۱- بیشترین استعداد و خصوصیت مؤثر برای حضور زیورآلات آبگینه‌ی ایران در بازارهای جهانی چیست؟

( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

۲- چگونه می‌توان جایگاه ویژه‌ای را برای زیور آلات آبگینه ایران در سطح جهانی ایجاد نمود؟
۳- چگونه می‌توان زیورآلات شیشه‌ای گذشته را با تکنیک‌ها و روش‌های جدید احیا و در جایگاه هنر امروزی ارائه کرد؟
۴- آیا می‌توان زیورآلات آبگینه معاصر را جزء بهترین سوغات صنایع دستی ایران به شمار آورد؟
۱-۳ فرضیه‌های پژوهش
با توجه به سوالات اساسی پژوهش فرضیاتی مطرح می‌گردد که می‌توانند پاسخی احتمالی به پرسش‌ها باشند. این فرضیات عبارتند از:

    1. موتیف‌ها و طرح‌های اسلامی و ایرانی گذشته به تازگی به عنوان نقشمایه‌هایی جهانی مطرح گشته است. این طرح‌ها و نقش مایه‌ها در قالب‌های متفاوتی چون زیور‌آلات، البسه، فرش‌ها و … نمود یافته‌اند. استقبال جهانی تجربه شده درباره‌ی این نوع نقوش چنین تصوری را بوجود می‌آورد که ارائه‌ زیورآلات آبگینه در قالب طرح‌ها و نقش مایه‌های ایرانی- اسلامی نیز می‌تواند با موفقیت در بازار‌های جهانی مواجه شود.
    1. ایجاد یک اثر هنری خلاقانه همراه با نقشمایه‌های مورد پسند مخاطبان هر نسل یکی از عوام مؤثر در پیدایش جایگاهی موفق در بازار جهانی است. همچنین برخورداری از کیفیت بالا و استفاده از بسته‌بندی مناسب، از جمله عواملی هستند که می‌توانند شانس روبرو شدن با اقبال جهانی را افزایش دهند.
    1. با مطابقت دادن آثار با سلایق اقشار مختلف امروزی، می‌توان به ساخت زیورآلات آبگینه پرداخت. همچنین روش‌ها و تکنیک‌های تازه‌ی امروزی و سهولت ساخت نسبت به گذشته موجب پیشبرد کیفیت و افزایش کمیت می‌گردد و مجموعاً موجب ساخت اثری می‌شود که سلیقه‌ی مخاطب خود را شناخته و محصول مورد نظر وی را به او ارائه کرده است.
    1. با توجه به ایجاد روش‌ها‌ی خلاقانه و نو و کاربرد آن‌ها در ساخت زیور‌آلات آبگینه‌ی معاصر و همچنین در پی داشتن کیفیت همراه با منحصر به فرد بودن اثر، می‌توان چنین برداشت کرد که در سالهای اخیر با توجه به رضایتمندی خریداران، زیورآلات آبگینه را می توان جز بهترین صنایع دستی ایرانی قرار داد.

۱-۴ اهداف پژوهش
۱-شناسایی، معرفی و احیا زیورآلات آبگینه گذشته در قالب زیور آلات آبگینه معاصر ایران که موجب جلوگیری از انزوا و به فراموشی سپرده شدن این هنر غنی و پر مایه می‌شود.
۲- شناسایی و ارائه عوامل مؤثر در معرفی زیورآلات آبگینه ایران معاصر در بازارهای داخلی و جهانی به صورتی که علاوه به رشد کمی رشد کیفی را نیز در پی داشته باشد.
۳- معرفی پتانسیل‌ها و ویژگی‌های خاص هویت ملی که در آثار باید وجود داشته باشد و از این طریق بتوان مفاهیم فرهنگی را انتقال داد و تأثیر وجود خلاقیت در آثار هنری را ارزیابی کرد، همچنین بررسی شرایط حضور و برخورداری از جایگاه ویژه در عرصه جهانی را مورد توجه قرار داد.
