مقدار ثابت همان عرض از مبدا است و میزان متغیر وابسته را بدون دخالت متغیرهای مستقل نشان می دهد. با توجه به نتایج جدول فوق ضرایب رگرسیونی در متغیر های پیش بینی نوروزگرایی (۰٫۳۳۵)، برون گرایی (۰٫۲۲۲)، درون گرایی (۰٫۱۲۵)، با وجدان بودن (۰٫۲۶۸)، دلپذیر بودن (۰٫۱۹۵) است. آماره t اهمیت نسبی حضور متغیرهای مستقل را در مدل نشان میدهد . با توجه به مقدار این آماره و سطح خطای کمتر از ۰٫۰۵ می توان گفت متغیرهای مورد نظر تاثیر آماری معنی داری در تبیین تغییرات متغیر وابسته داشته است.

فصل پنجم

بحث و نتیجه گیری

چکیده ای از ۴ فصل گذشته:

لازم به ذکر است در فصل اول با نگرش بیان مسئله و پیدایش مسئله اصلی تحقیقمان موضوع را به روشنی برای خودمان مشخص ساختیم در مرحله بعدی اهمیت و ضرورت و جامعه آماریمان را مشخص نمودیم و در کنار آن فرضیات و سوالات تحقیق را پیش روی خود نهادیم تا بتوانیم کار را واضح نمائی کنیم در مرحله بعدی کلید واژه ها را مشخص نمودیم و متغییر های ملاک و پیشبین را معیین نمودیم .

(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

در فصل دوم به چندین نظریه مرتبط با موضوع را مشخص و نگارش نمودیم و در مرحله بعدی چندیدن پیشینه داخلی و خارجی را از لحاظ پیشینه و متد مورد بررسی قرار دادیم .
در فصل سوم پژوهش به روش تحقیق انتخاب جامعه آماری و همچنین روش امنتخاب نمونه آماری پرداخیتم و همچنین متغییر های تحقیق را مشخص و توصیف نمودیم.
در فصل چهارم یافته های توصیفی خود را با جداول و نمودار های مربوطه و همچنین توضیحات کاربردی رسم نمودیم و در آخر نیز به رسم و توصیف جداول استنباطی پرداختیم .
در این فصل نیز خواستار توضیحات و تفصیل نتایج و همچنین اثبات و یا رد فرضیات خواهیم بود.

۵-۱٫مقدمه

هر پژوهش، تلاشی منطقی، سازمان یافته و علمی برای دستیابی به پاسخ یک پرسش یا راه حل برای یک مسأله است.
هوش هیجانی از عوامل اثر گذار مهم بر ارتباط بین زوجین است. به طور کلی هوش عموما باعث سازگاری فرد با محیط می شود و روش های مقابله با مسایل و مشکلات را در اختیار او قرار می دهد. هم چنین، توانایی شناخت مسئله، ارائه راه حل پیشنهادی برای مسایل گوناگون زندگی و کشف روش های کارامد حل مسایل از ویژگی های افراد با هوش است. به طور کلی افرادی که هوش هیجانی بالایی دارند احتمالا بیشتر از مکانیسم های دفاعی سازگار استفاده می کنند و سازگاری روان شناختی سالمی را نشان می دهند. افراد متفاوت با توجه به ویژگی های شخصیتی خود ، هر یک روشی برای مشکلات برمی گزینند. برخی تلاش می کنند مشکلات زندگی را با دید مثبت بنگرند ، بعضی به دنبال حمایت های اجتماعی هستند و عده ای دیگر از آن می گریزند.
از طرفی طلاق به عنوان یک آسیب اجتماعی در سال های اخیر به طرز چشم گیری افزایش یافته است. اگر چه محققان برای طلاق علت های مختلفی از قبیل اختلافات شدید اعتقادی، تفاوت های شخصیتی ، تفاوت های فرهنگی ، مشکلات اقتصادی و تفاوت های خانوادگی ، جنسی و تربیتی ذکر کرده اند (قربانی ، ۱۳۸۴ ؛ کوردک، ۱۹۹۳؛ مالوف و دیگران، ۲۰۱۰؛ رادریگیوز، ۲۰۰۷) با این حال عواقب وخیم تعارضات زناشویی و طلاق برای افراد خانواده و جامعه ، به حدی است که محققان بسیاری در صدد شناختن راه های شناخت علل و عوامل و در پی آن راهکارهایی در جهت کاهش و پیشیگری از این معضل اجتماعی هستند.
به دلیل اهمیت این موضوع در این پژوهش سعی شد با بهره گیری از آمار و اطلاعات بدست آمده از دانشجویان به بررسی رابطه بین هوش هیجانی و ویژگیهای شخصیتی با اضطراب اجتماعی در زوجین متقاضی طلاق پرداخته شود و با بررسی میزان تاثیر هر یک از این عوامل نحوه و چگونگی این تاثیرات نیز مورد بررسی قرار گیرد.
در این فصل به صورت کلی به موارد ذیل خواهیم پرداخت:
بحث در خصوص پژوهش
نتیجه گیری آزمون فرضیات
مقایسه پژوهش با پژوهش های دیگر
محدودیت های طرح
پیشنهادات پژوهش
۵-۲ بحث
طی هر تحقیق، محقق به دنبال یافتن پاسخی برای سوالات خود در خصوص تحقیق بوده است، لذا در قالب نتیجه گیری تمامی اطلاعات به دست آورده شده مورد بررسی قرار گرفته و از میان آنها جواب هایی متناسب با سوالات استخراج می شود. در این تحقیق پس از استخراج داده های بدست آمده از پرسشنامه ها به تجزیه و تحلیل آنها پرداخته و با بهره گرفتن از نرم افزار spss ارتباط هوش هیجانی و ویژگیهای شخصیتی با اضطراب اجتماعی بررسی شد. همچنین میزان تاثیر این عوامل بر یکدیگر با بهره گرفتن از مدل رگرسیونی بدست آمد.

