۴

۰٫۰۱۸

فرض عدم تساوی واریانس دو جامعه

۲٫۷۶۶

۳٫۰۷۷

۰٫۰۲۵

نسبت واریانس دو گروه دارای توزیع F(فیشر) هستند و فرض صفر این آزمون بیان می‌کند که نسبت واریانس جامعه اول به جامعه دوم برابر یک است ( ). بنابر نتایج جدول شماره ۴-۲۰، فرض صفر آزمون فیشر(F) مبنی بر برابری واریانس‌ها با میزان آماره ۲٫۱۶۴ و احتمال معناداری ۰٫۲۱۵ پذیرفته می‌شود لذا آماره t در سطر اول با فرض برابری واریانس‌ها محاسبه می‌شود. درجه آزادی آماره t در حالت برابری واریانس‌ها برابر با مجموع مشاهدات دو گروه منهای ۲ است(n1+n2-2=3+3-2).
بر اساس نتایج جدول شماره ۴-۲۰ ، در حالت واریانس‌های مساوی، سطح معناداری آماره t با مقدار ۰٫۰۱۸ زیر ۵% است و لذا نتیجه می‌شود که، بین ضرایب در دو گروه کنترل و تجدید ارائه اختلاف معنادار وجود دارد.
هم‌چنین در حالت عدم تساوی واریانس‌ها نیز سطح معناداری آماره t با مقدار ۰٫۰۲۵ زیر ۵% است و در این حالت نیز عدم برابری ضرایب در دو گروه پذیرفته می‌شود.
خلاصه فصل:
در این فصل با توجه به مطالب ارائه شده در فصل‌های قبل به بررسی و تجزیه و تحلیل یافته‌های تحقیق پرداخته شد. پس از ارائه آمارتوصیفی داده‌ها و تفسیر آن، تجزیه و تحلیل فرضیات تحقیق با توجه به روش‌های آماری ارائه‌ شده در فصل سوم مورد بررسی قرار گرفتند. نتایج بیانگر تاثیر ارائه مجدد صورتهای مالی بر کاهش بیشتر رشد تامین مالی خارجی شرکتهای تجدید ارائه شده در مقایسه با شرکتهای گروه کنترل(فاقد تجدید ارائه) و همچنین کاهش بیشتر رشد تامین مالی خارجی شرکتهای تجدید ارائه شده ناشی از تخلفات مالی در مقایسه با سایر شرکتهای تجدید ارائه شده می باشد.
مقدمه:
ارائه مجدد صورتهای مالی برای بازار حاوی اطلاعات جدیدی است. از دیدگاه سرمایه گذاران اخبار ارائه مجدد صورتهای مالی فقط بیانگر مشکلات عملکرد دوره گذشته نیست، بلکه نوعی پیش بینی مشکلات آتی برای شرکت و مدیریت آن نیز محسوب میشود و موجب سلب اطمینان سرمایه گذاران نسبت به اعتبار و شایستگی مدیریت و کاهش کیفیت سودهای گزارش شده می گردد. در حقیقت صورتهای مالی تجدید ارائه شده به صورت شفاف و صریح، پیام و علائمی پیرامون قابل اتکاء نبودن صورتهای مالی دوره های گذشته و کیفیت پایین آنها ارائه می نماید. بنابراین متعاقب ارائه مجدد، انتظارات سرمایه گذاران در ارتباط با جریان های نقدی آتی و نرخ بازده مورد انتظار آنها تغییر می یابد.(ژیا ، ۲۰۰۶) پژوهش حاضر به بررسی تاثیر ارائه مجدد صورتهای مالی بر رشد شرکت پرداخته است. در فصل دوم این تحقیق به بررسی مبانی نظری و ادبیات موضوع و موضوعات مرتبط در این حوزه پرداخته شد. در فصل سوم جامعه آماری و همچنین متغیرهای مورد استفاده و نحوه محاسبه آن ها و روش های آماری بکارگرفته شده دراین پژوهش به تفضیل بیان شد. و فصل چهارم به نتیجه آزمون موجود در مسیر انجام تحقیق و تجزیه و تحلیل آن ها اختصاص یافت. در این فصل نیز قصد داریم نتایج فرضیه ها و تحقیقات مشابه داخلی و خارجی با موضوع این تحقیق را که دارای نتایج موافق و مخالف با یافته های ما می باشد به صورت تطبیقی ارائه نماییم.

