کشاورزی و دامداری

۲۵۳

۸۲

صنعت و معدن

۴۲

۱۳٫۵

خدمات

۱۴

۴٫۵

جمع

۳۰۹

۱۰۰

مهندسین مشاور آرمان شار طرح هادی روستای چاشم ۸۹
تمودار (۱-۴) وضعیت اشتغال روستای چاشم در بخش های مختلف اقتصادی
مهندسین مشاور آرمان شار طرح هادی روستای چاشم ۸۹-۹۰
۴-۵-۴ تحلیل اقتصاد پایه:
به طور سنتی روش اقتصاد پایه یکی از پرکاربردترین روش های پیش بینی اقتصادی در بین برنامه ریزان شهری و روستایی تلقی می گردد.در این روش مشاغل تقسیم به دو بخش صادراتی و غیرصادراتی می گردد.منظور از بخش صادراتی بخشی است که محصولات آن (اعم از کالاها و خدمات) به سایر نواحی عرضه می شود و در مقابل آن سرمایه وارد سکونتگاه می شود.رشد یا رکود هر سکونتگاه وابسته به نحوه عمل بخش صادراتی یا پایه است.
به منظور تعیین بخش پایه و غیرپایه روش های متعددی وجود دارد یکی از پر استفاده ترین آنها روش ضریب مکانی هر فعالیت است که به طور نسبی پایه یا غیر پایه بودن هر فعالیت در یک سکونتگاه را نسبت به کل ناحیه تعیین می کند.
= ضریب مکانی فعالیت
در صورتی که عدد حاصله کمتر از یک باشد ، فعالیت مذکور غیرپایه و در غیر اینصورت پایه تلقی می شود.بر اساس نسبت بین اشتغال پایه و غیر پایه که ضریب تکاثر (Multiplier) معروف است با توجه به تغییرات در اشتغال پایه و پیش بینی توسعه آن بخش غیر پایه نیز محاسبه و کل جمعیت سکونتگاه قابل پیش بینی است.
با وجود مستدل بودن اقتصاد پایه در پیش بینی های جمعیتی اعمال آن در سکونتگاه ها از تحلیل اقتصاد پایه چشم انداز روشنی از اقتصاد سکونتگاه ها فراهم می کند که برنامه ریز می تواند با بهره گرفتن از آن ارزیابی درست تری از آینده اقتصادی سکونتگاه ترسیم کند.
بر اساس محاسبات صورت گرفته ضریب مکانی سه بخش عمده اقتصادی یعنی کشاورزی ،صنعت و خدمات به ترتیب ۶/۴ ، ۴/۰ و ۱/۰ شده است که نشان دهنده پایه بودن بخش کشاورزی می باشد.
از طرف دیگر بر اساس روش بوژوگارنیه و ژرژ شابو (دیاگرام مثلث) که با بهره گرفتن از نسبت شاغلین در هریک از بخش های اقتصادی خود سکونتگاه و صرف نظر از ارقام متناظر منطقه ای محاسبه می شود نقش غالب اقتصادی روستای چاشم کشاورزی می باشد.در سال ۱۳۸۸ شاغلین بخش کشاورزی ۲۵۳ نفر معادل ۸۲ درصد کل شاغلین ،بخش صنعت ۴۲ نفر معادل ۵/۱۳ درصد شاغلین و بخش خدمات ۱۴ نفر معادل ۵/۴ درصد شاغلین بوده اند.
نمودار ۲-۴ موقعیت روستای چاشم بر روی دیاگرام بوژو گارنیه و ژرژ شابو
طرح هادی روستای چاشم مهندسین مشاور طرح آرمان شار ۱۳۹۲
نقشه ۱-۴ پراکنش کاربری مرتبط با فعالیت اقتصادی در روستای چاشم
۶-۴ روش وزن دهی متغییرها
برای محاسبه وزن هر یک از پارامترهای انتخاب شده از روش تحلیل سلسله مراتبی یا AHP استفاده گردید. برای انجام این کار در تعیین کاربری های اراضی روستایی ابتدا لایه های مورد نظر که شامل کاربری های مهم روستایی بودند مورد بررسی قرار گرفت. این لایه ها عبارتند از:

( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

کاربری های باغی و کشاورزی
کاربری های خدماتی روستایی
کاربری های مورد نیاز روزمره روستاییان
کاربری شبکه ارتباطی و راه دسترسی
کاربری های خدمان رسان در روستا (خدمات بهداشتی، مراکز درمانی، آموزشی و…)
برای انجام محاسبات از روش دستی و رایانه ای و با بهره گرفتن از نرم افزار Expert Choice 11 استفاده گردید
۱-۶-۴ روش مدلسازی در پهنه بندی کاربری اراضی در روستا و مراحل فرایند
در این تحقیق فرایند مدلسازی و نتیجه گیری در پنج گام انجام گردیده است که به شرح ذیل می باشد:

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...