• روزنامه­های ایرانی تا کنون حجم عظیمی از اطلاعات خود را به­ صورت رایگان در اختیار مخاطبان خود قرار می­ دهند. اینکه بتوان فضایی را ایجاد نمود تا مخاطبان ایرانی برای محتوای آن­لاین هزینه­ای پرداخت نمایند دشوار می­نماید. اما با این وجود می­توان در چند فاز گوناگون مخاطبان را به پرداخت برای محتوای آن­لاین تشویق نمود. لازمه این کار این است که محتوای ارائه شده در وب­سایت روزنامه­ها دارای انسجام خاصی باشد. اولین مرحله دیجیتالی­سازی تمامی محتویات موجود در سایت است. بعد از برداشتن این گام مهم، نیاز به واحدی در روزنامه است تا بتواند تمامی این اطلاعات را در بسته­های گوناگون جمع­­آوری نماید. این بسته­ها می ­تواند موضوعات گوناگونی داشته باشد، مثلاً، عکس­ها، فیلم­ها، خبرها، تحلیل­ها و … و همگی این بسته­ها هم می­توانند در بسته­های کوچک­تر آرشیو شوند. حاصل این کار دستیابی به یک گنجینه عظیم از آرشیو تمامی محتویات تولیدی در فضای سایبر است و فرصتی را برای درآمدزایی روزنامه فراهم می ­آورد. فرض کنید که محققانی بخواهند به تحلیل در برخی از محتویات بپردازند. روزنامه به­راحتی می ­تواند به فروش آرشیوهای کلاسه­بندی خود بپردازد.
    • ( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

  • همانطور که در بالا ذکر شد، مخاطبان جزء حیاتی موفقیت کسب و کار آن­لاین خواهند بود. اما طبق یافته­های ما از آمار موجود در سایت همشهری، که تنها در زمان مصاحبه در اختیار محقق قرار گرفت، به این نکته اشاره شد که در ساعات خاصی از روز حجم مراجعه به سایت به­ طور شگفت­انگیزی رشد می­ کند. برداشت مدیران از این حجم بالای بازدید کارمندان ادارات بودند که به دلیل دسترسی به اینترت با سرعت بالا و همچنین رایگان در اوقات بیکاری خود در ادارات به این سایت سر می­زنند. آنها اشاره داشتند که این بازدیدکنندگان مخاطبان وفادار ما نیستند و مخاطبان وفادار ما آنهایی هستند که در روزهای تعطیل و یا در ساعات آخر شبانه روز با اینترنت خانگی خود به سایت ما سر می­زنند. با توجه به این موضوع، یکی از کارهایی که روزنامه­های آن­لاین می­توانند انجام دهند تا بتوانند بر میزان این مخاطبان آن­لاین بیفزایند و آنها را حفظ نمایند (در واقع بر تعداد کاربران وفادار خود بیفزایند) این است که بتوانند با بسته­های تشویقی نظیر دسترسی به کل اخبار و حتی بخشی از آرشیو مطالب و یا ایجاد اشتراک ماهانه یا سالانه به کاربران انگیزه دهند تا همیشه از بازدیدکنندگان ثابت سایت باشند.
  • آموزش نیروی کار موجود در زمینه رسانه­های آن­لاین باید در سرلوحه کار مدیران رسانه­های آن­لاین ما قرار گیرد. در طول پژوهش، محقق در بحث با مدیران روزنامه­های آن­لاین متوجه این مطلب گشت که اکثر نیروی کار موجود در سازمان­های رسانه­ای آن­لاین، غیرمتخصص محسوب می­گردند. از آنجا که لازمه کار در زمینه آن­لاین مهارت و تسلط بر وب، زبان برنامه­نویسی، و دیگر مهارت­ های کار در شبکه اینترنت است، اکثر کارکنان این روزنامه­ها نیروی متخصص رایانه و مخابرات هستند و یا افرادی که تنها در زمینه ارتباطات، خبرنویسی، گزارش و … تخصص دارند. اینکه مدیران بتوانند با برگزاری کلاس­های ضمن خدمت این خلاء را پر کنند از ملزومات موفقیت هر چه بیشتر روزنامه­­های آن­لاین در آینده خواهد بود.
