شکل ۴٫۱۵٫ نحوه توزیع توکن ها در M3 و M4
با توجه به وضعیت liveness گزارهای این شبکه می توان نتیجه گرفت که شبکه در حالت L3-live قرار دارد.
۴٫۴٫۳٫۲٫ Safeness
با دقت در نحوه انتقال کنترل در مدل می بینیم که با اجرا شدن T4 و وزن ۲ برای لبه آن، تعداد ۲ توکن در P4 قرار می گیرد. این حالت به T5 و T6 اجازه اجرای همزمان را می دهد و پس از آن دوباره تعداد ۲ توکن در P5 جای می گیرد که با اجرا شدن T7 هر دو مصرف می شود. پس در بخشی از شبکه بیش از یک توکن وجود دارد. این حالت، خصوصیت ۱-bounded بودن شبکه را از بین برده و شبکه دیگر safe نخواهد بود. البته با توجه به اینکه تعداد توکن های موجود در موقعیت های شبکه هیچ گاه بیشتر از ۲ نخواهد بود، شبکه همچنان bounded باقی می ماند.

(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

۴٫۴٫۳٫۳٫ Reversibility
برای بررسی این خصوصیت لازم است به تعریف Reversibility توجه کنیم. با یاد آوری تعریف این مفهوم و نیز خاصیت Reachability از فصل ۲ داریم: شبکه پتری ()، Reversible خوانده می شود اگر برای هر وضعیت M، در دنباله قابل اجرا از (R())، از طریق M، reachable باشد.
با این تعریف، در شبکه های کوچک می توان با بررسی کلیه وضعیت های محتمل در شبکه، reachable بودن را از طریق آنها بررسی نمود. در صورتی که از طریق تک تک این وضعیت ها ( تا ) قابل دسترسی باشد این شبکه Reversible است. با توجه به اینکه همه وضعیت های قابل وقوع در یک شبکه به عنوان یک گره در گراف پوشای مدل منعکس می شوند، می توان با بررسی یک به یک گره های گراف این حالات را بررسی نمود. شکل ۴٫۱۶ گراف پوشای شبکه پتری شکل ۴٫۱۴ را نشان می دهد.
شکل ۴٫۱۶٫ گراف پوشای مدل پتری شکل ۴٫۱۴
همانطور که در این گراف جهت دار دیده می شود، سیستم همیشه از S0 شروع شده و با ادامه، به حالات S1، S2 و S3 می رود. پس از آن یا به S0 بر می گردد و یا با گذراندن حالات S4، S5 و S6 دوباره به S0 می رود. بنابراین تمام موقعیت های ممکن در این شبکه (M1 تا M6) لزوما به M0 برمی گردند. پس این شبکه Reversible است.

بررسی نحوه کار سرویس VMotion
سرویس VMware VMotion به مدیر دیتا سنتر اجازه می دهد که ماشین های مجازی در حال کار را از یک میزبان به میزبان دیگر منتقل کند. طبیعتا در این میان دو میزبان باید با یکدیگر سازگار[۱۷۵] باشند. همچنین این انتقال بدون قطعی سرویس و از کار افتادن ماشین مجازی انجام خواهد شد. در ادامه به بررسی دقیقتر مکانیزم این سرویس خواهیم پرداخت ]۶۳[ و ]۷۰[.