(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

خلاصه موضوع:
آیا ارائه مجدد صورتهای مالی دارای اهمیت است؟ در پژوهش حاضر، محقق برای پاسخ به این سوال به بررسی تاثیر ارائه مجدد بر رشد شرکت پرداخته است. همانطور که در فصل دوم بیان شد، هنگامی که شرکتی صورتهای مالی خود را تجدید ارائه می کند، می پذیرد که اشتباه با اهمیت یا رویه ای نادرست در صورت های مالی دوره یا دوره های گذشته خود داشته است لذا، تعدیلات سنواتی به معنی عدم قابلیت اتکای کافی صورتهای مالی دوره یا دوره های گذشته است. بطور کلی عکس العمل استفاده کنندگان صورتهای مالی نسبت به این موضوع منفی است. تحقیقات نشان داده است شرکت هایی که اقدام به تجدید ارائه صورت های مالی می کنند، بلافاصله پس از تجدید ارائه صورتهای مالی متحمل هزینه های سنگینی می شوند. در حمایت از این بحث دو استدلال مطرح است. استدلال اول بیانگر این است که ارائه مجدد به رابطه قراردادی بین شرکت و طرفین خارج از شرکت از جمله: مشتریان ، تأمین کنندگان و … لطمه وارد میکند که این مسئله موجب کاهش جریان های نقدی شرکت و همچنین مانع توانایی آن جهت انجام سرمایه گذاری های بالقوه سودآور میشود. استدلال دوم این است که ارائه مجدد با ایجاد نوعی عدم اطمینان، توانایی شرکت را جهت کسب هزینه های پایین تر تامین مالی خارجی محدود کرده و از این طریق موجب کاهش رشد شرکت می شود. در این تحقیق به بررسی اثرات ارائه مجدد حسابداری بر رشد شرکت و اجزای آن شامل رشد تأمین مالی داخلی و خارجی پرداخته شده است. با توجه به مطالب ذکر شده و در جهت حصول به اهداف تحقیق، دو فرضیه به شرح زیر تدوین شده است:
فرضیه اول : نرخ رشد تامین مالی خارجی در شرکتهایی که صورتهای مالی را تجدید ارائه می کنند، در مقایسه با شرکتهایی که تجدید ارائه نداشته اند، در یک دوره زمانی یکسان کمتر است.
فرضیه دوم : نرخ رشد تامین مالی خارجی در شرکتهایی که به علت وجود تخلفات مالی، صورتهای مالی را تجدید ارائه می کنند، در مقایسه با شرکتهایی که ارائه مجدد را به دلایلی غیر از تخلفات مالی انجام داده اند، کمتر می باشد.
نتایج تحقیق:
نتایج آزمون های آماری فرضیه های پژوهش که در فصل چهارم به تفصیل به آن پرداختیم، به شرح زیر است:
نتایج حاصل از آزمون های آماری فرضیه اول پژوهش
در فصل چهارم نتایج آماری آزمون فرضیه اول تحقیق(برازش مدل اول)، نشان داد که نرخ رشد فروش شرکت ها بطور کلی بعد از وقوع ارائه مجدد در صورتهای مالی به میزان بسیار کمی کاهش می یابد. البته محقق انتظار داشت که تاثیر ارائه مجدد بر کاهش رشد کلی فروش شرکتها همچون تحقیق آلبرینگ وهمکارانش(۲۰۱۳) با اهمیت و بزرگ باشد، ولی از آنجا که در بازار مالی ایران صورتهای مالی شرکتها غالبا همراه با تجدید ارائه منتشر میشوند لذا وجود ارائه مجدد در صورتهای مالی امری عادی محسوب میشود و بدین سبب تاثیر گذاری مورد نظر را ندارد.
همچنین با توجه به اینکه در این تحقیق نرخ رشد شرکتها را به دو جزء نرخ رشد تامین مالی خارجی و نرخ رشد تامین مالی داخلی تقسیم نمودیم، نتایج حاصل از برازش مدل اول تحقیق نشان داد که کاهش رخ داده در رشد شرکت پس از ارائه مجدد صورتهای مالی بیشتر به دلیل کاهش در معیارهای رشد تامین مالی خارجی شرکت می باشد.
