نرم‌افزار توان‌بخشی حافظه
این نرم‌افزار بر اساس مدل یادگیری بدون خطا، برای توان‌بخشی انواع حافظه توسط پژوهشگر طراحی و ساخته شده است یادگیری بدون خطا، شیوه آموزشی است که در آن تا جایی که امکان دارد افراد را از انجام اشتباه باز می­دارد تا مهارت‌های نوین یا اطلاعات جدید را به دست آورند. روش‌های مختلفی برای کاهش احتمال خطا وجود دارد که در این نرم‌افزار از برخی از آن‌ ها استفاده شده است ازجمله (الف) تقسیم هر تکلیف به تکالیف و گام‌های کوچک‌تر و شروع آموزش از راحت‌ترین سطح (ب) عدم تشویق حدس زدن و استفاده از روش آزمایش و خطا (ج) ندادن فرصت اشتباه به فرد با دادن سرنخ‌های بیشتر برای بازیابی تا رسیدن به پاسخ درست (د) ارائه نمونه و مثال‌های کافی قبل از اینکه از فرد خواسته شود تکلیف اصلی را انجام دهد (و) تصحیح فوری خطاها.

(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

این نرم‌افزار دارای ۱۶ بسته آموزشی برای توان‌بخشی انواع حافظه (حافظه کاری، حافظه معنایی، حافظه رویدادی، حافظه آینده‌نگر و حافظه روزمره) است هر بسته آموزشی سطوح دشواری مختلفی دارد، بیمار در هر جلسه تمرینات پیش‌بینی‌شده در نرم‌افزار را انجام می‌دهد و هر تمرین از سطح دشواری ۱ شروع می‌شود و بیمار پس از اینکه تمرینات این سطح را با موفقیت انجام داد، نرم‌افزار وی را به یک سطح دشوارتر هدایت می‌کند و این روند تا انجام تمام تمرینات پیش‌بینی‌شده با سطح دشواری مختلف ادامه خواهد یافت.
لازم به ذکر است که پس از تأیید روایی محتوای این نرم‌افزار توسط پنج تن از متخصصان ، در یک مطالعه مقدماتی در مورد پنج بیمار آسیب ‌مغزی، پس از تکمیل پرسشنامه حافظه روزمره، شرکت کنندگان در طی سه هفته، ۱۶ جلسه (یک و نیم ساعته) شروع به تمرین با نرم افزار توانبخشی حافظه کردند و در پایان جلسات مجددا پرسشنامه حافظه روزمره اجرا گردید و همچنین قابلیت فهم تکالیف و راحتی مراجعان با نرم‌افزار بررسی و اصلاحات لازم صورت گرفت. همانطور که نتایج تحلیل تی همبسته در جدول ۳-۴ نشان می دهد تفاوت معناداری بین نمرات پیش آزمون و پس آزمون حافظه روزمره وجود دارد(۰۰۰۱/۰>, p4=, df 939/37=t)؛ بنابراین استفاده از نرم افزار توانبخشی حافظه، باعث کاهش خطاهای حافظه روزمره در افراد مبتلا به آسیب مغزی تروماتیک شده است.
جدول ‏۳‑۴: آزمون t همبسته برای مقایسه نمرات حافظه روزمره در مطالعه مقدماتی

متغیر

تفاضل میانگین‌ها

تفاضل انحراف معیارها

درجه آزادی

t

p

حافظه روزمره

۸۰/۶۲

۷۰/۳

۴

۹۳۹/۳۷

۰۰۰۱/۰

پس از انجام این مطالعه مقدماتی با توجه به نظر افراد شرکت کننده در پژوهش تغییرات جزئی در نحوه ارائه تمرینات در نرم افزار صورت گرفت و از آنجایی که مدت زمان جلسات در این مطالعه مقدماتی ۵/۱ ساعت بود، بیماران احساس خستگی می کردند و همه بر این عقیده بودند که مدت زمان جلسات باید کاهش یابد و تعداد جلسات افزایش یابد.
توضیحات نرم‌افزار توان‌بخشی شناختی

این نرم‌افزار ۱۶ ماژول برای توان‌بخشی حافظه دارد که به تقویت و توان‌بخشی پنج نوع حافظه (فعال، معنایی، رویدادی، آینده‌نگر و روزمره) کمک می‌کند.

حافظه کاری کلامی

    • بازشناسی اعداد
    • بازشناسی کلمات
    • بازشناسی اصوات

حافظه کاری بصری – فضایی

    • یادآوری ترتیب اشکال هندسی
    • چراغ‌های چشمک‌زن

حافظه کاری اجرایی

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...