. نتیجه گیری حاصل از رابطه مندی فرضیات

آزمون فرضیه اول:

با توجه به نتایج آزمون همبستگی بین تمامی مقیاس های هوش هیجانی به جز مقیاس سازگاری و هوش هیجانی کلی با اضطراب اجتماعی رابطه معناداری وجود دارد. شدت همبستگی بین متغیرها در تمامی مقیاس های مهارت های درون فردی ، بین فردی ، مقابله با فشار و خلق کلی در سطح نسبتا متوسطی قرار دارد. ارتباط در جهت معکوس است. بدین معنی که با افزایش هوش هیجانی کلی ومولفه های آن (به جز مولفه سازگاری)،نشانه های اضطراب زوجین کاهش می یابد.نتایج تحلیل رگرسیونی چند گانه نشان داد حدود ۱۶ درصد اضطراب اجتماعی از طریق مولفه های هوش هیجانی قابل پیش بینی است. بنابراین فرضیه اول پژوهش مورد تایید قرار می گیرد.

آزمون فرضیه دوم:

با توجه به نتایج آزمون همبستگی بین تمامی ویژگیهای شخصیتی به جز ویژگی دلپذیر بودن با اضطراب اجتماعی رابطه همبستگی معناداری وجود دارد. شدت همبستگی بین متغیرها در تمامی ویژگیهای شخصیتی نوروز گرایی، با وجدان بودن، درون گرایی، برون گرایی در حد نسبتا متوسطی قرار دارد و البته ارتباط ویژگی نوروزگرایی با اضطراب اجتماعی در سطح قوی تری قرار گرفته است. ارتباط در جهت مستقیم است .نتایج تحلیل رگرسیونی چند گانه نشان داد حدود ۲۲ درصد اضطراب اجتماعی از طریق مولفه های هوش هیجانی قابل پیش بینی است. بنابراین فرضیه دوم پژوهش نیز مورد تایید قرار می گیرد.

آزمون فرضیه سوم:

با توجه به نتایج آزمون همبستگی بین تمامی ویژگیهای شخصیتی با هوش هیجانی رابطه همبستگی معناداری وجود دارد. شدت همبستگی بین متغیرها در تمامی ویژگیهای شخصیتی نوروز گرایی، با وجدان بودن، درون گرایی، برون گرایی در حد نسبتا متوسطی قرار دارد و البته ارتباط ویژگی نوروزگرایی با هوش هیجانی در جهت معکوس قرار گرفته است. ارتباط مابقی ویژگی ها در جهت مستقیم است.نتایج تحلیل رگرسیونی چند گانه نشان داد حدود ۲۸ درصد هوش هیجانی از طریق ویژگیهای شخصیتی قابل پیش بینی است. بنابراین فرضیه سوم پژوهش نیز مورد تایید قرار می گیرد.
نتیجه آزمون فرضیات تحقیق به طور خلاصه در جدول ۵-۱ قابل مشاهده است.
جدول ۵-۱

ردیف
فرضیه تحقیق
نتیجه آزمون فرضیه تحقیق

۱
بین هوش هیجانی و اضطراب اجتماعی در زوجین متقاضی طلاق و مراجعه کنندگان به پزشکی قانونی رابطه معناداری وجود دارد.
تایید شد.

۲
بین ویژگیهای شخصیتی با اضطراب اجتماعی در زوجین متقاضی طلاق و مراجعه کنندگان به پزشکی قانونی رابطه معناداری وجود دارد.
تایید شد.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...