۸۴/۱۸

۶۲/۱۵

۲۳/۱۷

۲۰۲۱

۹۶/۲۰

۶۶/۱۷

۳۱/۱۹

۲۰۲۲

۵۷/۱۹

۱۹/۱۶

۸۸/۱۷

۲۰۲۳

۵ – ۷ – ۴ – فصل پاییز

نمودار ۵ – ۲۸ الف: احتمال نرمال باقیمانده­ها ب: مشاهدات خام دمای حداقل فصل پاییز
نمودار ۵ – ۲۹ج: هیستوگرام باقیمانده­های مدل د: فرض ثابت بودن واریانس باقیمانده­ها
همانطور که در شکل ( ۵ – ۲۸ و ۵ – ۲۹ ) در موارد الف، ب، ج و د به خوبی نشان داده شده است، نمودار خط نرمال مانده­های اصلی سری دمای حداقل فصلی ایستگاه خرم­آباد را نشان می­دهد. مشاهده می­ شود که در نمودار فوق، انحراف مشخصی از خط نرمال به چشم نمی­خورد. پس فرض نرمال بودن مانده­های مدل اصلی رد نمی­ شود ( الف ). نمودار پراکنش درجه حرارت حداقل سری زمانی فصل پاییز از ژانویه ۱۹۸۴ تا دسامبر ۲۰۱۳ ایستگاه خرم آباد را نشان می­دهد، که در آن این نمودار نشان دهنده سری فصلی و ایستا بودن داده ­ها می­باشد ( ب ). هیستوگرام داده ­های روزانه دمای حداقل در فصل زمستان از مقدار چولگی کمی برخوردار است که نشان دهنده متقارن بودن توزیع دمای حداقل حول میانگین است ( ج ).
نمودار شماره ۵ – ۳۰ پیش بینی کیفی مدل هالت – وینترز از دمای حداقل ۱۰ سال آینده
مقادیر باز ساختی مدل برای ۳۰ سال دوره آماری در اغلب مشاهدات شبیه همان ارقام واقعی مشاهده شده به مدل هستند. همان­طور که از مدل برآورد شده پیش ­بینی مشخص می­باشد، دمای حداقل در فصل پاییز روند رو به افزایش دارد. با توجه به مقادیر بسیار کم هر سه مقدار میانگین مطلق انحرافات، مجذور میانگین مطلق انحرافات مطلق خطاها و درصد میانگین خطاها، اعتبار و دقت مدل در حد قابل قبول می­باشد. مقادیر بازساختی برای ۳۰ سال دوره آماری برای اغلب مشاهدات شباهت نزدیکی به ارقام واقعی وارد شده به مدل داشته اند. مقادیر پیش ­بینی شده برای ۱۰ سال آینده مستخرج از مدل برآورد شده، در جدول شماره ( ۵ – ۷) ، آورده شده است.
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت nefo.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

جدول شماره ۵ – ۷ مقادیر پیش ­بینی شده برای پاییز۱۰ سال آینده مدل هالت – وینترز

حد بالای مقادیر پیش بینی

حد پایین مقادیر پیش بینی

مقدارواقعی مقادیر پیش بینی

سال

۰۶/۷

۹۶/۲

۰۱/۵

۲۰۱۴

۰۸/۷

۹۱/۲

۹۹/۴

۲۰۱۵

۱۹/۶

۹۵/۱

۰۷/۴

۲۰۱۶

۹۷/۶

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...