رابطه (۳-۷۹) شامل دو قسمت می­باشد. بخش اول مربوط به هزینه توان راکتیو ژنراتورها می­باشد و بخش دوم نشان­دهنده هزینه توان راکتیو مزارع بادی است. در این رابطه ، و بترتیب نشان­دهنده تعداد باس­های شبکه، تعداد ژنراتورهای سنکرون متصل به هر باس و تعداد مزارع بادی موجود در هر باس می­باشد. و و متغیرهای باینری برای ژنراتورها می­باشند و نشان می­دهد که ژنراتور uام متصل به گره iام در کدام ناحیه عملکرد انتخاب شده است. بعنوان مثال اگر برابر یک باشد یعنی این واحد برای عملکرد در ناحیه جذب توان راکتیو پذیرفته شده است. وو و نیز متغیرهای باینری برای مزارع بادی می­باشند و نشان می­ دهند که واحد بادی ام متصل به گره iام در کدام ناحیه عملکرد انتخاب شده است.

            1. مشارکت مزارع بادی و ژنراتورهای سنکرون در بازار همزمان توان اکتیو و راکتیو

در بازار همزمان، تابع هدف حداقل‌سازی همزمان هزینه تولید توان اکتیو، هزینه تولید توان راکتیو و هزینه فرصت می‌باشد. بدین ترتیب تابع هدف در بازار همزمان بصورت زیر ارائه می­گردد:
(۳-۸۰)
در این ساختار با توجه به اینکه هزینه فرصت ژنراتورها بطور جداگانه محاسبه می‌شود پیشنهاد قیمت ژنراتورها برای تولید توان راکتیو در ناحیه سوم همان قیمت تولید در ناحیه دوم می‌باشد. بعبارت دیگر پرداخت به ژنراتورها در ناحیه سوم نیز با همان قیمت و شرایط ناحیه دوم خواهد بود. این وضعیت برای ناحیه­های فرصت واحدهای بادی نیر صدق می­ کند. با توجه به این نکته توان راکتیو خروجی از یک ارائه دهنده ژنراتوری یا بادی به دو بخش برای جذب و برای تولید توان راکتیو تقسیم می­ شود.
تابع هدف (۳-۸۰) دارای قیود زیر می­باشد:

    1. قیود پخش بار

(۳-۸۱)
(۳-۸۲)
در روابط (۳-۸۱) و (۳-۸۲) ، و بترتیب نشان­دهنده تعداد باس­های شبکه، تعداد ژنراتورهای متصل به باس iام و تعداد واحدهای بادی متصل به باس i می­باشد. و بترتیب برابر با میزان توان اکتیو و راکتیو تولید شده توسط ژنراتور uام متصل به باس iام می­باشد. و نیز بترتیب نشان­دهنده میزان توان اکتیو و راکتیو تولید شده توسط واحد بادی ام متصل به باس iام می­باشد. همچنین و بترتیب برابر با میزان تقاضای توان اکتیو و راکتیو در باس i است.

    1. قیود مربوط به محدوده ولتاژ باس­ها و جریان عبوری از خطوط

قیود مربوط به محدوده ولتاژ باس­ها و جریان عبوری از خطوط همانند قیود (۳-۱۹) و (۳-۲۰) می­باشند.

    1. قیود مربوط به تولید توان اکتیو واحدها

(۳-۸۳)
(۳-۸۴)
قیود (۳-۸۳) و (۳-۸۴) نشان می­دهد که توان تولیدی یک واحد نباید از محدوده بیشینه و کمینه آن واحد تجاوز کند.

    1. قیود مربوط به تولید توان راکتیو واحدها

همانطور که گفته شد، در بازار همزمان توان راکتیو هر ارائه دهنده تنها به دو بخش برای جذب و برای تولید توان راکتیو تقسیم می­ شود. در نتیجه روابط بصورت زیر خواهند بود.
(۳-۸۵)
(۳-۸۶)
(۳-۸۷)
(۳-۸۸)
(۳-۸۹)
(۳-۹۰)
(۳-۹۱)

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...