۱-۵ پیشینه پژوهش
از آنجایی که هنر آبگینه در ایران سابقه بسیار طولانی دارد، مقالات و متونی راجع به تاریخچه و ظروف، اشیاء، زیورها که هم اکنون در موزه‌ها نگهداری می‌شوند، نگاشته شده است. اما از منظر پرداختن به مبحث زیور‌آلات آبگینه معاصر ایران، موردی یافت نشد به جز تعدادی تحقیق که تا حدودی به بخش‌هایی از موضوع مورد بحث نزدیک می‌باشد. تحقیقاتی که با موضوع این رساله نزدیک بوده است عبارتند از:
– مقاله‌ای با عنوان الگوهای سنتی و مدرن طراحی زیور ایرانی (از پیش از مادها تا پهلوی) نوشته ریحانه راعی در شماره ۳ از فصلنامه پژوهش هنر سال ۱۳۹۲:
در این مقاله الگوهای سنتی و مدرن زیور ایرانی ذکر شده است. این تحقیق الگوها را در هر دوره از ابتدای تاریخ تا امروز، وابسته به ابزار و مصالح که با اندیشه واعتقادات رایج در هر زمان، صورت متفاوتی یافته است، می‌داند. این مقاله می‌تواند به عنوان یکی از طرح‌های بررسی شده در حوزه‌ی زیورآلات، در بخش‌های مختلف پژوهش مورد استفاده قرار گیرد. مهمترین فصل و مبحث کمک کننده در این رابطه، پرداختن دوره‌ای به ساخت زیورآلات است که موجب شناخت تاریخچه‌ای از الگو‌های سنتی در ساخت زیورآلات می‌گردد. تفاوت اساسی میان این مقاله و طرح پژوهشی حاضر کلی بودن مبحث زیورآلات در مقاله است که در پایان نامه این مبحث به صورت اختصاصی به زیورآلات شیشه‌ای پرداخته است.
– مقاله‌ای با عنوان نگاهی به میناکاری اهواز، نوشته فریبا باقری در شماره ۸ مجله رشد و آموزش هنر سال ۱۳۸۵:
– این مقاله در رابطه با میناکاری که یکی از روش‌های تزئین روی شیشه است وزادگاه آن ایران می‌باشد، مدون شده است. در این مقاله بحث در مورد میناکاری است و روش ساخت آثار میناکاری ذکر شده است. همچنین مباحثی در مورد انواع روش‌های ساخت آثار مینا‌کاری شده به میان آمده است. این مقاله تفاوت‌های اساسی با پژوهش تحلیل ساختاری و زیبایی شناسی زیورآلات آبگینه معاصر ایران دارد؛ نخست این که اختصاصاً به مبحث مینا‌کاری پرداخته است و شاید بتوان تنها وجه اشتراک مقاله و پژوهش حاضر را در بررسی نوع تزیینات و پرداخت‌های روی شیشیه دانست.
– مقاله‌ای با عنوان اقتصاد و بازار هنر نوشته و لیورندا، علیرضا تجویدی در شماره ۶۷ از مجله هنر و معماری سال ۱۳۸۵:
این مقاله مباحثی را در مورد بازار و اهداف مشتری بیان می‌کند به صورتی که قصد خرید آثار هنری و شرکت در فعالیت‌های هنری را کسب درآمد یا تولید کالا نمی‌داند بلکه هدف برآورده ساختن نیازهای معنوی مانند کسب دانش و زیبایی شناسی است و این ویژگی خاص بازار هنر است. همچنین آن دسته از آثار هنری که بتواند نیازهای زیبایی شناخت خریدار را برآورده سازند و با ارزش‌هایی که مشتریان باور دارند سازگاری داشته باشند، طبیعتاً مطلوب ترین آثار هستند. وجه اشتراک این مقاله با پژوهش حاضر پرداختن به مبحث اساسی بازراهای هنری است که این خود علاوه بر شناخت وجوه مختلف بازار، به عنوان منبعی قابل رجوع در این پژوهش مورد استفاده قرار گرفته است.
این مقاله افزایش سطح آموزش کل جامعه و تقویت انضباط فردی را از عوامل اجرایی بازار هنری می‌داند، همچنین بر توجه به مصاحبه و گفت‌و‌گو با افراد، محافل ، انجمن‌ها نظیر هنرهای زیبا و جامعه منتقدین هنری تأکید می کند .
– مقاله‌ای با عنوان تغییرات روند مد زیورآلات طلا و جواهر ایرانی در نیم قرن اخیر، نوشته شهروز باباعلیپور شماره ۳ از فصلنامه پژوهش هنر پاییز ۱۳۹۲:
در این مقاله با مباحثی از تفاوت‌های سلیقه‌ای و تغییرات مد در جوامع مختلف خصوصاً ایران روبرو هستیم و چنین مطرح شده است که نوع پوشش و آراستن افراد از دیرباز تا کنون به عوامل مختلف فرهنگی، اقتصادی و رفتار‌های اجتماعی وابسته بوده است لذا شکل زیورآلات به عنوان آرایشی برای افراد، تابع این عوامل مختلف بوده و تغییرات این روند به تفکیک هر دهه مورد بررسی قرار گرفته است. قرابت موضوعی این مقاله با پایان نامه‌ی پیش رو در پرداختن به نوع سلایق و مد‌های جوامع و اقشار مختلف است که در پایان‌نامه با بحثی کاربردی‌تر عوامل مؤثر بر فروش را نیز مورد بررسی قرار می‌دهد و دیگر این‌که به صورت اختصاصی به جواهرات شیشه‌ای می‌پردازد.
