باتوجه به این موقعیت از آن‌جا که کارمند دلیل موجهی برای ردکردن درخواست رییس خود دارد بعد از معذرت خواهی، دلیل رد کردن تقاضای رییس را بیان می‌کند. در واقع بیان دلیل توضیح وبهانه خود یک استراتژی ردکردن می‌باشد که در بسیاری از پاسخ ها بر عذرخواهی مقدم می شود. به این معنی که پاسخ‌گو چنین می‌پندارد که با آوردن دلیل وتوضیح، صداقت خود را در ردکردن تقاضا نشان داده و سپس عذر خواهی کند. بنابراین در بسیاری از پاسخ‌ها استراتژی دلیل و توضیح استراتژی اولیه و مقدم است مانند :
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت nefo.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

راستش عروسی خواهرمه، شرمنده نمی تونم برم.
– والا جناب رییس آخر هفته عروسی خواهرمه، معذرت می‌خوام نمی تونم در خدمت باشم.
-این هفته جناب رییس؟ ولی آخر هفته عروسی خواهرمه خیلی شرمندم نمی تونم برم.
۳) بیان جایگزین:
استراتژی دیگر استفاده شده توسط پاسخ‌گویان، بیان جایگزین برای تقاضای رییس می باشد. برای مثال :
– نمی‌شه یکی دیگه جای من بره جناب رییس؟ شرمنده آخه آخر هفته عروسی خواهرمه.
– کاش به آقای احمدی می‌گفتید جای من برن ماموریت، آخه من این هفته رو نمی‌تونم.
فردی که تقاضا را رد می‌کند با بیان جایگزین سعی دارد کراهت عمل ردکردن توسط خودش را کاهش داده و با پیشنهاد جایگزین برای تقاضای طرف سخن، به نحوی بارگناه خود را کم کند. او امید دارد با پیشنهاد جایگزین، طرف سخن را یاری دهد تا مشکل و تقاضای خود را به نحو دیگری حل کند.
۴) بیان شرط برای قبولی در گذشته یا آینده:
در این استراتژی فرد پاسخ‌گو عمل ردکردن خود را به نحوی مشروط بر عواملی در گذشته یا آینده می‌کند. برای مثال :
اگه زودتر گفته بودید برنامه ریزی می‌کردم، اما شرمندم این هفته عروسی خواهرمه.
– اگه هفته دیگه بود می‌توستم برم اما شرمندم این هفته عروسی خواهرمه، شرمندم .
– اگه ممکنه این ماموریت بیفته هفته آینده؟ آخه من این هفته نمی‌تونم جناب رییس..
مشروط کردن عمل ردکردن بر پذیرش در گذشته یا آینده ، شخص پاسخ‌گو را تا حدی مبری می‌کند. شخص تلاش می‌کند با این استراتژی، صداقت و موجه بودن خود را ثابت کند و نپذیرفتن خود را به نحوی توجیه کرده و کراهت عمل رد‌کردن را بکاهد.
۵) بیان تاسف
در این استراتژی پاسخ‌گو با بیان اصطلاحتی مانند : ” متاسفانه ، متاسفم ” ناراحتی و تاسف خود را از اینکه نمی‌تواند تقاضای طرف مقابل را بپذیرد، بیان کرده واز خطر تهدید وجهه مخاطب می‌کاهد. مانند :
– متاسفانه نمی‌تونم به این ماموریت برم جناب رییس،آاخه آخر هفته عروسی خواهرمه.
۶) ردکردن مستقیم
از آنجا که در این موقعیت رییس برای کارمند جایگاه خاصی داشته، ادب مثبت به نحوی است که کسی به طور مستقیم در خواست رییس را رد نمی کند. تنها چندین پاسخ در میان پاسخ‌ها دیده ‌می‌شود که پاسخ‌گو مستقیماً درخواست رییس را رد کرده، اما برای سبک کردن کراهت و کاهش بی‌ادبی و جسارت احتمالی در محضر رییس، بلافاصله دلیل موجه خود را آورده است :
– نه جناب رییس نمی‌تونم برم، آخه عروسی خواهرمه.
– نه نه جناب رییس، این هفته عروسی خواهرمه نمی‌تونم برم.
تفاوت این استراتژی با استراتژی دلیل و توضیح در این است که فرد جسورتر بوده، ابتدا درخواست را رد می‌کند و سپس دلیل را می‌آورد که بی‌ادبی محض و جسارت نباشد.
۷)عدم توانایی رد کردن
لازم به ذکر است که در میان پاسخ‌ها، عده ای بیان داشته‌اند که اصلاً نمی‌توانند تقاضای رییس را رد کنند! برای مثال :
– آخر هفته عروسی خواهرمه رییس، اما اگر واجبه چشم، من خودمو آماده می‌کنم.
ب) موقعیت دوم
پرسش دوم :
دوست شما راننده خوبی نیست و خیلی بی دقت و سر به هواست. روزی به شما زنگ می‌زند.
دوستتان: رفیق شرمنده، آخر هفته یه کاری برام پیش اومده، میشه لطفا ماشینتو دوروز بهم قرض بدی؟
شما :………
در موقعیت دوم نیز تقاضا و درخواستی توسط پاسخ‌گو رد می‌شود با این تفاوت که موقعیت اجتماعی تقاضا کننده و پاسخ‌گو یکسان است. دوستی از پاسخ‌گو تقاضا می‌کند که ماشینش را به او قرض بدهد. با بررسی پاسخ ها، استراتژی های بدست آمده بدین شرح است:
۱) معذرت خواهی
هم‌چنان بیشترین استراتژی اولیه در ردکردن یک تقاضا معذرت‌خواهی است. مانند :
– ببخشید عزیزم، ماشینم خرابه تعمیرگاست.
– شرمنده رفیق، این هفته ماشینو بابام لازم داره، می‌خواد یه سفردوروزه بره.
– ای وای شرمنده! ماشینم موتورش خرابه.
۲) دلیل، بهانه و توضیح
بعد از معذرت خواهی، استراتژی دلیل وتوضیح و بهانه می‌آید که در این موقعیت به دلیل اینکه پاسخ‌گو راضی نیست ماشینش را قرض بدهد، بهانه آورده و در‌خواست دوستش را رد می‌کند. با این حال در پاسخ‌های بیش‌تری نسبت به موقعیت قبل، استراتژی بهانه آوردن مقدم بر عذرخواهی است. یعنی ابتدا بدون اینکه عذرخواهی کند بهانه آورده از درخواست دوستش امتناع می ورزد و سپس در آخر برای حفظ وجهه مثبت دوستش و نرنجاندن وی، عذرخواهی می‌کند. مانند :
– راستش ماشینم این هفته تعمیرگاست، رادیاتورش خراب شده، شرمنده.
– این هفته؟ آخه ماشینم تعمیرگاست، تا هفته دیگه هم اونجاست.
– والا ماشینم یه تصادف کوچیک کردم ، درش یکم رفته تو، الان تعمیرگاست.
۳) بیان جایگزین
مانند :
– ماشینم تعمیرگاست، چرا به علی زنگ نمی زنی اون بهت می‌ده.
۴)ابراز تاسف

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...