۴-۹- بررسی فرضیه پنجم تحقیق

فرضیه اصلی پنجم تحقیق عبارتند از:
“انواع آموزشهای ضمن خدمت تاثیر معناداری بر عملکرد کارکنان در رضایت ارباب رجوع دانشگاه کاشان دارد .”
برای آزمون فرضیه فوق از آزمون رگرسیون خطی چندگانه استفاده می شود. همانطور که در بررسی نرمال بودن متغیرهای تحقیق (نتایج آزمون کولموگروف اسمیرنوف ) در ابتدای این فصل مشخص شد متغیر عملکرد کارکنان در رضایت ارباب رجوع، از توزیع نرمال برخوردار نمی باشد. از این رو برای رعایت فرض نرمال بودن متغیر وابسته در مدل رگرسیون خطی، به جای این متغیر از لگاریتم طبیعی آن در مدل رگرسیون استفاده می شود.

(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

روش رگرسیونی مورد استفاده روش همزمان یا Enter می باشد که کلیه متغیرها همزمان وارد مدل
می شوند. نتایج آزمون ها در سطح تشخیص ۵ درصد خطا و اطمینان ۹۵ درصد جدول زیر آمده است. ضریب همبستگی چندگانه ® بین متغیر عملکرد کارکنان در رضایت ارباب رجوع و انواع آموزشهای کارکنان ۰.۱۹۳ می باشد که حاکی از رابطه ضعیف بین این متغیرها می باشد. ضریب تعیین تعدیل شده این مدل، ۰.۰۲۶ می باشد که بیانگر آن است که متغیرهای مستقل انواع آموزش های کارکنان تنها توانسته است حدود ۳ درصد تغییرات متغیر وابسته عملکرد کارکنان در رضایت ارباب رجوع را تبیین کند.
جدول ۴-۲۲ : اطلاعات مدل رگرسیون خطی چندگانه

روش رگرسیونی

ضریب همبستگی

ضریب تعیین

ضریب تعیین تعدیل شده

خطای معیار تخمین

آماره دوربین واتسون

Model

R

R Square

Adjusted R Square

Std. Error of the Estimate

Durbin-Watson

Enter

.۱۹۳

.۰۳۷

.۰۲۶

.۱۷۴۷۵

۱.۹۱۹

همچنین جهت بررسی فرض استقلال خطاها در رگرسیون خطی از آماره دوربین واتسون استفاده می شود. از آنجا که مقدار این آماره (۱.۹۱۹) در فاصله بین ۱.۵ تا ۲.۵ قرار دارد، بنابراین می توان گفت که فرض استقلال خطاها یا عدم وجود همبستگی بین خطاها تائید می شود و در نتیجه یکی از مفروضات بینادین مدل رگرسیون خطی رعایت می شود. همچنین برای ملاحظه یکی دیگر از مفروضات مدل رگرسیون می بایست فرض نرمال بودن توزیع خطاها بررسی می شد. نتایج حاصل از نمودار توزیع فراوانی خطاها نشان داد که توزیع خطاها نرمال می باشد. (برای مطالعه به پیوست آماری مراجعه شود.)
برای بررسی قطعیت وجود رابطه خطی بین متغیرها از تحلیل واریانس رگرسیون استفاده می شود. به دیگر سخن باید بررسی شود که آیا متغیرهای مستقل قادر است به خوبی تغییرات متغیر وابسته را تبیین کند یا خیر. نتایج تحلیل واریانس رگرسیون در جدول زیر آمده است. از آنجا که سطح معناداری به دست آمده (۰.۰۱۱) کمتر از مقدار ۰.۰۵ می باشد، بنابراین با ۹۵ درصد اطمینان می توان گفت که فرض خطی بودن رابطه بین متغیرهای مستقل آموزشهای کارکنان و متغیر وابسته عملکرد کارکنان در رضایت ارباب رجوع مورد تائید قرار گرفته و به عبارت دیگر، مدل رگرسیونی فوق، مدل خوبی بوده و متغیرهای مستقل انواع آموزش های کارکنان توانسته تغییرات متغیر وابسته عملکرد کارکنان در رضایت ارباب رجوع را تبیین کند.
جدول ۴-۲۳ : تحلیل واریانس رگرسیون

Model

Sum of Squares

df

Mean Square

F

Sig.

معناداری مدل رگرسیون خطی

۱

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...