  • یکی از عوامل موفقیت در روزنامه­های آن­لاین بر پایه این پژوهش سفارشی­سازی است. اما نحوه اعمال این استراتژی از اهمین بالایی برخوردار است. این که بدانیم مخاطب به چه نیاز دارد و بتوانیم وی و نیازها و خواسته ­ها و علائق وی را بشناسیم نیازمند یک پژوهش گسترده و جداست. اما پیشنهاد می­ شود به­جای هزینه بالای زمانی و مالی، واحدی در روزنامه فراهم آید که تمامی بازدیدها از سایت به همراه اطلاعات کامل بازدیدکننده را رصد و ثبت نماید و در بازه­های زمانی کوتاه­مدت، میان­مدت و بلندمدت این اطلاعات را در اختیار مدیران استراتژیست سازمان قرار دهد تا بتوانند بر اساس این اطلاعات، اهداف کسب­وکار و محتوای خود را تعدیل و اصلاح نمایند و به این ترتیب بر میزان بازدید از سایت و در نتیجه جذب آگهی­دهنده و در نهایت درآمدزایی بیفزاید.
  • یکی از تفاوت­های فاحشی که بین روزنامه­های آن­لاین ایران و روزنامه­های مشابه در کشورهای خارجی مشاهده می­ شود تعداد کارکنان این سازمان­هاست. مادامی که صدها نفر در هر یک از روزنامه­های آن­لاین خارجی و موفق مشغول به فعالیت و پیشرفت هستند، شاهد آنیم که متاسفانه موسسات رسانه­ای ما هنوز هم قدرت ریسک­پذیری بالایی ندارند و خود را به نسخه­های چاپی خود وابسته نگه داشته اند. از سویی باید به آنها حق داد و از سوی دیگر باید به این واقعیت هم توجه کرد که تکنولوژی به انتظار چنین روزنامه­هایی نمی­ماند و امروز و فرداست که این روزنامه­ها مجبور به گذار به دوره آن­لاین مطلق هستند، کما اینکه مجله بزرگی چون نیوزویک بعد از هشتاد سال فعالیت، اینک تنها نسخه آن­لاین خود را ارائه می­دهد. پس پیشنهاد می­گردد که این روزنامه­ها از همین اکنون دید خود را وسیع­تر نمایند و ده سال آتی را ببیند که تکنولوژی­های نوین نظیر موبایل، تبلت، ریدِرها و … در بازار رایج می­شوند و نسل­های نوجوان به­جای روی آوردن به نسخه­های کاغذی و غیرجذاب، به نسخه­های آن­لاین، پویا، تعاملی و جذاب اقبال نشان می­ دهند. لذا هرگونه فعالیت در واحد تحقیق و توسعه سازمان در راستای این هدف توصیه ­گردد.

۵-۵ پیشنهاد برای پژوهش­های آتیپیمایش ما و موارد یافته شده و محدودیت­های این پژوهش حوزه ­های مختلف و گوناگون پژوهشی را پیش روی ما و پژوهش­گران دیگر باز کرده است، که می ­تواند در آینده به­ صورت جزئی­تر بدان­ها پرداخته شود.پژوهش­های آتی به­جد نیازمند آن خواهند بود که تصویر عظیم پدیده در حال توسعه روزنامه آن­لاین را به عنوان واحد جزء استراتژی در سطح سازمانی مورد بررسی قرار دهند. می­دانیم که هر روزه بر تعداد کانال­های ارتباطی و در عین حال همگرایی رسانه ­ها افزوده می­گردد. جا دارد که پژوهشگران هر کدام از این کانال­های ارتباطی – نظیر اینترنت، نامه الکترونیکی، موبایل، تبلت – را مورد مطالعه و بررسی قرار دهند.مورد دیگری که می­توان به عنوان موضوع یک پژوهش مورد مطالعه قرار گیرد بُعد موفقیت کوتاه­مدت و بلندمدت کسب و کار روزنامه­های آن­لاین قرار گیرد. این دوره کوتاه­مدت می ­تواند ۲ یا ۳ ساله باشد و دوره بلندمدت اشاره به سال­های طولانی­تر، از ۵ تا ۱۰ سال دارد.مورد بعدی برای پژوهش می ­تواند نرم­افزارهای کاربردی نشر و تاثیر آنها بر انعطاف­پذیری و کارایی فرایند نشر باشد. اینکه چه نرم­افزارهایی و با چه ویژگی­هایی می­توانند به کار گرفته شوند تا هم بتوانند با ابزار مختلف دسترسی و خواندن خبر سازگاری داشته باشند و هم بتوان سازگاری را بین این ابزار با قابلیت ­های مختلف ایجاد نمود، حائز اهمیت خواهد بود.
