مشترکات سازمانی

۰۴/۳

۴۲/۰

۲۷/۴

۷۳/۱

۵۲۳/۷

۰۰۰/۰

۱۵۰

مطابق با جدول ۵، میانگین هویت سازمانی در بین کارکنان متوسط به بالا است(۱۷/۳) و از بین مولفه های هویت سازمانی، همبستگی سازمانی دارای بالاترین میانگین(۶۶/۳) و بعد از آن به ترتیب وفاداری سازمانی(۲/۳) و مشترکات سازمانی(۰۴/۳) قرار دارند. بنابراین اطلاعات فوق نشان می دهد که در بین کارکنان هویت سازمانی دارای شرایط نسبتاً مطلوبی قرار دارد. همچنین نتایج حاصل بیانگر آن است که مقدار آماره t برای هویت سازمانی و مولفه های آن در سطح اطمینان ۹۹ درصد (۰۰۰/۰ =α) معنادار است. نمودار زیر ترتیب وضعیت هویت سازمانی و مولفه های آن را در بین کارکنان کتابخانه های عمومی استان اردبیل نشان می دهد.

( اینجا فقط تکه ای از متن پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

نمودار ۴-۶- میانگین هویت سازمانی و مولفه های آن در بین کارکنان کتابخانه های عمومی استان اردبیل

۴-۳- یافته های استنباطی

۴-۳-۱- آزمون نرمال بودن توزیع متغیرها

از آزمون کولموگورف – اسمیرنوف برای اطمینان از نرمال بودن داده ها استفاده می شود . پس از اطمینان از نرمال بودن داده ها، از آزمون پارامتریک (ضریب همبستگی پیرسون) جهت آزمون فرضیه ها استفاده خواهد شد. این آزمون از نوع ناپارامتری است و برای ارزیابی هم قوارگی متغیرهای رتبه ای در دو نمونه(مستقل و یا غیر مستقل) و هم قوارگی توزیع یک نمونه با توزیعی که برای جامعه فرض شده است، به کار می رود (اسمیرنوف یک نمونه ای).این آزمون در مواردی به کار می رود که متغیرها رتبه ای باشند و توزیع متغیر رتبه ای را در جامعه بتوان مشخص نمود. این آزمون از طریق مقایسه توزیع فراوانی های نسبی مشاهده شده در نمونه (x) با توزیع فراوانی های نسبی جامعه (x)F انجام می گیرد.
فرض صفر در آزمون یک نمونه ای کلموگروف– اسمیرنوف این است که، بین فراوانی های مشاهده و فراوانی های مورد انتظارتفاوتی وجود ندارد، به عبارت دیگر توزیع جامعه نرمال است. فرض مخالف هم در این آزمون این است که بین فراوانی های مشاهده شده و فراوانی های مورد انتظار تفاوت وجود دارد، به عبارت دیگر توزیع جامعه نرمال نیست.
H0: توزیع متغیر نرمال است
H1: توزیع متغیر نرمال نیست
جدول ۴-۷- آزمون کلموگروف – اسمیرنوف برای نرمال بودن متغیرها

نتیجه

سطح معنی داری

مقدار آزمون کولموگورف – اسمیرنوف

متغیر

نرمال است

۱۷۶/۰

۲۷۹/۴

معنویت سازمانی

نرمال است

۱۹۸/۰

۰۶۶/۵

هویت سازمانی

در مجموعه متغیرهای فوق از آنجایی که Sig ≥ P (05/0p= ) و مقدار Sig برای تمام متغیرها بزرگتر از ۰۵/۰ می باشد و همچنین Zks ≥Zα ، بنابراین فرضیه H1 رد و فرضیه H0 تایید می شود پس می توان نتیجه گرفت که توزیع جامعه برای کلیه متغیر های تحقیق حاضر نرمال می باشد.

۴-۳-۲- آزمون فرضیه ها

در این بخش از فصل چهارم، به آمار استنباطی داده های حاصل از فرضیه های تحقیق می پردازیم، برای این منظور برای آزمون فرضیه های تحقیق با توجه به اینکه متغیرهای تحقیق در سطح فاصله ای سنجیده شده اند بنابراین از آزمون همبستگی پیرسون برای بررسی رابطه متغیرهای تحقیق استفاده شده است. همچنین جهت بررسی قدرت پیش بینی متغیرها از رگرسیون چندگانه استفاده شده است که در این قسمت به تشریح این آزمون ها پرداخته می شود.

۴-۳-۲-۱- آزمون فرضیه اصلی

« بین معنویت سازمانی و هویت سازمانی کارکنان کتابخانه های عمومی استان اردبیل رابطه معناداری وجود دارد.»

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...