قنصوری (۱۳۹۳) در تحقیقی با عنوان بررسی رابطه هوش اخلاقی و رهبری معنوی با تعهد سازمانی بیان داشت که بین هوش اخلاقی و رهبری معنوی با تعهد سازمانی رابطه معناداری وجود دارد .همچنین بین ابعاد هوش اخلاقی و رهبری معنوی با تعهد سازمانی رابطه معناداری وجود دارد. ضمن اینکه مولفه های ابعاد هوش اخلاقی و رهبری معنوی قادر به پیش بینی تعهد سازمانی می باشند.
۲-۵-جمع بندی
با توجه به بررسی مبانی نظری و دیدگاه فرای(۱۹۸۰) در زمینه رهبری معنوی می توان بیان داشت که نظریه رهبری معنوی یک نظریه برای تحول سازمانی است که به منظور ایجاد سازمانی یادگیرنده و دارای محرک درونی به وجود آمده است. نظریه رهبری معنوی بر اساس الگوی انگیزش درونی توسعه یافته است که ترکیبی از چشم انداز، ایمان به تحقق هدف، نوع دوستی و بقای معنوی است. هدف رهبری معنوی توجه به نیازهای اساسی پیروان است تا موجبات بقای معنوی آنان را فراهم آورد. چنین رهبری موجب می شود که کارکنان معنای واقعی شغل خود را درک کنند و برای شغلی که دارند، اهمیت قائل شوند. (معناداری) همچنین به آنها این احساس دست می دهد که شغلشان از نظر سازمان و سایر همکاران نیز دارای اهمیت است. (عضویت) این رهبران چشم انداز و ارزشهای مشترکی برای کارکنان ایجاد و موجبات توانمندی تیمی و سازمانی آنان را فراهم می کنند که در نهایت سطح رفاه زیستی و سلامتی و تندرستی کارکنان و همچنین بهره وری و تعهد سازمانی آنان افزایش خواهد یافت. در زمینه هوش اخلاقی کیل و جوردن (۲۰۱۱) بیان می دارد که بر اساس نظریه ی شکل گیری و رشد اخلاقی عامل طبیعت کمالجو، توانایی بالقوه ی تمیز خوب از بد،انگیزشها و عواطف انسانی، رشد تفکر و قضاوت شناختی، تجارب عینی و رفتاری فرد و محیط اجتماعی، فرهنگی و آموزشی وی همچنین پیشرفت در تکامل اخلاقی و رشد اخلاقی تأثیر دارند که در این بین عامل اخیر دارای ارتباط متقابل و توان تأثیرگذاری بر سایر عوامل است.عامل های هوش اخلاقی عبارتند از :عمل کردن مبتنی بر اصول،

