شکل ‏۳‑۱- چهار حوزه مدیریت ریسک زنجیره تأمین
با توجه به ادبیات و موضوع پژوهش مدیریت ریسک در حوزه “انتخاب تأمین کننده در زنجیره تأمین” پیگیری می­ شود و به موازات آن با توجه به اینکه ریسک­های محیطی بر هر سه قسمت زنجیره تأمین از جمله “ریسک تأمین” تأثیرگذار است، بنابراین مدیریت ریسک­های محیطی نیز لحاظ می­گردد.

( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

با توجه به فصل دو پژوهش، ریسک زنجیره تأمین از نقطه­نظر انتخاب تأمین­کننده، به دو قسمت مجزا تقسیم می­گردد. قسمت اول ریسک محیطی است که خود به چهار زیر شاخه” اقتصادی، سیاسی، فرهنگی/ اجتماعی و بلایای طبیعی” تقسیم می­گردد.
در قسمت دوم عوامل مؤثر بر انتخاب تأمین­کننده برتر مدنظر قرار می­گیرد که خود شامل هشت شاخه مجزاست: کیفیت، مسائل زیست محیطی، انعطاف پذیری، تحویل، تکنولوژی تأمین کننده، سیستم­های ارتباطی و فناوری اطلاعات، هزینه محصول و سابقه تأمین کننده
شکل ‏۳‑۲- عوامل مؤثر در مدیریت ریسک زنجیره تأمین از نقطه نظر ریسک­های محیطی
شکل ‏۳‑۳-عوامل مؤثر در مدیریت ریسک زنجیره تأمین از نقطه نظر انتخاب تأمین کننده

۳-۲-۲- فرضیه ها/سؤالات

با توجه به نوع پژوهش که اکتشافی می­باشد، بیان فرضیه مفهومی ندارد.
اهداف اصلی:
ارائه مدلی به منظور انتخاب تأمین کنندگان در صنعت داروسازی کشور
تعیین و احصا ریسک­های زنجیره تأمین
اهداف فرعی:
تعیین عوامل مؤثر بر انتخاب تأمین­کنندگان
اولویت بندی عوامل مؤثر بر انتخاب تأمین­کنندگان
شناسایی ریسک­های زنجیره تأمین
سؤالات پژوهش:
عوامل مؤثر برانتخاب تأمین­کنندگان در صنعت داروسازی کشور کدامند؟
در زنجیره تأمین چه ریسک­هایی وجود دارد؟
الگوریتم مناسب برای شناسایی ریسک­های موجود در زنجیره تأمین چیست؟

۳-۲-۳- روش پژوهش

از آن جا که پژوهش حاضر در پی درک عوامل مؤثر بر زنجیره تأمین دارویی کشور است، نوع این پژوهش از نظر هدف کاربردی و توسعه ای و از نظر اجرا توصیفی می باشد.
از لحاظ روش، پژوهش رابطه ای و همبستگی است. در این پژوهش ۴ گام اصلی وجود دارد :
به بررسی ادبیات موضوع، مدل­ها و عوامل موجود در زمینه زنجیره تأمین، ریسک­های موجود در زنجیره و سایر موارد مرتبط با موضوع برای شناسایی فضای تئوریکی پرداخته می­ شود.
با بهره گرفتن از ادبیات موضوع و نظرات خبرگان به دنبال ایجاد چارچوب بومی­شده برای شرکت­های داروسازی کشور است. ابتدا چارچوبی اولیه طراحی­شده، پس از مصاحبه سازمان­یافته با خبرگان دانشگاهی و صنعت، و بررسی مؤلفه ها و ابعاد پیشنهادی، چارچوب اصلاح می­گردد و گروه بندی شاخص ­ها، مؤلفه­ ها و ابعاد به گونه ­ای ایجاد می­گردد که بیانگر عوامل مؤثر بر ریسک زنجیره تأمین از نقطه­نظر انتخاب تأمین کنندگان است. صحت و اعتبار چارچوب، ابعاد، مؤلفه­ ها و شاخص ­ها با بهره گرفتن از پرسشنامه خبرگان سنجیده می­ شود.
پس از نهایی شدن شاخص ­ها بر اساس گام دوم، برای تحلیل بیشتر به کمک داده ­های تجربی در کارخانه­های داروسازی، با بهره گرفتن از پرسشنامه از طریق روش­های آماری، چارچوبی جهت ارزیابی ریسک­های مؤثر بر انتخاب تأمین­کنندگان در کارخانه­های زیرمجموع هولدینگ داروسازی داروپخش و البرز دارو و پارس دارو ارائه می­گردد. به منظور بررسی ریسک­های موجود در زنجیره تأمین دارو از نرم افزار SPSS استفاده شده است.
جهت الویت­بندی ریسک­ها از الگوریتم MADM استفاده می­ شود که با توجه به نوع مسأله و تعداد فاکتورها و دیگر مسائل موجود در این پژوهش تکنیک تاپسیس فازی انتخاب می­گردد.

۳-۳- جامعه آماری و نمونه

صنعت دارویی کشور به عنوان جامعه آماری در این پژوهش مطرح است. در نمونه گیری، پرسشنامه ­ها از سه هولدینگ بزرگ دارویی کشور – داروپخش، البرز دارو و پارس دارو- جمع­آوری و مورد ارزیابی قرار می­گیرند.
علت انتخاب این سه هولدینگ به عنوان نمونه آماری به شرح زیر است:
در کشور، چهار هولدینگ دارویی تولیدکننده وجود دارد که مدیریت بیش از ۷۵% صنعت تولید داروی کشور را در اختیار دارند و عبارتند از گروه دارویی تأمین(TPICO ) مشتمل بر گروه داروپخش و گروه پارس دارو، گروه شفا، گروه البرز و گروهHITT . در این پژوهش سه گروه دارویی داروپخش، پارس دارو و البرز را که مجموعاً در حدود ۶۵% سهم بازار دارویی کشور را شامل می­شوند مورد بررسی قرار می­گیرد که نمونه قابل توجهی در صنعت داروی کشور محسوب می­ شود. سهم بازار هر یک از این گروه­ ها در تولید و توزیع دارو به شرح زیر خواهد بود.
جدول ‏۳‑۱- سهم بازار هولدینگ های مورد مطالعه

هولدینگ
سهم بازار تولید
سهم بازار توزیع
داروپخش

۲۲٫۹۰

۳۰٫۶۵

البرز

۱۵٫۸۶

۲۱٫۴۷

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...