هنگامی که چارچوب برای سازمان طراحی شده است، متناسب‌سازی بیشتر به منظور طراحی چارچوب برای پروژه معماری خاص لازم است. متناسب‌سازی در این سطح، اقلام قابل تحویل و مصنوعات مناسب را در پاسخ به نیازهای پروژه و ذینفعان انتخاب خواهد کرد.

( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

محتویات زیر در چارچوب معماری متناسب شده، متداول می‌باشند:

    • روش معماری مناسب
    • محتویات معماری مناسب (اقلام قابل تحویل و مصنوعات)
    • ابزارهای پیکربندی شده و مستقر شده
    • واسطه‌هایی با مدل‌های حاکمیت و چارچوب‌های دیگر:
    • چارچوب مدیریت معماری سازمانی
    • چارچوب مدیریت توانمندی
    • چارچوب مدیریت پرتفولیو
    • چارچوب مدیریت پروژه
    • چارچوب مدیریت عملیات

۳-۸-۲- مدل سازمانی برای معماری سازمانی
یکی از اقلام مهم قابل تحویل که در مرحله‌ی مقدماتی تولید می‌شود، مدل سازمانی برای معماری سازمانی می‌باشد.
برای اینکه یک چارچوب معماری به طور موفقیت آمیز مورد استفاده قرار گیرد باید توسط ساختار، نقش‌ها و مسئولیت‌هایی درست در سازمان پشتیبانی گردد. تعریف مرزهای بین فعالان مختلف معماری سازمانی و روابط حاکمیتی که در میان این مرزها گسترده است، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.
محتویات متداول در یک مدل سازمانیِ معماری سازمانی عبارتند از:

    • محدوده‌ی سازمان‌های تحت تأثیر
    • ارزیابی بلوغ، شکاف‌ها و روش حل و فصل
    • نقش‌ها و مسئولیت‌های تیم(های) معماری
    • محدودیت‌های کار معماری
    • نیازمندی‌های بودجه
    • راهبرد حاکمیت و پشتیبانی

۳-۸-۳- اصول معماری
این مجموعه از مستندات، خروجی اولیه مرحله‌ی مقدماتی است. این مجموعه قوانین و دستورالعمل‌هایی عمومی است که برای توسعه معماری بوده و شامل اصول کسب‌و‌کار، اصول داده‌، اصول برنامه‌کاربردی و اصول فناوری می‌باشد. معمولاً معمار اصلی، با همکاری مدیر ارشد اطلاعاتی سازمان، گروه تخصصی معماری و سایر ذینفعان کلیدی کسب‌و‌کار، اصول معماری را توسعه می‌دهد.
با توجه به سازمان، اصول ممکن است در یک یا همه سطوح زیر ایجاد شود :

    • اصول سازمان: مبنایی را برای تصمیم گیری فراهم کرده و دستور می‌دهد که چگونه سازمان مأموریت خود را انجام دهد. این اصول اغلب در سازمان‌های دولتی و غیرانتفاعی یافت می‌شود، اما اگر در سازمان‌های تجاری هم یافت شود، به عنوان ابزار هماهنگ‌سازی تصمیم می‌باشد. آنها اجزای کلیدی در موفقیت راهبرد حاکمیت معماری هستند.
    • اصول فناوری اطلاعات: راهنمایی‌هایی را در ایجاد و استفاده از همه منابع و دارایی‌های فناوری اطلاعات در میان سازمان فراهم می‌کند. این اصول ایجاد شده تا محیط‌های اطلاعاتی را مولد و مقرون به صرفه نمایند.
    • اصول معماری : زیرمجموعه‌ای از اصول فناوری اطلاعات هستند که مربوط به کار معماری می‌باشند. آنها منعکس کننده‌‌ی اجماع در سراسر سازمان هستند و دربردارنده‌ی روح معماری سازمان می‌باشند. اصول معماری را می‌توان به صورت زیر نیز تقسیم‌بندی کرد:
    • اصولی که ناظر بر فرایند معماری هستند و بر توسعه، نگهداری و استفاده از معماری سازمان تأثیر می‌گذارند.
    • اصولی که پیاده‌سازی معماری را کنترل می‌کنند.

۳-۸-۴- قواعد کسب‌و‌کار، اهداف کسب‌و‌کار و پیشران‌های کسب وکار[۳۳]
بیانیه‌ی اصول، اهداف و پیشران‌های کسب‌و‌کار معمولاً در جای دیگر در سازمان قبل از فعالیت معماری تعریف شده است. این موارد به عنوان خروجی مرحله مقدماتی مجدداً بیان می‌شود و به عنوان بخشی از مرحله‌ی A (چشم‌انداز معماری) بررسی می‌شود.
۳-۸-۵- مخزن معماری[۳۳]
مخزن معماری به عنوان ناحیه‌ی نگهدارنده‌ی پروژه‌های مربوط به معماری در درون سازمان عمل می‌کند. مخزن اجازه می‌دهد تا پروژه‌ها، اقلام قابل تحویل خود را مدیریت کنند، دارایی‌های قابل استفاده مجدد را نگه دارند و خروجی‌ها را برای ذینفعان و سایر اشخاص علاقه‌مند منتشر سازند. معمولاً محتویات زیر در یک مخزن معماری وجود دارند:

      • چارچوب معماری
      • پایگاه اطلاعات استانداردها
      • دورنمای معماری
      • معماری‌های مرجع
    • وقایع ثبت شده از حاکمیت[۴۳]
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...