ مراحل بودجه ریزی در مدل کرامر و همکارانش ۱۵
جدول ۲-۲ ویژگیهای مطلوب ستاندهها و پیامدها ۲۴
جدول ۲-۳ انواع روابط علّی در نقشه شناخت ۳۶
جدول ۲-۴ قوانین عملگر جمع ۳۸
جدول ۲-۵ قوانین عملگر ضرب ۳۹
جدول۳-۱ پروتکل مصاحبه ۶۷
جدول ۳-۲ تشریح فرایندهای مرکز آمار ایران ۶۶
جدول ۳-۳ فرایندهای پشتیبان و وابسته ۶۷
جدول ۳-۴ تشریح ورودیهای مرکز آمار ایران ۶۸
جدول ۳-۵ درخت سلسله مراتب تعیین اولویتهای بودجهای ۷۰
جدول ۴-۱ نرخ ناسازگاری ماتریسهای پرسشنامه شماره۱ ۸۷
جدول ۴-۲ نرخ ناسازگاری ماتریسهای پرسشنامه شماره ۲ ۸۸
جدول ۴-۳ نرخ ناسازگاری ماتریسهای پرسشنامه شماره ۳ ۸۸
جدول ۴-۴ نرخ ناسازگاری ماتریسهای پرسشنامه شماره۴ ۸۹
جدول ۴-۵ اولویت پیامدها ۹۰
جدول ۴-۶ اولویت خروجیها ۹۱
جدول ۴-۷ اولویت فرایندها ۹۲
جدول ۴-۸ اولویت ورودی ها ۹۳
جدول۴-۹ ماتریس ۹۳
جدول۴-۱۰ اولویت فرایندها با در نظر گرفتن وابستگیها ۹۴
جدول ۴-۱۱ اولویت ورودی ها با در نظر گرفتن وابستگیها ۹۵
جدول ۵-۱ فرایندها و اولویت آنها جهت تخصیص بودجه ۹۸
جدول ۵-۲ ورودی ها و اولویت آنها جهت تخصیص بودجه ۱۰۰
جدول ۵-۳ سهم عناصر ورودی از بودجه هر فرایند ۱۰۱
فهرست شکلها
شکل ۲-۱ مدل چارنز و کوپر ۲۱
شکل ۲-۲ نقشه علّی عملکرد یک بیمارستان ۳۲
شکل ۲-۳ مدل مفهومی عملکرد ۵۷
شکل ۳-۱ نقشه شناخت بودجه ریزی عملیاتی مرکز آمار ایران ۶۴
شکل ۳-۲ بخش اول نقشه شناخت بودجه ریزی عملیاتی مرکز آمار ایران ۶۵
شکل ۳-۳ بخش دوم نقشه شناخت بودجه ریزی عملیاتی مرکز آمار ایران ۶۵
شکل ۳-۳ بخش سوم نقشه شناخت بودجه ریزی عملیاتی مرکز آمار ایران ۶۵
شکل ۵-۱ بخش اول مدل بودجه ریزی عملیاتی مرکز آمار ایران ۱۰۲
شکل ۵-۱ بخش دوم مدل بودجه ریزی عملیاتی مرکز آمار ایران ۱۰۳
شکل ۵-۱ بخش دوم مدل بودجه ریزی عملیاتی مرکز آمار ایران ۱۰۴
فصل اول
ضرورت و کلیات تحقیق
۱-۱ مقدمه
کمبود منابع مالی یک محدودیت عمده در بخش دولتی میباشد. بدون توجه به جایگاه مالی، هیچ دولتی نمیتواند از ایجاد نوعی مصالحه بین اهدافش دوری کند. اگر گزینههای منطقی با آگاهی کامل شکل بگیرند سیاستهای دولتی به اثربخشترین شکل، تعیین خواهند شد. برای نیل به چنین آگاهی و دانشی، باید اطلاعات کمی و کیفی به طور منظم گردآوری، سازماندهی و تحلیل گردد تا پیامدهای هزینهها از منابع مالی محدود دولت مشخص گردد.
