شناسایی و تجزیه و تحلیل کیفی ریسک؛ استفاده از یک لیست اولیت­بندی شده از ریسک­های شناسایی­شده این اطمینان را می­دهد که فرایند تجزیه و تحلیل کمّی ریسک، همه ریسک­های مهم را برای تعیین اثر کمّی آنها در نظر گرفته است.

( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

مدل مناسبی از پروژه؛ با توجه به ماهیت پروژه باید مدل مناسبی به عنوان مبنا برای تجزیه و تحلیل کمّی ریسک مورد استفاده قرار گیرد .
تعهد به جمع­آوری داده ­های با کیفیت بالا؛ معمولاً اطلاعات با کیفیت ریسک موجود نیست و از طریق مصاحبه، کارگروهی و با بهره­ گیری از متخصصان جمع­آوری می­ شود. جمع­آوری داده ­های ریسک علاوه بر حمایت مدیریت نیازمند منابع و هزینه می باشد.
داده های نا اُریب؛ موفقیت در جمع­آوری داده ­های ریسک نیارمند آن است که حالت­های ایجاد اُریبی راکه عمدتاً شناختی انگیزشی هستند، شناسایی کرده و از منابع نااُریب برای جمع­آوری داده استفاده نمود.
منتج شدن ریسک کلی پروژه از ریسک های منفرد؛ فرایند انجام تجزیه و تحلیل کمّی ریسک براساس یک متدولوژی است که ریسک کلی پروژه را بر اساس ریسک­های منفرد تعیین می­ کنند.
ارتباط بین ریسک­ها در تجزیه و تحلیل کمّی ریسک
باید به امکان وجود ارتباط میان ریسک­های منفرد در پروژه و همچنین همبستگی میان آنها توجه نمود. برای نمایش این ارتباط­ها می­توان از لیست ریسک­ها برای لیست­کردن ریسک­ها با علل ریشه­ای آنها و اتصال آنها به یکدیگر استفاده نمود.

تکنیک­های تحلیل کمّی ریسک
به منظور تحلیل کمّی ریسک­ها، تکنیک­های مختلفی وجود دارد که عبارتند از : (سبزه­پور، ۱۳۸۹)

تحلیل فراوانی برای محاسبه احتمال وقوع ریسک
تحلیل ارزش پولی مورد انتظار[۸۰]
استفاده از آنالیز درخت تصمیم[۸۱]
استفاده از آنالیز شبکه های پرت و گرت
استفاده از شبیه سازی و تحلیل حساسیت
تعیین موقعیت درماتریس احتمال و شدت تاثیر
قضاوت خبرگان
تحلیل فراوانی برای محاسبه احتمال وقوع ریسک
چنانچه اطلاعات گذشته در مورد پروژه­ ها یا زیر پروژه­ های مشابه وجود داشته باشد می­توان از این روش برای محاسبه احتمال وقوع ریسک­ها استفاده نمود. مقدار احتمال هر ریسک از تقسیم فراوانی بر مجموع به­دست می ­آید. (سبزه­پور، ۱۳۸۹)

تحلیل ارزش پولی مورد انتظار (EMV)
چنانچه بتوان شدت اثر ریسک را بر حسب هزینه تخمین زد، آنگاه با داشتن احتمال وقوع، ارزش انتظاری یا امید ریاضی هر ریسک به راحتی از ضرب احتمال وقوع در خسارت ناشی از تاثیر ریسک قابل محاسبه است. سپس ریسک­هایی که دارای امید ریاضی یا خسارت مورد انتظار بالاتر هستند، رتبه بالاتری خواهند گرفت. (روزبهی و جدا، ۱۳۸۸)

استفاده از آنالیز درخت تصمیم
چنانچه ریسک­ها وابسته یا منوط به هم باشند، امید ریاضی ارزش پولی آنها را می­توان از طریق درخت تصمیم ­گیری محاسبه نمود. اعداد نوشته شده روی هر شاخه، بیانگر احتمال وقوع آن شاخه می­باشد. از ضرب احتمالات شاخه­ های منتهی به یک شاخه نهایی، احتمال وقوع آن شاخه محاسبه می­گردد. (الوانی، ۱۳۸۷)
مزیت درخت تصمیم این است که علاوه بر تعیین احتمال و ارزش انتظاری هر یک از ریسک­های جزئی، ارزش انتظاری سود یا خسارت کل پروژه نیز قابل محاسبه خواهد بود. شایان ذکر است که تصمیم نهایی در روش درخت تصمیم ­گیری لازم نیست بر اساس امید ریاضی باشد، بلکه با توجه به ریسک­پذیر بودن یا ریسک­گریز بودن تصمیم­گیرنده ممکن است معیارهای دیگری مدنظر قرار گیرد. (روزبهی و جدا، ۱۳۸۸)

استفاده از آنالیز شبکه های پرت و گرت
چنانچه هدف بررسی ریسک عوامل زمان و هزینه باشد، یکی از بهترین راه ها استفاده از شبکه ­های پرت و گرت می باشد. در شبکه ­های پرت تخمین زمان و هزینه بر اساس تخمین سه نقطه ای و استفاده از تابع توزیع تقریبی بتا می­باشد. در شبکه ­های گرت علاوه بر اینکه توزیع زمان و هزینه فعالیت­ها انواع حالات توابع چگالی احتمال را می ­تواند داشته باشد، وجود شاخه­ های احتمالی نیز مجاز است. (سبزه­پور، ۱۳۸۹)

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...