– مقاله‌ای با عنوان بررسی عناصر سه‌گانه نمادین در جام شوش نوشته منیژه علی آبادی در شماره ۳ نشریه هنر‌های زیبا- هنرهای تجسمی سال ۱۳۹۱:
در این مقاله به نقش طبیعت در زندگی مردمان پیش از تاریخ پرداخته است و عناصر سه گانه‌ی طبیعت که شامل آب، خاک و باد است را از عوامل مؤثر در نقش‌آفرینی این مردمان بر شمرده است. این بررسی نقوش پیش از تاریخ به عنوان زمینه‌ای تصویری در زیورآلات آبگینه‌ی معاصر ایران نیز نقش دارد و با استفاده‌ی مجدد این تصاویر و نقوش در آثار قصد کاربردی ساختن این پیشینه‌ تاریخی را دارد. لذا وجه اشتراک این مقاله با پژوهش حاضر در بررسی این نقوش و زمینه‌ی ‌های کاربردی آن‌ها است اگر چه از منظر هدف، دو هدف متفاوت را دنبال می‌کنند.
– رساله‌ی کارشناسی ارشد مهدی معاضد با عنوان مرمت و احیاء بازار شیشه‌گر خانه تبریز، در رشته معماری دانشگاه شهید بهشتی سال ۱۳۷۸:
این طرح پایان‌نامه‌ای است در رابطه با بازار شیشه‌گری که قدمتی به درازای تاریخ تمدن دارد که در ابتدا به صورت بسیار ساده از لحاظ مفهوم و مناسبات بازرگانی بوده است و با پیچیده شدن جامعه‌ها داد و ستد نیز به مراتب پیچیده تر شده است و سختی بازار فروش را در دوران معاصر مورد بررسی قرار می دهد. قرابت موضوعی این پایان نامه با پژوهش تحلیل ساختاری و زیبایی شناسی زیورآلات آبگینه معاصر ایران این است که مبحثی از شیشه‌گری را بیان کرده و سپس بازارهای فروش را مورد بررسی قرار داده است.
– رساله کارشناسی ارشد فاطمه ترکی هرچگانی با موضوع بررسی شاخصه‌های پست‌مدرنیسم در حوزه صنایع دستی با تأکید بر ساخت زیورآلات، به راهنمایی اساتید: زهرا موسوی خامنه و مهین سهرابی در رشته صنایع دستی، دانشگاه الزهرا سال ۱۳۸۸:
این طرح پایان نامه‌ای است در رابطه با پست مدرنیسم که در روزگار معاصر در واکنش به فرد باوری و مطلق گرایی در نیمه دوم قرن بیستم به وجود آوده است . پذیرفتن صنایع دستی به عنوان ابژه‌ای که دارای ویژگی‌های زیبا شناختی بوده و حامل مفاهیم فرهنگی و بومی خود می‌باشد. از بارزترین ویژگی این رویکرد بازگشت به سبک‌ها و هنرهای پیشین و همچنین کثرت گرایی یا پلورالیسم است. این پژوهش پست مدرنیسم را دارای ویژگی‌های فرهنگی ، تاریخی می‌داند و آن را وجه مشترک با صنایع دستی قلمداد می‌کند ، از این رو امکان راه یافتن به حوزه صنایع دستی را پیدا کرده است. مهم‌ترین شاخصه مشترک میان این پایان نامه و پژوهش تحلیل ساختاری و زیبایی شناسی زیورآلات آبگینه معاصر ایران پرداختن به حوزه صنایع دستی در مفهوم هنری خلاقانه و بومی در ساختاری متفاوت و نو است. از دیگر ویژگی‌های مشترک میان این دو طرح پژوهشی تدکید بر ساخت زیورآلات و پرداختن به این بخش از تولیدات صنایع دستی است.
