۳۸۴

نتایج آزمون همبستگی در جدول ۴-۱۳، نشان می دهد که بین مشارکت در ورزش های همگانی و وضعیت روانی سالمندان شهر همدان رابطه معناداری وجود دارد؛ چرا که سطح معنی داری بدست آمده( ۰۰۳/۰=sig ) کمتر از آلفای تحقیق (۰۵/۰=α) می باشد، پس نتیجه کلی این است که هر چه مشارکت سالمندان در ورزش های همگانی بیشتر باشد، وضعیت روانی آنها نیز بهتر و می شود. نوع همبستگی بین دو متغیر خطی بوده یعنی هر دو توأمان افزایش یا کاهش می یابند. شدت همبستگی بین دو متغیر در سطح بالایی قرار دارد (۴۶۹/۰=r).
بنابراین فرض صفر مبنی عدم رابطه بین مشارکت در ورزش های همگانی و وضعیت روانی سالمندان رد و فرض یک مورد تأیید قرار می گیرد ؛ به این مفهوم که تغییرات در مشارکت در ورزش های همگانی باعث ایجاد نوسان در متغیر وابسته (وضعیت روانی) خواهد بود. یعنی هر چه میزان مشارکت در این ورزش ها بیشتر باشد، وضعیت روانی افراد شرکت کننده به طرف مثبت سیر می کند.

نمودار۴-۳ معادله خطی برازش داده شده تاثیر ورزش بر وضعیت روانی
فرضیه چهارم: بین مشارکت در ورزش های همگانی و قلمرو محیطی سالمندان شهر همدان رابطه وجود دارد.
فرض H0: بین مشارکت در ورزش‌­های همگانی و قلمرو محیطی سالمندان شهر همدان رابطه معنی داری وجود ندارد.
فرض H1: بین مشارکت در ورزش های همگانی و قلمرو محیطی سالمندان شهر همدان رابطه معنی داری وجود دارد.
برای آزمون این فرضیه پس از ویرایش های لازم بر روی گویه های متغیر مربوطه و با توجه به نرمال بودن داده ها ازآزمون معنی داری پیرسون استفاده شده است و نتایج به دست آمده در جدول ۴-۱۴ گزارش شده است.
جدول۴- ۱۴ همبستگی ورزش و قلمرو محیطی

همبستگی

قلمرو محیطی

مشارکت در ورزش

ضریب همبستگی

۵۰۷/۰

معنی داری

۰۰۱/۰

R2

۲۵۷/۰

df

۱

تعداد

۳۸۴

با توجه به نتایج جدول ۴-۱۴، نتایج آزمون همبستگی پیرسون نشان می دهد که بین مشارکت در ورزش های همگانی و قلمرو محیطی سالمندان شهر همدان رابطه معناداری وجود دارد؛ چرا که سطح معنی داری بدست آمده( ۰۰۱/۰=sig ) کمتر از آلفای تحقیق (۰۵/۰=α) می باشد، پس نتیجه کلی این است که هر چه مشارکت سالمندان در ورزش های همگانی بیشتر باشد، حیطه قلمرو آنها نیز بهتر و بالاتر می شود. نوع همبستگی بین دو متغیر خطی بوده یعنی هر دو توأمان افزایش یا کاهش می یابند. شدت همبستگی بین دو متغیر در سطح بالایی قرار دارد (۵۰۷/۰=r).
بنابراین فرض صفر مبنی عدم رابطه بین مشارکت در ورزش های همگانی و حیطه قلمرو محیطی سالمندان رد و فرض یک مورد تأیید قرار می گیرد؛ به این مفهوم که تغییرات در مشارکت در ورزش های همگانی باعث ایجاد نوسان در متغیر وابسته (قلمرو محیطی) خواهد بود. یعنی هر چه میزان مشارکت در این ورزش ها بیشتر باشد، حیطه قلمرو محیطی افراد شرکت کننده به طرف مثبت سیر می کند.
نمودار۴-۴ معادله خطی برازش داده شده تاثیر ورزش بر قلمرومحیطی
فرضیه پنجم: مشارکت در ورزش های همگانی توان پیش بینی کیفیت زندگی سالمندان شهر همدان را دارد.
فرض H0: مشارکت در ورزش های همگانی توان پیش بینی کیفیت زندگی سالمندان شهر همدان را ندارد.
فرض H1: مشارکت در ورزش های همگانی توان پیش بینی کیفیت زندگی سالمندان شهر همدان را دارد.
به منظور بررسی فرضیه بالا از آزمون رگرسیون تک متغیره استفاده شد.
جدول۴- ۱۵ خلاصه مدل رگرسیون

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...