در ادامه با توجه به جداول ۴-۳ و ۴-۴ فصل چهارم، که مقدار محاسبه شده برای معیارهای رشد تامین مالی خارجی را به ترتیب برای شرکتهای تجدید ارائه شده و شرکتهای گروه کنترل(تجدید ارائه نشده) نشان میدهد، نتیجه گرفتیم که نرخ رشد تامین مالی خارجی در شرکتهای تجدید ارائه شده نسبت به شرکتهای گروه کنترل، کاهش بیشتری داشته است و در نتیجه فرضیه اول تحقیق رد نمی شود.
نتایج حاصل از آزمون های آماری فرضیه دوم پژوهش
فرضیه دوم تحقیق بر مبنای این سوال مطرح شده است که آیا ارائه مجدد ناشی از تخلفات مالی، رشد تامین مالی خارجی شرکتها را بیشتر کاهش میدهد یا ارائه مجدد ناشی از سایر عوامل ؟ با توجه به اینکه مقدار متغیر POST*FRAUD در ارتباط با معیارهای رشد تامین مالی خارجی شرکت، منفی و برجسته تر از مقدار متغیر POST*NON-FRAUD است میتوان نتیجه گرفت که نرخ رشد تامین مالی خارجی در شرکتهایی که به علت وجود تخلفات مالی، صورتهای مالی را تجدید ارائه می کنند، در مقایسه با شرکتهایی که ارائه مجدد را به دلایلی
غیر از تخلفات مالی انجام داده اند، کمتر می باشد و نهایتا فرضیه دوم رد نمی شود.
بحث و بررسی تطبیقی یافته های تحقیق:
در این تحقیق به بررسی تاثیر ارائه مجدد صورتهای مالی بر رشد شرکت بطور کلی و اجزای آن شامل رشد تامین مالی داخلی و خارجی پرداخته شد و مشخص گردید که ارائه مجدد حسابداری در ایران، تاثیر منفی و کم اهمیتی بر نرخ رشد شرکتها دارد که این اثر در رابطه با نرخ رشد تامین مالی خارجی شرکتها برجسته تر از نرخ رشد تامین مالی داخلی آنها است. با توجه به این نتایج می توان گفت ارائه مجدد با ایجاد یک عدم اطمینان از چشم انداز آتی شرکت، مانع از توانایی شرکت جهت تامین مالی خارجی با هزینه ی کمتر می گردد و بدین صورت سطح منابع نقدی شرکت برای اتخاذ پروژه های سرمایه گذاری سودآور کاهش می یابد که این امر موجب کاهش در رشد شرکت می گردد. همچنین نتایج تحقیق نشان داد شرکتهایی که ارائه مجدد ناشی از تخلفات مالی دارند نسبت به شرکتهای تجدید ارائه شده ی ناشی از سایر عوامل، با کاهش بیشتری در نرخ رشد تامین مالی خارجی خود مواجه هستند. این یافته ها بیانگر این موضوع هستند که شرکتهای دارای تخلفات مالی، بزرگترین اثر تنبیهی را بر روی نرخ رشد تامین مالی خارجی خود تجربه می کنند و به همین ترتیب شرکتهای تجدید ارائه شده بدلیل خطای حسابداری نیز نسبت به شرکتهای فاقد تجدید ارائه، با کاهش بیشتر در نرخ رشد تامین مالی خارجی خود تنبیه میشوند.
نتایج تحقیق حاضر با یافته های تحقیق آلبرینگ و همکارانش (۲۰۱۳) کاملا منطبق می باشد. افراد دیگری نیز در سراسر دنیا به مطالعه و تحقیق در زمینه ارائه مجدد حسابداری و تاثیر آن بر عوامل گوناگون پرداخته اند که با توجه به ادبیات تحقیق، نتایج حاصل از تحقیق برخی از آنها بدین شرح می باشد:
نتایج تحقیق ویدمن و هندریکسن(۲۰۱۰) در رابطه با تجدید ارائه صورتهای مالی و کیفیت اقلام تعهدی مبین بهبود کیفیت اقلام تعهدی طی دوره های پس از تجدید ارائه صورتهای مالی می باشد. بابر و همکارانش (۲۰۰۸) به بررسی رابطه بین ارائه مجدد حسابداری و ویژگی های حاکمیت شرکتی پرداختند و دریافتند که به احتمال زیاد اشتباهات صورتهای مالی برای شرکتهایی که حاکمیت خارجی در آنها ضعیف است نسبت به شرکتهایی که حاکمیت خارجی درآنها قوی است، بیشتر است. کراوت