– رساله کارشناسی ارشد رضا جعفر پور با موضوع بررسی علل و عوامل توسعه نیافتگی شیشیه‌گری دستی و تزیینات آن در ایران، دانشگاه هنر سال ۱۳۹۰، به راهنمایی محمد ضیایی:
این پایان‌نامه در ابتدا به تاریخچه‌ شیشه‌گری و علل و عوامل رشد و توسعه‌ی شیشه‌گری سنتی در ایران باستان پرداخته است و سپس تکنیک‌های فعال ساخت و تولید شیشه‌گری دستی در ایران و انواع روش ساخت و تولید را مورد بررسی قرار داده است و در نهایت مباحثی از علل و عوامل توسعه نیافتگی شیشه‌گری دستی و تزیینات آن در ایرانبه میان آمده است. در ساختار کلی این پایان نامه با پژوهش تحلیل ساختاری و زیبایی شناسی زیورآلات آبگینه معاصر ایران تفاوت اساسی وجود دارد؛ اما پرداختن به مبحث شیشه‌گری و تزیینات مرتبط با آن وجه اشتراک میان این دو پژوهش است که می‌توانند به عنوان مبحثی جداگانه در طرح‌ها و مقالات دیگر مورد تحلیل و آسیب شناسی عمیق‌تر قرار گیرند.
– رساله کارشناسی ارشد محمد اتحادی‌نیا با موضوع مطالعه تطبیقی آثار هنری در تمدن شهر سوخته و جیرفت، موسسه آموزش عالی جهاد دانشگاهی استان یزد- دانشکده هنر و معماری، سال ۱۳۹۲ به راهنمایی استاد زنده‌یاد مهرانگیز مظاهری:
پایان‌نامه فوق مباحثی از ویژگی‌های منحصر به فرد تاریخی دو تمدن کهن شهر سوخته و جیرفت را بیان کرده است و با تطبیق و بررسی تولیدات هنری این دو تمدن سعی در بازگشایی وجوه پنهان هنری این دو تمدن دارد. در این پژوهش عوامل محیطی تأثیر گذار در ساخت تولیدات هنری مورد بررسی قرار گرفته و به بیان تازه‌ای از این نوع بررسی‌ها دست یافته است. یکی از تولیدات مورد بحث در این پایان نامه زیورآلات مکشوفه شهر سوخته است. این مبحث به عنوان وجه اشتراک میان دو پژوهش از منظر پرداختن به فرم‌ها و اشتراکات منقوش این زیورآلات با زیورآلات آبگینه حائز اهمیت است.
– رساله کارشناسی ارشد نرجس کریمی با موضوع هنر معاصر ایران در رویکرد به بازار جهانی هنر، دانشگاه الزهرا سال ۱۳۹۰، به راهنمایی زهرا رهبرنیا:
در این طرح موضوع بازار جهانی هنر مطرح گشته است. نگارنده‌ی پایان‌نامه چنین پرداخته است که هنرمندان پیشروی ایران، تحت تأثیر مسائل جهانی شدن و دغدغه‌های محلی/ جهانی آن قرار دارند؛ اما به دلیل کم‌رنگ شدن تأثیر حامیان دولتی، هنرمندان نیز برای همراهی با شرایط حامیان خصوصی ایرانی و بازارهای بزرگ جهانی خلاقیت خود را تحت تأثیر سلیقه خریدار محدود می نمایند. این پایان نامه با بررسی عمیق شرایط و اوضاع بازارهای هنری امروزه‌ی ایران و جهان وجه مشترکی را در شناخت بازارهای جهانی هنر و صنایع دستی با پژوهش تحلیل ساختاری و زیبایی شناسی زیورآلات آبگینه معاصر ایران دارد. لذا حرکت موازی این دو طرح می تواند موجب آسیب شناسی و آشنایی دقیق‌تر با مواضع موفقیت آمیز بازار هنر گردد.