توسعه حیطه و افزایش پیچیدگی خدمات دولتی، مشکلاتی را در هدایت و هماهنگی وظایف دولت ایجاد کرده است. در شرایط کمبود منابع دولت برای تأمین اهداف و پوشش کلیه نیازها و تقاضاها، تصمیمگیرندگان دولتی مجبور هستند بین برنامه های گوناگون دست به انتخاب بزنند. یک فرایند منطقی تصمیم گیری برای تأمین مناسب علایق و منافع عمومی تنها از طریق استفاده از ابزار مناسب تصمیم گیری دولتی امکان پذیر است( مهدوی ۱۳۸۶).
بودجه ریزی عملیاتی روش نوینی در بودجه ریزی دولتی است که دو بعد کارایی و اثربخشی را در تخصیص منابع مالی محدود مدنظر قرار میدهد و از این روی سعی در مرتفع ساختن ضعف نظام بودجه ریزی سنتی دارد. این نظام بودجه ریزی پیوستاری از ورودی ها، فرایندها ، خروجیها و پیامدهای یک سازمان را مد نظر قرار می دهد و در پی ایجاد ارتباط بین تخصیص منابع و خروجیها و پیامدهای سازمان میباشد. در راستای شناسایی عناصر ذکر شده و روابط بین آنها میتوان از انگاره نگاری شناختی به عنوان ابزاری قدرتمند در این زمینه بهره گرفت.
۱-۲ بیان مسئله
مدیران سازمان های انتفاعی و غیر انتفاعی به طور مستمر وظیفه تخصیص منابع به وسیله متوازن کردن هزینه ها، منفعت ها و ریسکها را برعهده دارند(بنا و فیلیپس، ۲۰۰۷)[۱]. هدف از این مسئله تخصیص آن است که بودجه مورد نیاز هر یک از بخشهای سازمان به گونه ای تعیین شود که مجموع منفعتهای شرکت یا سازمان حداکثر شود(تنگ، ۲۰۰۹)[۲]. اما این کار سخت و پیچیده است زیرا گزینه های زیادی برای تخصیص منابع وجود دارد، سود و ریسک ندرتاً به عنوان تنها اهداف سازمان مطرح می شوند و نهایتاً اینکه ذینفعان متعددی با نظرات و منافع متفاوت بر سر منابع با هم رقابت می کنند(بنا و فیلیپس، ۲۰۰۷).
مسئلهای که از مدتها پیش کشور ما با آن روبهرو بوده و مورد توجه محققین و مسئولین امر قرار گرفته است نیز در خصوص همین مقوله میباشد. امروزه ناکارآمدی نظام سنتی بودجه ریزی بر همگان اثبات گشته و تلاش برای تغییر نظام بودجه ریزی کشور از اهم امور تلقی میگردد(جلال آبادی و همکاران ۱۳۸۴، پورطالعی و آتشک ۱۳۸۹) به طوری که نه تنها در برنامه چهارم توسعه این مهم مورد توجه قرار گرفته بلکه در برنامه پنجم توسعه در بند ۱۹۳ صراحتاً ذکر شده است که وزارتخانه ها و موسسات دولتی موظفاند برنامه اجرایی و عملیاتی خود را در قالب بسته های اجرایی برنامه پنجم تهیه کنند. علاوه بر این در بند ۱۹۵ دولت مکلف شده است که تا پایان سال دوم برنامه زمینه های تهیه بودجه به روش عملیاتی را فراهم کند به گونهای که بودجه سال سوم برنامه به روش مذکور تهیه گردد.
نظام بودجهریزی عملیاتی به عنوان یک نظام مدیریتی برای ارتقای کارایی و اثربخشی مصرف منابع سازمانی مورد توجه جدی دولت ها در سطوح ملی و محلی بوده است. در این نظام اعتبارات بودجهای بر مبنای عملکرد واحدهای سازمانی در راستای تولید خروجیها ( محصولات و خدمات ) یا همان اهداف کوتاه مدت و یا دستیابی به پیامدها و یا همان اهداف بلندمدت، تخصیص مییابد و بدین ترتیب سازمان به سمت افزایش شفافیت در نحوه مصرف منابع برای انجام فعالیتها، تولید خروجیها و دستیابی به اهداف و استراتژیها و نیز پاسخگویی بیشتر سوق مییابد.
بر اساس تعریفی که توسط صندوق بین المللی پول از بودجهریزی عملیاتی عنوان شده است، بودجهریزی عملیاتی عبارت است از:
فرم در حال بارگذاری ...
[یکشنبه 1401-04-05] [ 11:43:00 ب.ظ ]
|