و شولین (۲۰۰۹) رابطه بین تجدید ارائه صورتهای مالی و ریسک اطلاعاتی را مورد بررسی قرار دادند و نتیجه گرفتند که میزان افزایش ریسک اطلاعاتی ناشی از تجدید ارائه صورتهای مالی به دفعات، علت و منشا تجدید ارائه کننده (شرکت، بورس، حسابرس) بستگی دارد. نیکبخت و رفیعی (۱۳۹۱) در طی تحقیق خود جهت یافتن الگوی عوامل موثر بر تجدید ارائه صورتهای مالی در ایران، با ۵۰ نفر از خبرگان حسابداری مصاحبه نموده و در نهایت بیان داشتند که سودآوری، اهرم مالی، طول دوره تصدی مدیریت، تغییر مدیریت، تغییر حسابرس و اندازه موسسه حسابرسی بر وقوع تجدید ارائه صورتهای مالی موثر است.
موانع و محدودیتهای تحقیق:
در هر پژوهش عواملی بطور آشکار یا پنهان موجب کاهش اثربخشی تحقیق و کسب نتایج مناسب می گردد. در این تحقیق نیز عوامل و متغیرهایی وجود داشتند که ممکن است نتایج تحقیق را دستخوش تغییراتی نمایند. از جمله این محدودیتها می توان به موارد زیر اشاره کرد:
برای انجام تحقیق حاضر و انتخاب نمونه ی شرکتهای تجدید ارائه شده، محقق نیاز به اطلاعات شرکتهایی داشت که در طول دوره فعالیت خود فقط یکبار صورتهای مالی شان را تجدید ارائه کرده اند تا بتوان تاثیر واقعی ارائه مجدد را بر رشد شرکتها بررسی کرد. اما از آنجا که در ایران تقریبا اکثر شرکتها صورتهای مالی خود را هر ساله همراه با تجدید ارائه منتشر میکنند، محقق ناچار به انتخاب نمونه از میان شرکتهای موجود است، لذا این موضوع میتواند اثر بخشی نتایج تحقیق را تحت تاثیر قرار دهد.
همچنین برای انتخاب و جمع آوری نمونه شرکتهای گروه کنترل (شرکتهای تجدید ارائه نشده) نیاز به اطلاعات شرکتهایی داشتیم که در طول دوره فعالیت خود، اصلا صورتهای مالی تجدید ارائه شده نداشته باشند و از آنجایی که در ایران تقریبا انتخاب شرکتهایی با این ویژگی غیر ممکن است، به ناچار شرکتهایی را که در یک دوره مالی تجدید ارئه نداشته اند را انتخاب نمودیم، لذا این موضوع هم می تواند بر اثربخشی نتایج تحقیق تاثیر منفی داشته باشد.
پیشنهادها
پیشنهاد هایی بر اساس نتایج تحقیق
با توجه به تعداد زیاد تجدید ارائه صورتهای مالی در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران و تاثیر نامطلوب آن بر رشد شرکتها، پیشنهاد می شود که نهادهای نظارتی همانند سازمان بورس اوراق بهادار با وضع مقررات محدودکننده از ادامه این روند جلوگیری کنند.
الزام بررسی کنترل های داخلی توسط مدیران و حسابرسان شرکت های تجدید ارائه کننده به منظور شناسایی اشتباهات رخ داده در سیستم گزارشگری مالی و اطلاع آنها در دوره وقوع و نیز پیش گیری از وقوع دوباره تجدید ارائه صورتهای مالی درآینده.
پیشنهادهایی برای تحقیقات آتی
با توجه به نتایج و یافته های حاصل از این پژوهش، انجام تحقیقات در زمینه موارد زیر ضروری و مفید است:
بررسی تاثیر ارائه مجدد صورتهای مالی بطور اخص بر رشد تامین مالی داخلی شرکتها
تاثیر ارائه مجدد صورتهای مالی بر شرکتهای مشابه در هر صنعت
تحقیق با در نظر گرفتن اطلاعات شرکتهای خارج از بورس صورت گیرد تا نتایج قابلیت تعمیم بیشتری داشته باشند.
منابع :

  • آذر، عادل و منصور مومنی (۱۳۸۹). «آمار و کاربرد آن در مدیریت»، جلد اول، چاپ چهاردهم، انتشارات سمت، تهران.
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...