در موفقیت کسب و کار روزنامه­های آن­لاین عامل دیگری هم می ­تواند تاثیرگذار باشد و آن ساختار سازمانی است. با مطالعه ساختار سازمانی روزنامه­های آن­لاین هم می­توان به عاملی از عوامل موفقیت­ساز روزنامه­های آن­لاین اشاره کرد.
۶-۵ موانع ومحدودیتهای تحقیق:حرکت بسوی هر هدفی، توسط محدودیت ها به عنوان یک واقعیت دچار کندی می شود. معمولاً در تحقیقات علوم اجتماعی و علوم انسانی همیشه محدودیت‌های خاصی وجود دارد که در علوم دیگر کمتر مشاهده می‌شود و این مشکلات و محدودیت‌ها از آنجا ناشی می‌شود که یک طرف مسئله همیشه انسان بوده و همان‌طور که می‌دانیم جمع‌ آوری اطلاعات از انسان و رفتار و کنش‌ها و واکنش‌های او چه به جهت پیچیدگی امور و به جهت حساسیت خود نوع انسان در مقابل مجموعه سؤالاتی از این نوع مشکل بوده و بالتبع جمع‌ آوری اطلاعات در یک سازمان مشکل‌تر می‌باشد. انجام هر نوع تحقیق کاربردی به دلیل وجود متغیرهای خارجی و داخلی تأثیرگذار، محدودیت هایی را برای محقق ایجاد می‌کند که غیرقابل کنترل می‌باشد. از این رو، در نتیجه‌گیری می‌تواند تأثیر قابل ملاحظه‌ای داشته باشد.
از موانع و محدودیتهای پیش روی این تحقیق می توان به موارد ذیل اشاره نمود:
۱-۵-۵ کمبود روزنامه آن­لاین در ایران: از آنجا که پدیده روزنامه آن­لاین در ایران در چند سال اخیر بروز پیدا کرده است، آن­چنان که باید و شاید کشور ما دارای روزنامه آن­لاین به معنای واقعی آن نیست. در واقع شاهد آن هستیم که اکثر روزنامه­های کشور به بارگذاری فایل روزنامه با فرمت پی­دی­اف[۲۴۷] بسنده می­ کنند و ویژگی خاص روزنامه آن­لاین را که همانا قابلیت تعاملی بودن آن است نادیده می­گیرند. لذا یکی از موانع تحقیق را می­توان کمبود مورد مطالعه در ایران برشمرد. در ضمن می­توان به این نکته نیز اشاره کرد که استراتژی سفارشی­سازی در صنعت رسانه در سال­های اخیر در دنیا مطرح شده است و از آنجا که هنوز هم در دنیا بر سر اینکه چه چیزی را در رسانه سفارشی­سازی بنامیم و چگونه آن­ را به اجرا درآوریم بحث وجود دارد، اینکه آیا در روزنامه­های آن­لاین کشور استراتژی­ای که بتوان آن را به قطع سفارشی­سازی بنامیم وجود دارد یا خیر مشکل وجود خواهد داشت. این کمبودها باعث می­گردد که این پژوهش تنها پایه و شروعی باشد برای ادامه پژوهش در کشور، در صورتی که در سال­های آتی دارای روزنامه آن­لاین بیشتر و پیشرفته­تری باشیم.
