به طور عمده از دانش ضمنی در انتقال فناوری غفلت می شود این در حالی است که کلید مزیت رقابتی دست یافتن به دانش ضمنی است. در واقع دانش آشکار به لحاظ اینکه به آسانی قابل انتقال است می تواند مورد استفاده همگان واقع شود، اما دانش ضمنی به دلیل دشواری در انتقال به طور عمده منحصر به فرد باقی می ماند، بنابراین کسب آن، گیرنده را از دانشی بهره مند می کند که به دلیل کمیابی و دشواری در تقلید، مزیت رقابتی پایداری برای آن به ارمغان آورده و بر کارایی آن تاثیر قابل توجهی می گذارد. (جعفری مقدم ، ۱۳۸۵)

( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

کارایی بستگی زیادی به تبحر بر روش ها دارد، نه بر اطلاعات یا داده های یک فناوری.
نوآوری به مفهوم توان ایجاد تغییر، توسعه و تحول در یک فناوری، بستگی تام و تمامی با مهارت بر روش دارد که عنصر اساسی در دانش ضمنی است.

    1. ۵. انتقال فناوری

انتقال فناوری فرایندی پیچیده و دشوار است. خرید و انتقال فناوری بدون مطالعه و بررسی لازم، نه تنها مفید نخواهد بود، بلکه ممکن است علاوه بر هدر رفتن سرمایه و زمان، به تضعیف فناوری ملی هم بیانجامد. انتقال فناوری نیز همانند نوآوری ، فرایندی طولانی ، پیچیده و پویا است که توسط تعاملات بین عوامل مختلف منتج از منابع بسیار شکل می گیرد (سعد،۲۰۰۰)[۲۳]. هافمن و گیروان[۲۴] (۲۰۰۰) بیان میدارند که انتقال فناوری در کشورهای در حال توسعه باید در قالب دست یافتن به این سه هدف کلیدی بررسی گردد:
۱) معرفی تکنیک های جدید از طریق سرمایه گذاری در کارخانجات و تاسیسات جدید
۲) بهبود تکنیک های موجود
۳) ایجاد دانش جدید(هافمن و همکاران،۲۰۰۰)
انتقال فناوری همچنین به عنوان فرایند انتقال فناوری از یک محل به محلی دیگر مثلا از یک سازمان به سازمانی دیگر، از دانشگاه به صنعت و یا از کشوری به کشور دیگر تعریف شده است(خلیل،۱۳۸۸).
بر اساس پژوهش همپسون[۲۵] (۲۰۰۵) و نایاران[۲۶] (۲۰۰۴)، انتقال فناوری موجب ارتقای عملکرد رقابتی سازمان ها می گردد. این تحقیقات ارتباطی قوی بین اکتساب فناوری (اعم از فناوری انتقال یافته از خارج و فناوری توسعه یافته به صورت درونی) و اولویت های رقابتی نشان می دهند. البته باید به این نکته نیز توجه کرد که انتقال کالا و یا محصول متضمن انتقال دانش و یا توانایی به کارگیری دانش نیست (چن،۲۰۰۶)[۲۷]. با توجه به متنوع بودن دیدگاه ها در مورد انتقال فناوری، تعاریف گوناگونی از آن ارائه شده است که در جدول زیر به صورت خلاصه به تعدادی از آنها اشاره شده است.
جدول۲-۱) تعاریف انتقال فناوری

محققان در زمینه انتقال فناوری
تعاریف مختلف انتقال فناوری

(الانکاری[۲۸]، ۲۰۰۴)

انتقال فناوری اشاعه و انطباق فناوری، تجهیزات، روش ها و فوت و فن های جدید است.

(مدنی و همکاران[۲۹]، ۲۰۰۶)

انجام تمام رویه های انتقال فناوری شامل اکتساب، انطباق، جذب، کاربرد، توسعه و انتشار به شکل کامل و به بهترین شکل خود.

(آشگل و مانتنگو[۳۰]، ۲۰۰۸)

فرایندی که از طریق آن فوت و فن های فناورانه توسط کاربران کسب می شود تا از طریق آن بهره وری سازمان را افزایش دهند.

(NTTC[31],2009)

فرایند بهره برداری از فناوری، تخصص، فوت و فن و امکانات برای هدفی غیر از آن چیزی که سازمان ایجاد کننده از ابتدا در نظر داشت. انتقال فناوری می تواند منجر به تجاری سازی و یا بهبود محصول/خدمت گردد.

(FLC[32], 2009)

فرایندی که از طریق آن از دانش، تجهیزات و قابلیت های موجود ایجاد شده تحت تامین مالی دولتی به منظور برآورده کردن نیازهای بخش عمومی و خصوصی بهره برداری گردد.

(دکتر و همکاران[۳۳]، ۲۰۰۷)

انتقال تجربیات دانشی ، محصولات ، فرایندها از سازمانی به سازمان دیگر به منظور منافع تجاری.

(هسو[۳۴]، ۲۰۱۰)

فرایندی که از طریق آن فناوری از جایی که در آن به وجود آمده به جایی که در آن مورد استفاده قرار می گیرد منتقل می گردد.

(جین فو[۳۵]، ۲۰۱۰)

فرایندی که از طریق آن حق امتیاز یک اختراع یا مالکیت فکری منتج از تحقیقات دانشگاهی به یک موجودیت انتفاعی انتقال می یابد و در نهایت تجاری سازی می گردد.

(سومسوک[۳۶]، ۲۰۱۰)

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...