۱۱/۰

ولخرج

۲۲/۰

۰۹۸/۰

بی نظم

۲۶/۰

۰۹۳/۰

نتایج مندرج در جدول ۴-۳ نشان دهنده عدم وجود همبستگی بین زیرمقیاس تکانه ای، ولخرج و بی نظم با مقیاس سازه بوده و ضریب همبستگی نوجویی و زیرمقیاس هیجان خواهی با مقیاس هیجان جویی به ترتیب برابر با ۳۳/۰ و ۴۵/۰ است که در سطح ۰۰۵/۰ P= معنی دار است. بنابراین مولفه نوجویی و خرده مقیاس هیجان خواهی از اعتبار سازه برخوردار بوده اما خرده مقیاس تکانه ای، ولخرج، بی نظمی از اعتبار لازم برخوردار نیستند. شاید به این علت که تعداد آیتم های خرده مقیاس ولخرجی و بی نظمی کم بوده و مقیاس هیجان جویی، مقیاس مناسبی برای سنجش خرده مقیاس تکانه ای، ولخرجی و بی نظمی نبوده است. شایان ذکر است که در این پژوهش نمره کل نوجویی مورد استفاده قرار گرفت.
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت nefo.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

پرسشنامه شیوه های فرزندپروری
در این پژوهش برای ارزیابی شیوه های فرزندپروری از پرسشنامه شیوه های فرزندپروری دیانا بامریند (۱۹۷۲) استفاده شد. دیانا بامریند از دانشگاه کالیفرنیا در سال ۱۹۷۲ مجموعه بررسی هایی را انجام داد که طی آن الگوهایی از شیوه های فرزندپروری را مشخص کرد. وی برای مطالعات خود، پرسشنامه ای را طرح کرد که به نام خود او معروف شد. این پرسشنامه سه شیوه فرزندپروری شامل شیوه های سهل گیرانه، شیوه های مستبد و شیوه های مقتدر را میسنجد. این پرسشنامه توسط اسفندیاری (۱۳۷۴، به نقل از باقرپور کماچالی، بهرامی احسان، فتحی آشتیانی، خدابخش احمدی، احمدی، ۱۳۸۶) به فارسی ترجمه شده است.
نحوه نمره گذاری پرسشنامه
این پرسشنامه شامل ۳۰ جمله می باشد که ۱۰ جمله آن شیوه های سهل گیرانه (۲۸-۲۴-۲۱-۱۹-۱۷-۱۴-۱۳-۱۰-۶-۱)، ۱۰ جمله آن شیوه های استبدادی (۲۹-۲۶-۲۵-۱۸-۱۶-۱۲-۹-۷-۳-۲) و ۱۰ جمله آن شیوه های قاطع (۳۰-۲۳-۲۷-۲۲-۲۰-۱۵-۱۱-۸-۵-۴) را می سنجد. در مقابل هر عبارت، ۵ ستون قرار دارد. عناوین این ستون ها عبارتند از کاملاً موافقم، موافقم، تقریباً موافقم، مخالفم و کاملاً مخالفم است. هر کدام از این ستونها به ترتیب از ۰ تا ۴ نمره گذاری می شود و با جمع نمرات سوالات مربوط به هر شیوه، سه نمره مجزا بدست می آید و نمره ای که برتری می کند به عنوان سبک فرزندپروری مشخص می شود. حداقل و حداکثر نمره به ترتیب شامل ۰ و ۴۰ برای هر شیوه فرزندپروری است (پازانی، ۱۳۸۳).
اعتبار و پایایی پرسشنامه شیوه فرزندپروری
پرسشنامه دیانا بامریند در تحقیقات متعددی مورد بررسی قرار گرفته و اعتبار و پایایی آن
بهدست آمده است. بامریند میزان پایایی این پرسشنامه را با روش بازآزمایی با فاصله زمانی یک هفته ۸۱/۰ برای سهل گیر، ۸۵/۰ برای مستبد، ۹۲/۰ برای الگوی مقتدر گزارش نمود. باری[۲۵۲] (۱۹۹۱) پایایی پرسشنامه مزبور را با بهره گرفتن از روش بازآزمایی با فاصله زمانی یک هفته در بین گروه مادران به ترتیب ۸۱/۰ برای شیوه سهل گیری، ۸۶/۰ برای شیوه مستبد و ۷۸/۰ برای شیوه مقتدر و در بین پدران به ترتیب ۷۷/۰ برای شیوه سهل گیری، ۸۵/۰ برای شیوه مستبد و ۸۸/۰ برای شیوه مقتدر گزارش نمود. همچنین در تحقیق اسفندیاری (۱۳۷۴، به نقل از سهرابی و حسنی، ۱۳۸۶) میزان پایایی آن با روش بازآزمایی و با فاصله زمانی یک هفته، برای شیوه سهل گیری ۶۹/۰، برای شیوه مستبد ۷۷/۰ و برای شیوه قاطع و اطمینان بخش ۷۳/۰ به دست آمد.
در پژوهش حاضر نیز پایایی این پرسشنامه در نمونه جداگانه با بهره گرفتن از روش آلفای کرونباخ محاسبه گردید. نتایج به دست آمده از پایایی آن در جدول ۵-۳ ارائه شده است.
جدول ۵-۳٫ ضرایب آلفای کرونباخ پرسشنامه شیوه های فرزندپروری در پژوهش حاضر

مقیاس

ضریب آلفای کرونباخ

تعداد

فرزندپروری مقتدر

۸۱/۰

۴۸

فرزندپروری مستبد

۷۵/۰

۴۸

فرزندپروری سهل گیر

۶۹/۰

۴۸

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...