۲-۵-۵ کمبود منابع مطالعاتی فارسی و لاتین در این زمینه: به موجب نوظهور بودن پدیده روزنامه آن­لاین در ایران و اینکه اکثر روزنامه­ها بیشتر با آزمون و خطا استراتژی­ های خود را برمی­گزینند، تا به­حال مطالعه در مورد روزنامه­آن­لاین به­ طور گسترده در پایگاه­های علمی کشور انجام نشده است. البته در زمینه تجارت الکترونیک منابعی موجود بود، که لازمه استفاده از آن­ها در این پژوهش مرتبط بودن آن­ها با نوع پدیده مورد مطالعه یعنی صنعت رسانه بود، که چندان با این موضوع همخوانی نداشته­اند. در میان منابع خارجی هم مشکل پژوهشگر شرایط متفاوت محیطی بین ایران و دیگر کشورهای دارای روزنامه آن­لاین بود. این کشورها دارای تجربه ­های فراوانی در این زمینه هستند و راهکارهای پیشنهادی و پیشرفت­های آن­ها در زمینه اداره یک روزنامه و کسب و کار آن­لاین آن­ها فاصله زیادی با کشور ما دارد. لذا اکثر منابعی که در این زمینه موجود بودند در ایران موضوعیت مطرح شدن نداشته­اند.
۳-۵-۵ دشواری دسترسی به منابع اطلاعاتی روزنامه­ها: در این پژوهش سعی بر آن است که بتوان موفقیت کسب و کار روزنامه­های آن­لاین را با توجه به برخی متغیرها سنجید. از آنجا که موفقیت کسب و کار روزنامه آن­لاین جذب مخاطب – خواننده و آگهی­دهنده – و به موجب آن کسب درآمد است، مدیران رسانه­ای همکاری لازم را در زمینه در اختیار دادن اطلاعات مالی سازمان رسانه­ای تحت امر خود به پژوهشگر نداشتند. با توجه به نظر اساتید و خود این مدیران پژوهشگر به سایت الکسا رجوع کرده و رتبه این سه روزنامه را از نظر میزان حضور کاربر در سایت روزنامه و ورق زدن صفحات سنجیده است. از آنجا که میزان درآمد روزنامه­ها با افزایش میزان بازدید و کلیک­کردن کاربران بر بَنِرهای تبلیغاتی موجود در صفحات مختلف روزنامه افزایش می­یابد شاهد آن بودیم که روزنامه همشهری و جام­جم اختلاف فاحشی را با روزنامه خراسان داشتند و این بدان معنی است که این دو روزنامه در درآمدزایی موفق­تر از روزنامه خراسان بوده ­اند. نتایج موجود از این آمارها – برگرفته از سایت الِکسا در قسمت ضمیمه پایان نامه قرار خواهد گرفت.
۴-۵-۵ کمبود زمان پژوهش: در این پژوهش برآنیم تا یک استراتژی خاص به نام «سفارشی­سازی» را مورد بررسی قرار دهیم. لازمه بررسی موفقیت یک استراتژی وجود یک بازه زمانی حداقلی برای سنجش آن استراتژی است. تصور می­ شود به بازه­ای حداقل یک­ساله برای این تحقیق نیاز باشد که مسلماً با محدودیت زمانی مواجه خواهیم بود.۷-۵ خلاصه فصلدر آخرین فصل این پژوهش، نگارنده به تجزیه و تحلیل تمامی پرسش­های تحقیق پرداخت. در ادامه در بخش بحث و بررسی، مقایسه­ ای از تمامی تشابه­ها و تفاوت­های نتایج پژوهش حاضر با پژوهش­های مشابه سخن به میان آورد. در همین بخش، محقق به بیان دیدگاه­ های مدیران روزنامه­ها آن­لاین در تحلیل و بررسی نتایج به­دست آمده نیز پرداخت. در قسمت آخر این بخش، محقق به تجزیه و تحلیل مقایسه سه روزنامه آن­لاین و در نهاین میزان موفقیت هر یک از سه روزنامه در مقایسه با دیگری با ارائه دلایل آن پرداخت. در ادامه این فصل، محقق پیشنهاداتی را به سیاستگزاران این سه روزنامه آن­لاین ارائه نموده است. بخش بعدی شامل پیشنهاداتی برای پژوهشگرانی می­ شود که تمایل دارند در عرصه روزنامه آن­لاین دست به تحقیق بزنند. آخرین بخش شامل بیان محدودیت­هایی میشود که پژوهشگر در طول انجام پژوهش با آنها مواجه بوده است.
