شکل ۳-۳: نمایی از اتاق رشد

شکل ۳-۴) الف: نمایی از کشت اولیه­ قلمه­های تک جوانه ب: نمایی از مواد مورد استفاده در محیط کشت
فصل چهارم
نتایج
۴-۱- نتایج آزمایش­ها:
در کلیه آزمایش­های مربوط به بررسی تاثیر یک به یک هورمون­ها در هر دو مرحله­ گیاهچه و ریزغده­زایی، با بهره گرفتن از آزمون­های شاپیرو-ویلک نرمال بودن داده ­ها بررسی گردید. تجزیه واریانس داده ­ها در این مرحله بر اساس آزمایش فاکتوریل در قالب طرح کاملا تصادفی با دو فاکتور صورت گرفت. تجزیه واریانس نتایج حاصل مربوط به مراحل تاثیر متقابل با بهره گرفتن از روش رویه پاسخ طرح Box-Behnken در نرم افزار Design Expert 8.0.7.1 انجام گرفت.
۴-۱-۱- آزمایش ۱: تعیین بهترین پروتکل ضدعفونی سطحی مواد گیاهی:
برای کشت ریزنمونه­ گره­ای باید قبل از کشت، مواد گیاهی ضدعفونی شوند. این ضدعفونی باید حداقل آلودگی و آسیب و حداکثر زنده ماندن ریزنمونه­ها را به دنبال داشته باشد. برای دستیابی به بهترین پروتکل ضدعفونی سطحی مواد گیاهی تجزیه واریانس بر روی اندازه­ های حاصل از دو صفت آلودگی و زنده­مانی ریزنمونه­ها انجام گرفت. آماره­ های حاصل از تجزیه واریانس نتایج نشان داد که اختلاف بین ترکیبات تیماری مربوط به دو صفت آلودگی و زنده­مانی در سطح احتمال یک درصد معنی دار است (جدول ۴-۱).

(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

برای پی بردن به این اختلاف­ها از روش مقایسه همه جفت میانگین­ها بین ترکیبات تیماری از آزمون پارامتری دانکن[۱۴۷] استفاده گردید (جدول ۴-۲). نتایج این آزمون برای صفت زنده­مانی ریزنمونه­ها نشان داد چهار ترکیب تیماری (هر چهار رقم در تیمار اول) با میانگین ۷۶۶۷/۰ بیشترین زنده­مانی و چهار ترکیب تیماری (هر چهار رقم در تیمار چهارم) با میانگین ۲۳۳۳/۰ کمترین زنده مانی را به خود اختصاص دادند. هم­چنین بر اساس نتایج حاصل برای صفت آلودگی، چهار ترکیب تیماری (هر سه رقم در تیمار اول) با میانگین ۸۳۳۳/۰ بیشترین آلودگی و چهار ترکیب تیماری (هر سه رقم در تیمار چهارم) با میانگین ۲۳۳۳/۰ کمترین آلودگی را به خود اختصاص دادند.
جدول ۴-۱- نتایج تجزیه واریانس صفات زنده­مانی و میزان آلودگی ریزنمونه­ها در آزمایش تعیین بهترین پروتکل ضدعفونی

میانگین مربع­ها

منابع متغییر

درجه آزادی

زنده­مانی ریزنمونه­ها

میزان آلودگی ریزنمونه­ها

زمان ضدعفونی با هیپوکلریت سدیم

۳

**۶۷۱/۰

**۷۲۵/۰

رقم

۳

**۲۰۱/۰

**۰۶۱/۰

اثر متقابل زمان و رقم

۹

ns004/0

ns004/0

خطا

۳۲

۰۰۵/۰

۰۰۶/۰

**، * و ns به ترتیب بیانگر معنی­دار بودن در سطح ۱%، ۵% و غیر معنی­دار بودن می­باشند.
جدول ۴-۲- نتایج مقایسه میانگین آزمایش بهترین پروتکل ضدعفونی با آزمون دانکن

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...