۱-۶ روش و فنون اجرایی پژوهش
این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش پیمایشی می باشد. از سوی دیگر از آنجا که جهت تحقق نتایج تحقیق ابتدا به توصیف و آنگاه تحلیل پرسش نامه های نظر سنجی که توسط مشتریان پاسخ داده شده اند، می پردازد، لذا روش انجام آن نیز توصیفی – تحلیلی است. که روش تحلیلی آن از نوع رتبه بندی می باشد. در این تحقیق اطلاعات مورد نیاز به سه طریق مطالعات کتابخانه‌ای و اسنادی ،مصاحبه‌های تخصصی و پرسش‌نامه جمع‌ آوری شده‌اند.این پژوهش با بهره گرفتن از مستندات، در زمینه صنایع دستی ایران، شیشه های آبگینه و سایر منابع مرتبط، که در ارتباط با فرضیات تحقیق بوده اند، پیشینه موضوع را مدون کرده است. بر اساس این مبانی و استفاده از همفکری و راهنمایی اساتید محترم راهنما و نیز مصاحبه با برخی از خبرگان در دسترس، پرسشنامه طراحی و پس از تعیین روایی شاخص‌ها و عوامل از ایشان نظرسنجی میدانی به عمل آمد. در نهایت بر اساس داده‌های بدست آمده از پرسش‌نامه‌های جمع‌ آوری شده، با بهره گرفتن از آزمون‌های مناسب آماری (آزمون t برای تک گروهی و روش رتبه بندی فریدمن) فرضیات تحقیق مورد بررسی و آزمون قرار گرفتند. جامعه آماری پرسشنامه‌ها خریداران ایرانی و ساکنان ایرانی و خارجی فرای مرزهای ایران هستند. داده‌های جمع‌ آوری شده از طریق پرسشنامه فارسی و انگلیسی مدون گشته و نتایج بیانگر تأثیر عوامل کیفیت اثر بر تصمیم خریدار می‌باشد و رتبه‌بندی عوامل نشان می‌دهد که اولویت عوامل کیفی اثر بر تصمیم خرید افراد که شامل خریداران داخلی و خارجی می‌باشد به چه صورت است و استعداد و ویژگی بارز و منحصر به فرد که باعث رضایتمندی مخاطب، قرار گرفته کدام است، علاوه بر آن استفاده از رتبه‌بندی مناسب و تأثیر آن در عرضه بازارهای داخلی و جهانی معتبر به چه صورت می‌باشد.
۱-۷ معرفی جامعه آماری و نمونه‌ها
در بخش معرفی روش‌ها و تکنیک‌های متفاوت کار، از انواع روش‌ها که مشتمل بر ۱۴ شیوه‌ی ساخت است تصاویری به عنوان نمونه آورده شده است. همچنین در بخش جمع‌ آوری میدانی اطلاعات که به صورت پرسشنامه در اختیار افراد قرار گرفته است و مشتمل بر ۲۰۰ فرد به عنوان مشتری فرضی از جامعه‌ی آماری بی نهایتی است که احتمال خریداری محصول را دارند. این افراد منتخب از ایرانیان داخل کشور و ساکنان ایرانی و خارجی خارج از کشور هستند و معیار انتخاب این افراد شناسایی بازارهای جهانی و اقبال زیورآلات آبگینه در میان اقشار مختلف در جوامع جهانی بوده است که پرسش‌های گزینشی از این افراد در قالب پرسشنامه‌های فارسی و انگلیسی در اختیار آنان قرار گرفته است. نتایج این پرسشنامه‌ها به صورت جداول آماری استنتاج نهایی پژوهش را ساخته و موجب تدوین گزارشی شده است که پاسخ‌گوی سؤالات پژوهش می‌باشد.
۱-۸ محدودیت‌های پژوهش
این پژوهش به تحلیل ساختاری در زیورآلات پرداخته است و به معیارهای هنری آثار، جهت عرضه در بازارهای جهانی اشاره دارد و تهیه و تدوین جداول این پژوهش از نظرسنجی حاصل آمده است. از محدودیت‌های این پژوهش می‌توان به این مورد اشاره کرد که با وجود عرضه زیور‌های آبگینه ایرانی در کشور‌های دیگر به علت عدم دسترسی جهت نظر سنجی حضوری با خریداران خارجی، پرسشنامه‌های فارسی در میان خریداران ایرانی که ساکن ایران یا مقیم خارج از کشور بوده و به صورت توریست به ایران سفر کرده بودند، توزیع گردیده است و پرسشنامه‌های انگلیسی خریداران غیر ایرانی به صورت غیر حضوری و از طریق ارسال اینترنتی مدون گشته است و محدودیتی در جهت برخورد مستقیم خریدار با اثر و پرسش‌های مستقیم با وی وجود داشت. از دیگر مواردی که می‌توان به عنوان محدودیت پژوهشی در این حیطه‌ی موضوعی از آن یاد کرد کمبود منابع مکتوب تحقیقی است که به طور مستقیم با موضوع بحث مرتبط باشد که این خود منجر به ایجاد محدودیت‌های در جمع آوری پیشینه‌ پژوهش گشته است.
فصل دوم:
تاریخچه شیشه‌گری و بررسی ساز و کار معاصر اقتصاد جهانی هنر
۲-۱ شناخت شیشه

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...