۱۰

پپتون۲%

۲۰

دکستروز( گلوکز)۲%

۲۰

آدنین همی سولفات۰٫۰۰۴%

۴۰ میلی گرم

آگار( برای محیط جامد)

( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

۲۰

شکل ۱- ۱۰ محیط کشت YPAD (www.ookaboo.com)
۱-۵-۷-۳ محیط کشت DM
محیط کشت معدنی تعریف شده DM[39] برای رشد مخمر در شرایط هوازی و محدود از نظر اکسیژن استفاده شد (Verduyn et al, 1992). این محیط تقریباً شامل تمام اجزاء محیط کشت ​​[۴۰]YNB بوده اما برخی از ترکیبات در غلظت بالاتری وجود دارند. محیط کشت DM بطور معمول برای بدست آوردن داده ­های فیزیولوژیکی کمی مخمر، همچنین برای بررسی محدودیت در میزان غلظت ویتامین­ها و عناصر کمیاب رشد، طراحی شده است (Verduyn et al, 1992). کلرید سدیم[۴۱]، ریبوفلاوین[۴۲] و فولیک اسید[۴۳] موجود در این محیط برای رشد مخمر ساکارومایسس ضروری نیستند. در حالیکه کبالت رشد این مخمر را پشتیبانی می­ کند. EDTA [۴۴]ی موجود در آن به نظر می­رسد که برای حل کردن خوب غلظت عناصر کمیاب استفاده می­ شود (Verduyn et al, 1992) (شکل ۱-۱۱).
شکل ۱- ۱۱ محیط کشت DM ()
۱-۵-۷-۴ محیط کشت YPG
محتویات محیط کشت YPG[45] و مقدار مورد نیاز برای تهیه ی یک لیتر از آن شامل: عصاره­ی مخمر ۱% (۱۰ گرم)، پپتون ۲%(۲ گرم) و گلیسرول ۳%v/v (30 میلی لیتر) می­باشد محیط کشت YPG دارای گلیسرول به عنوان منبع غیر کربنی می­باشد. Aoki و همکارانش برای اولین بار از محیط کشت حاوی گلیسرول برای تولید زیست توده­ی مخمری استفاده کردند (Aoki et al, 2002) (شکل ۱-۱۲).
شکل ۱- ۱۲ محیط کشت YPG ()
۱-۵-۷-۵ محیط کشت YPAC
در مواردی که لازم است سلول مخمر دیپلوئید هاگ­آور شود، در محیط کشت دارای کمبود نیتروژن، از استات[۴۶] به عنوان منبع کربن برای پیشرفت تنفس استفاده شده است. یک فرمول کلی برای این محیط کشت، ۱% استات پتاسیم، ۱% عصاره ی مخمر و ۰٫۰۵% دکستروز می­باشد و اسپورزایی سلول دیپلوئید می ­تواند در محیط مایع یا بر روی پلیت انجام شود (www.springer.com).
۱-۶ بخش ششم: مسیرهای متابولیسم مخمر
متابولیسم مواد مغذی به جذب بیوشیمیایی (در مسیرهای آنابولیک) و کاتابولیسم (در مسیرهای کاتابولیکی) توسط سلول اشاره دارد. همانند سایر موجودات در مخمر نیز این فرایند­ها توسط واکنش­های متقابل آنزیمی و تنظیمات مسیرهای فوق با جزئیات بیشتری مورد مطالعه قرار گرفته است.
۱-۶-۱ مسیرهای آنابولیک
این مسیرها شامل: فرآیندهای رداکتیو یا کاهشی[۴۷] که منجر به تولید مواد سلولی جدید می­ شود در حالیکه مسیرهای کاتابولیک فرآیندهای اکسیداتیو که سبب انتقال الکترون از سوبسترا یا مواد حد واسط شده و منجر به تولید انرژی می­ شود را شامل می­گردد. این فرآیندها از NADP و NAD بعنوان کوفاکتور استفاده می­ کنند. مخمرها میکروارگانیسم­هایی هستند که تنوعی از متابولیسم را در خصوص اینکه چگونه انرژی را از سوبستراهای آلی تولید می­ کنند را دارا هستند. اکنون بخوبی ثابت شده است که مخمرها از قند بعنوان منبع اصلی کربن و انرژی استفاده می­ کنند اما مخمرهایی نیز وجود دارند که می­توانند از منابع کربن نامتعارف بهره گیرند. با توجه به متابولیسم نیتروژن اغلب مخمرها قادرند از منابع ساده­ی جذب نیتروژن برای بیوسنتز اسیدهای آمینه و پروتئین­ها استفاده کنند. جدول۱-۳ مواد غذایی مورد استفاده­ی مخمر را نشان می­دهد. جنبه­ های متابولیسم فسفر و سولفور و همچنین جنبه­ های متابولیسم سایر ترکیبات معدنی بصورت جزئی بیشتر در مخمر Saccharomyces cerevisiae مورد مطالعه قرار گرفته است (جدول ۱-۳).
جدول۱-۳ مواد مورد نیاز برای رشد مخمر.

محصولات

آنزیم ها

مواد حد واسط

سوبسترا

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...