( اینجا فقط تکه ای از متن پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

ارزش ها و باورها ، راستگویی، استقامت و پافشاری برای حق ،وفای به عهد ،مسولیت پذیری برای تصمیمات شخصی، اقرار برای اشتباهات و شکست ها ،قبول مسولیت برای خدمت به دیگران ،فعالانه علاقه مند بودن برای دیگران ،توانایی در بخشش اشتباهات خود ،توانایی در بخشش اشتباهات دیگران می باشد. در مدل تعهد سازمانی آلن و میر(۱۹۹۷ ) بیان می دارد که تعهد، فرد را با سازمان پیوند می دهند و این پیوند احتمال ترک شغل را در او کاهش می دهد. آلن و میر(۱۹۹۷ ) سه جزء را برای تعهد سازمانی ارائه داده اند: که شامل تعهد عاطفی ، تعهد مستمر، تعهد هنجاری می باشد آلن و میر(۱۹۹۷ ) تعاریف تعهد سازمانی را به سه موضوع کلی وابستگی عاطفی، درک هزینه‌ها و احساس تکلیف وابسته می‌دانند. از تفاوت‌های مفهومی اجزای سه‌گانه تعهد سازمانی، که هر یک تا حدودی از یک‌دیگر مستقل اند، این نتیجه حاصل می‌شود که هر کدام پیامد پیش فرصت‌های خاصی هستندتعهد به عنوان یک متغییر وابسته بیانگر نیرویی است که فرد را ملزم می کند در سازمان بماند و با تعلق خاطر جهت تحقق اهداف سازمان کار کند ؛ یعنی تعهد سازمانی با یک سری رفتارهای مولد همراه است . فردی که تعهد سازمانی بالایی دارد در سازمان باقی می ماند ، اهداف آن را می پذیرد و برای رسیدن به آن اهداف از خود تلاش زیاد و حتی ایثار و فداکاری نشان می دهد.دلایل زیادی وجود دارد از اینکه چرا یک سازمان بایستی سطح تعهدسازمانی اعضایش را افزایش دهد . اولاً تعهدسازمانی یک مفهوم جدید بوده و به طورکلی با وابستگی و رضایت شغلی تفاوت دارد. . ثانیاً تحقیقات نشان داده است که تعهدسازمانی با پیامدهایی ازقبیل رضایت شغلی ، حضور، رفتار سازمانی فرا اجتماعی و عملکرد شغلی رابطه مثبت و با تمایل به ترک شغل رابطه منفی دارد تعهد سازمانی یک نگرش مهم شغلی و سازمانی است که در طول سالهای گذشته موردعلاقه بسیاری از محققان رشته های رفتار سازمانی و روانشناسی خصوصاً روانشناسی اجتماعی بوده است. این نگرش در طول سه دهه گذشته دستخوش تغییراتی شده است که شاید عمده ترین تغییر در این قلمرو مربوط به نگرش چندبعدی به این مفهوم تا نگرش یک بعدی به آن بوده است. همچنین باتوجه به تحولات اخیر در حیطه کسب و کار ازجمله کوچک سازیها و ادغامهای شرکتها در یکدیگر عده ای از صاحبنظران را بر آن داشته تا اظهار کنند که اثر تعهد سازمانی بر دیگر متغیرهای مهم در حوزه مدیریت منجمله ترک شغل، غیبت و عملکرد کاهش یافته است.لذا با توجه به بررسی پیشینه و مبانی نظری می توان بیان داشت که کمتر تحقیقی به بررسی همزمان این سه متغییر پرداخته است بنابراین محقق بر آن شد تا به بررسی رابطه رهبری معنوی و هوش اخلاقی با تعهد سازمانی بپردازد. و نتایج آن را در اختیار متخصصان و پژوهشگران در حوزه تعلیم تربیت قرار دهد.
الگوی مفهومی تحقیق
چشم انداز
نوع دوستی
رهبری معنوی
ایمان به کار
عضویت
تعهد سازمانی
بازخورد
تعهد سازمانی
عاطفی
هوش اخلاقی
مستمر
راستگویی
وفای به عهد
هنجاری
مسئولیت پذیری برای تصمیمات شخصی
استقامت در پافشاری برای حق
قبول مسئولیت برای خدمت به دیگران
اقرار برای شکست و اشتباهات
عمل کردن مبتنی بر اصول،ارزش ها و باورها
فعلانه علاقه مند بودن برای دیگران
توانایی در بخشش اشتباهات خود
توانایی در بخشش اشتباهات دیگران
در این فصل ابتدا به نوع و روش پژوهش، جامعه ی آماری، روش نمونه گیری اشاره شده و سپس به ابزار و روش گرد آوری داده ها، تعیین میزان روایی و پایایی این ابزار، روش های آماری استفاده شده برای تجزیه و تحلیل داده ها پرداخته شده است.
۳-۱-روش تحقیق
تحقیق حاضر ازلحاظ هدف کاربردی و از نوع روش توصیفی – همبستگی بوده است. که در این پژوهش رابطه متغیرهای هوش اخلاقی ، رهبری معنوی و تعهد سازمانی مورد مطالعه قرار گرفته است.
۳-۲-جامعه آماری ، روش و نمونه آماری
جامعه آماری این تحقیق شامل تمامی کارکنان تمام وقت دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت می باشد،که در سال ۱۳۹۲ تعداد افراد مشغول به کار در این واحد به ۲۰۰ نفر می رسد. جهت نمونه گیری از بین افراد جامعه با توجه به جدول مورگان، تعداد ۱۳۲ نفر به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند .
۳-۳-ابزار گرد آوری اطلاعات
جهت جمع آوری اطلاعات از سه پرسشنامه تعهد سازمانی الن و مایر(۱۹۸۴ )،رهبری معنوی فرای و همکاران (۲۰۰۵)، هوش اخلاقی کیل و جوردن (۲۰۱۱) استفاده شده است .
۳-۳-۱-پرسشنامه تعهد سازمانی
این پرسشنامه توسط مایر و آلن (۱۹۸۴) ساخته شده است به وسیله شکرکن(۱۳۷۵) به فارسی ترجمه شده است. برای تعهد سازمانی از پرسشنامه ۲۴ سؤالی مرکب از سه نوع تعهد به شرح زیر استفاده شده است:
جدول ۳-۱-مولفه های پرسشنامه تعهد سازمانی

مولفه

سئوالات

تعهد عاطفی

یک تا هشت

تعهد مستمر

نه تا شانزده

تعهد هنجاری

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...