فهرست منابع و مأخذ
منابع فارسی

  • تاتم، جرج، آینده روزنامه­ها، بقا یا نابودی، ترجمه حسن نورایی بیدخت، رسانه، سال یازدهم، پاییز ۷۹، ۸-۷٫
  • خاکی، غلامرضا (۱۳۸۷) روش تحقیق با رویکرد پایان نامه نویسی تهران: انتشارات درایت.
  • خوش­نشین لنگرودی، لیلا (۱۳۸۰)، بررسی علل و عوامل موثر بر میزان انتشار و عدم انتشار روزنامه الکترونیک، پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکزی.
  • سرمد، زهره، علی بازرگان و الهه حجازی (۱۳۸۰). روش های تحقیق در علوم رفتاری. تهران؛ انتشارات آگاه.
  • ناصری گیسور، محمدرضا(۱۳۹۰)، اصول روزنامه­نگاری آن­لاین، تهران: انتشارات جام­جم.

منابع لاتین

  • Afuah, A., & Tucci, C. L. (2001). Internet business models and strategies: text and cases. Boston: Irwin/McGraw-Hill.
  • Albarran, A. B. (1996). Media economics: understanding markets, industries, and concepts. Ames: Iowa State University Press.
  • Albarran, A. B., & Olmsted, S. M. (1998). Global media economics commercialization, concentration, and integration of world media markets. Ames: Iowa State University Press.
  • Amit, R., & Zott, C. (2001). Value creation in E-business. Strategic Management Journal۲۲(۶-۷), ۴۹۳-۵۲۰٫
  • Anderson, D. M. (1997). Agile product development for mass customization: how to develop and deliver products for mass customization, niche markets, JIT, build-to-order, and flexible manufacturing. Chicago: Irwin Professional Pub.
  • Andrew, T. (1996). Newspapers wrestle with the online bear. Seybold Report on Publishing Systems۴, ۲۳٫
  • Arampatzis, A. (2002). Media Concentration in the European Market: New Trends and Challenges, by Alfonso Sanchez-Tabernero and Miguel Carvajal. The International Journal on Media Management۵(۴), ۸۶-۸۸٫
  • Arora, N., Dreze, X., Sajeesh, S., Su, M., Syam, N., Thomas, J., et al. (2008). Putting one-to-one marketing to work: Personalization, customization, and choice. Marketing Letters۱۹(۳), ۳۰۵-۳۲۱٫
  • Average Circulation of U.S. Daily Newspapers: 1990 – 2005 | Project for Excellence in Journalism (PEJ). (n.d.). Project for Excellence in Journalism (PEJ) | Understanding News in the Information Age. Retrieved January 8, 2013, from http://www.journalism.org/node/1073
  • Bailey, J., & Bakos, Y. (1997). An exploratory study of the emerging role of electronic intermediaries. Int. J. Electron. Commerce۱(۳), ۷-۲۰٫
  • Balabanovic, M., & Shoham, Y. (1997). Fab: content-based, collaborative recommendation. Commun. ACM۴۰(۳), ۶۶-۷۲٫
  • Bates, B. J. (1993). Concentration in local television markets. Journal of Media Economics۶(۳), ۳-۲۱٫
  • Bates, B. J. (1991). Breaking the structural logjam: The impact of cable on local TV market concentration. Journal of Media Economics۴(۳), ۴۷-۵۷٫
  • Bourke, R., Arts, J., & Roest, M. V. (1999). Achieving success with mass customization: the vital contributions of engineering. Computer-Aided Engineering۱۰, ۴۲-۵۲٫
  • Boynton, A. C., & Victor, B. (1991). Beyond flexibility: building and managing the dynamically stable organization. California Management Review۳۴(۱), ۵۳-۶۶٫
  • Calantone, R., Garcia, R., & Dröge, C. (2003). The effects of environmental turbulence on new product development strategy planning. Journal of Product Innovation Management۲۰(۲), ۹۰-۱۰۳٫
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...