تشریح ساختار سرویس VMotion
این سرویس در واقع بخشی از نرم افزار مدیریتی VirtualCenter است که به مدیر اجازه می دهد ماشین های مجازی در حال کار را از یک میزبان فیزیکی به میزبان فیزیکی دیگر منتقل کند. این کار ممکن است به دلایل زیادی از طرف مدیر صورت پذیرد. از آن جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد:
انجام مراحل تست و نگهداری سخت افزار سیستم میزبان بدون نیاز به قطع سرویس دهی ماشین های مجازی در حال کار بر روی آن
اقدام پیشگیرانه برای انتقال ماشین ها از روی یک میزبان ضعیف یا در حال از کار افتادن یا میزبانی که منابع پردازشی کافی برای اجرا کردن ماشین های در حال کار بر روی خود را ندارد.
انتقال ماشین ها از میزبانی به میزبان دیگر برای برقراری تعادل و تخصیص بهینه منابع میزبانان به ماشین ها
برای تشریح بهتر موضوع، در ابتدا لازم است چند اصطلاح را تعریف نمائیم.
انتقال (مهاجرت)[۱۷۶] یک ماشین مجازی
به فرایند انتقال کامل یک ماشین مجازی از یک سیستم فیزیکی (میزبان) به سیستم فیزیکی دیگر گفته می شود. مجازی سازی کامل و مستقل از سخت افزار همه بخش های ماشین از جمله پردازنده، BIOS، دیسک، رابط شبکه و حافظه، این امکان را به سیستم می دهد که ماشین مجازی را با کلیه وضعیت اجرایی و سخت افزاری جاری به صورت مجموعه ای از فایل ها ثبت و نگهداری نماید. بنابراین انتقال یک ماشین مجازی از یک میزبان به دیگری، در واقع، انتقال مقداری داده بین این دو میزبان خواهد بود.
بر اساس وضعیت این ماشین مجازی در حین انتقال، به طور کلی می توان مهاجرت را به دو نوع انتقال سرد و انتقال گرم تقسیم کرد.
انتقال سرد یک ماشین مجازی
در این روش در ابتدا ماشین مجازی روی سیستم میزبان مبدا خاموش شده و سپس به میزبان مقصد منتقل می شود. وقتی انتقال کامل شد، در مقصد دوباره این ماشین مجازی روشن شده و شروع به کار می کند.
انتقال گرم ماشین مجازی
در این روش، ماشین مجازی در حالی که روشن است انتقال می بابد. ماشین مجازی و برنامه های کاربردی در حال اجرا بر روی آن به طور پیوسته بر روی ماشین مبدا در دسترس خواهند بود تا زمانی که این ماشین به مقصد منتقل شود. بنابراین کاربران پس از انتقال هیچ تغییری را حس نخواهند کرد. بر اساس سطح دسترس پذیری ماشین در طول زمان انتقال، این تغییر به دو صورت می تواند انجام گیرد:
انتقال به صورت معلق کردن و سپس از سر گرفتن کار ماشین[۱۷۷]: که در این حالت همانطور که از عنوان آن مشخص است کار ماشین به صورت تعلیق در می آید تا بتوان آن را انتقال داد. پس از کامل شدن انتقال به میزبان مقصد، کار ماشین از سر گرفته می شود.
انتقال زنده[۱۷۸]: در این شیوه بدون اینکه اخلالی در کار ماشین و سرویس های در حال ارائه توسط آن به وجود آید، از مبدا به مقصد منتقل می شود. و به این ترتیب مدت زمان قطعی سرویس به صفر می رسد. این کار به کمک سرویس VMotion انجام می گیرد.
شیوه کار سرویس VMware VMotion
انتقال یک ماشین مجازی در حال کار از یک میزبان به میزبان دیگر بدون ایجاد قطعی در روند عادی کار آن شامل سه مرحله اصلی است ]۷۰[:
در مرحله اول وضعیت جاری ماشین مجازی به صورت مجموعه ای از فایل ها ثبت شده و بر روی سیستم ذخیره سازی مشترک ذخیره می شود. این منبع ذخیره سازی می تواند دیسک های SCSI مبتنی بر فیبر نوری، دیسک های SCSI مبتنی بر شبکه (iSCSI)، شبکه های تخصصی ذخیره سازی داده ها (SAN) و یا تجهیزات ذخیره سازی تحت شبکه (NAS) باشد.
همانطور که قبلا در همین بخش گفته شد، این وضعیت جاری شامل وضعیت سخت افزارهای مجازی ماشین مذکور به علاوه وضعیت دقیق حافظه ماشین می باشد که نشان دهنده وضعیت پروسه های در حال اجرا در این لحظه بر روی ماشین است.
سرویس VMware vStorage از زیر مجموعه سرویس های VMFS اجازه دسترسی چندین نسخه ESX را به طور همزمان به فایل های یک ماشین مجازی در شرایط خاص و کنترل شده می دهد.
در مرحله دوم، بخش فعال حافظه و وضعیت دقیق اجرایی ماشین مجازی از طریق خطوط شبکه پرسرعت منتقل می شود. این عمل باعث می شود ماشین مذکور به سرعت از حالت اجرایی روی ESX مبدا به ESX مقصد سوئیچ کند. برای اینکه این انتقال کاملا پنهان از دید کاربر باشد، سرویس VMotion تغییراتی را که در حین انتقال وضعیت ماشین از مبدا به مقصد در حافظه ماشین در حال کار در مبدا رخ می دهد را به صورت bitmap ذخیره می کند. وقتی تمام حافظه و وضعیت جاری سیستم به میزبان مقصد کپی شد، VMotion ماشین مبدا را به حال تعلیق درآورده، bitmap تهیه شده از تغییرات نهایی حافظه را روی ماشین مقصد اعمال و ماشین ایجاد شده بر روی میزبان مقصد را راه اندازی می نماید. بر اساس تست های گرفته شده، مجموع زمان لازم برای این مرحله در یک شبکه Gigabit Ethernet کمتر از ۲ ثانیه است.
در مرحله سوم، رابط های مجازی شبکه[۱۷۹] که قبلا توسط ماشین مجازی استفاده می شدند توسط ESX جدید دوباره تعریف می شوند. به این ترتیب ESX مقصد اطمینان حاصل می کند که پس از انتقال ماشین، باز هم اتصالات شبکه آن برقرار و آماده کار است. VMotion انتقال آدرس فیزیکی MAC را به عنوان بخشی از پروسه انتقال مدیریت می کند. وقتی ماشین بر روی میزبان مقصد فعال شد، VMotion آدرس روتر[۱۸۰] ماشین را ping می کند تا از شناخته شدن ماشین توسط روتر در محل جدید و با این MAC مطمئن شود.
به دلیل اینکه انتقال یک ماشین مجازی به کمک سرویس VMotion با انتقال کامل وضعیت اجرایی ماشین، مشخصات کارت های شبکه و اتصالات فعال شبکه انجام می شود در نتیجه کاربر هیچ اختلال و قطعی را در سرویس دهی ماشین مذکور حس نخواهد کرد.

ارائه مدل فرمال از نحوه کار سرویس VMotion
در این بخش به ارائه مدلی فرمال برای تحلیل رفتار سرویس VMotion خواهیم پرداخت.
این مدل شبکه پتری در شکل ۴٫۱۷ دیده می شود.
شکل ۴٫۱۷ مدل پتری نحوه کار سرویس VMotion
همانند بخش های قبل، این مدل نیز نشان دهنده جزئیات بیشتری از طرز کار سیستم است که در مدل کلی شکل ۴٫۴ نشان داده شده است. این شکل در واقع نمود دقیقتری از گزار T41 در شکل ۴٫۴ است. بنابراین موقعیت های P0 و P6 در این شکل به ترتیب متناظر با P30 و P31 در شکل ۴٫۴ هستند.
در ادامه به شرح مراحل تغییر وضعیت مدل در سیستم طرح شده می پردازیم.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...