برای آزمون وجود رابطه بین متغیر اثربخشی امر به معروف و نهی از منکر و تربیت مخاطب امر و نهی، از آزمون همبستگی پیرسون استفاده گردید (جدول شماره ۴- ۴۱)، با توجّه به نتایج این آزمون ( مقدارr = 248/0 و سطح معنی داری=۰۰۰/۰)، می‌توان اظهار داشت که بین متغیر اثربخشی امر به معروف و نهی از منکر و تربیت مخاطب امر و نهی رابطه معنادار و مستقیم برقرار می‌باشد. بنابراین فرضیه مورد نظر تأیید میگردد.

(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

شکل (۴-۲۶) :نمودار پراکندگی برای متغیر اثربخشی امر به معروف و نهی از منکر و تربیت مخاطب امر و نهی
۴-۳-۲- تحلیل رگرسیونی
در قسمت‌های قبل رابطه‌ی متغیرها براساس فرضیات تحقیق به صورت دو به دو مورد بررسی قرار گرفت. اکنون با بهره گرفتن از رگرسیون چند متغیری سعی میشود، ‌تأثیر مجموع دو متغیر مستقل بر متغیر وابسته مورد بررسی قرار گیرد. رگرسیون چندمتغیری روشی است برای تحلیل مشارکت جمعی و فردی دو یا چند متغیر مستقل xi، در تغییرات یک متغیر وابسته. کار رگرسیون چند متغیری این است که به تبیین واریانس وابسته کمک کند و این وظیفه را تا حدود زیادی از طریق برآورد مشارکت متغیرها(دو یا چند متغیر مستقل، در این واریانس به انجام می‌رساند.
جدول (۴-۴۲): خلاصه مدل در خروجی تحلیل رگرسیون چند متغیره

مدل

ضریب همبستگی چندگانه®

ضریب تعیین(R2)

۱

۰٫۳۵۶

۰٫۱۲۷

همانطور که در جدول (۴-۴۲) ملاحظه می‌شود متغیرهای مستقل در جدول رگرسیونی قرار گرفتند که ضریب همبستگی چندگانه‌ آنها با اثربخشی امر به معروف و نهی از منکر برابر ۳۵۶/۰=R و ضریب تعیین برابر با ۱۲۷/۰=R2 بدست آمده است. این ضریب بیانگر آن است که در حدود ۱۳/۰ از واریانس یا پراکندگی متغیر اثربخشی امر به معروف و نهی از منکر توسط متغیرهای مستقل تحقیق تبیین می‌گردد و بقیه‌ی واریانس پراکندگی، توسط متغیرهایی تبیین می‌شود که در این تحقیق وارد نشده است.
جدول (۴-۴۳): ضرایب رگرسیون متغیرهای پژوهش

متغیرهای مستقل

ضریب زاویه

رگرسیون

ضریب استاندارد

T

سطح معنی داری

B

انحراف معیار

(Constant)

۲٫۶۳۵

۰٫۵۰۰

۵٫۲۶۶

۰٫۰۰۰

احساس امنیت مخاطب امر و نهی

۰٫۰۴۴

۰٫۰۳۸

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...