عامل۵

عامل۴

عامل۳

عامل۲

عامل۱

شکل۵-۱-تشکیل درخت سلسله مراتبی
ب) قضاوت ترجیحی (تشکیل ماتریس های مقایسات زوجی):
پس از تشکیل درخت سلسله مراتبی، به مرحله تشکیل ماتریس های مقایسات زوجی می رسیم . به دلیل اینکه تمام گزینه ها و شاخص ها در هر ماتریس دو به دو باهم مقایسه می شوند ، به این ماتریس ها، ماتریس های مقایسات زوجی می گویند . لازم است که بدانیم ارزش ترجیحی هر گزینه یا شاخص نسبت به گزینه یا شاخص دیگر از قانونی طبق جدول۴-۲ پیروی می کند.
گفته شد: تعداد ماتریس ها در این مرحله برابر است با تعداد شاخص ها باضافه یک . بنابراین چون تعداد شاخص های این تحقیق ۴ عدد می باشد پس ما باید ۵ ماتریس تشکیل دهیم. بدین صورت که یکبار تمام شاخص ها را نسبت به هم مقایسه می کنیم و در بار دوم تمام گزینه ها یا عوامل مدل این تحقیق را بر اساس هر شاخص، نسبت به هم مقایسه می کنیم.همچنین باید بدانیم که قطر اصلی هر ماتریس همیشه برابر با یک است. بعد از اینکه جدول ماتریس ها را تشکیل دادیم به مهمترین بخش این مدل یعنی تعیین ارجحیت مقایسات زوجی می رسیم. همانطور که گفته شد اگر این ماتریس ها توسط افراد خبره و کارشناس پر نشوند (مقایسات زوجی توسط خبرگان انجام نشود) قطعا ،مدل AHPساخته شده جواب بهینه ودرست نخواهد داد. بنابر این بیشترین زمانی را که اینجانب در این پژوهش صرف کردم ، مربوط به مصاحبه با خبرگان برای تکمیل ماتریس های این مسئله می باشد.

( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

در ماتریس اول، تمام چهار شاخص قابلیت اجرا،هزینه هرعامل،میزان کارمزد عایدی و امکان بازاریابی را نسبت به هم دو به دو مقایسه می کنیم.
مقایسات زوجی چهارماتریس دیگر را نیز بر اساس تعداد شاخص های فوق انجام می دهیم.
ج- یافتن اوزان نسبی شاخص ها و گزینه ها
دراین تحقیق برای یافتن اوزان نسبی از روش حد اقل مربعات معمولی استفاده می کنیم. برای این کار:
۱- مجموع درایه های هر ماتریس را محاسبه می کنیم
۲- ماتریس نرمالایز شده رااز طریق تقسیم درایه های ماتریس بر مجموع ستونی ان تشکیل می دهیم
۳- میانگین حسابی سطرها ی ماتریس رابعنوان وزن نسبی بدست می اوریم
توجه: مجموع اوزان نسبی بدست امده از هر ماتریس برابر با یک است.
د) محاسبه اوزان مطلق یا نهایی گزینه ها و درنتیجه تعیین اولویت انها :
بعد ازتعیین اوزان نسبی شاخص ها و گزینه ها ،ماتریس نهایی شاخص ها و گزینه هارا با تعیین وزن نسبی هریک تشکیل می دهیم(جدول۴-۱۶) . از مجموع ضرب وزن نسبی هر گزینه (عامل) باوزن نسبی شاخص مربوطه، وزن نهایی هر گزینه تعیین می شود و اولویت عوامل تحقیق ازبیشترین وزن نهایی به کمترین وزن تعیین می گردد. مراحل حل این مدل را به شرح زیر نشان می دهیم:
اولین ماتریس مربوط به ماتریس مقایسات زوجی شاخص ها نسبت به هم می باشد.برای تشکیل این ماتریس تمام شاخص ها را دو به دو با هم مقایسه می کنیم.البته همانطور که گفته مهمترین مسئله برای انجام مقایسات اینست که این مقایسات توسط افراد خبره و کارشناس و با کمال دقت پر شود تا مدل مربوطه به یک جواب بهینه و درست برسد.بدین منظور محقق با تاثیر نظرات خبرگان، این مدل را تکمیل کرده است.برای مثال :
نسبت ارجحیت شاخص قابلیت اجرا با شاخص هزینه(۳/۱)یا یک به سه است. یعنی اینکه شاخص قابلیت اجرا نسبت به هزینه نسبتا از اهمیت کمتری برخوردار است . عکس ان نیز نسبت شاخص هزینه به قابلیت اجرا است که شاخص هزینه از اهمیت نسبتا بیشتری نسبت به شاخص قابلیت اجرا (نسبت سه به یک)برخوردار است .به همین شکل کل ماتریس تکمیل می شود.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...