محدودیت­های مقصد

۸۵۱/۰

کل

۸۴۳/۰

۷-۳ آزمون­های آماری و ابزارهای تجزیه و تحلیل داده ­ها
تجزیه و تحلیل داده‎ها، فرآیندی چند مرحله‎ای است که در آن داده‎هایی که با به کارگیری شیوه‎ها و ابزارهای گردآوری در نمونه (و یا جامعه) آماری فراهم آمده‎اند، خلاصه، کدبندی، دسته‎بندی و در نهایت پردازش می‎شوند تا امکان انواع تحلیل‎ها و برقراری ارتباط‎ها بین این داده‎ها به منظور آزمون فرضیه‎ها فراهم آید. در این فرایند، داده‎ها پالایش و با تکنیک‎های گوناگون آماری، از آنها اطلاعات استنتاج و تعمیم داده می‎شوند (خاکی، ۱۳۹۰: ۲۴۱).
۱-۷-۳ مدل معادلات ساختاری[۱۴۵]
یک مدل معادله ساختاری کامل، از دو مؤلفه تشکیل شده است: الف) یک مدل ساختاری که ساختار علّی خاصی را بین متغیرهای مکنون[۱۴۶] مفروض می‎دارد، ب) یک مدل اندازه‎گیری که رابطه‎هایی را بین متغیرهای مکنون و متغیرهای نشان‎گر (اندازه‎گیری شده) تعریف می‎کند. هنگامی که داده‎های به دست آمده از نمونه مورد بررسی به صورت ماتریس همبستگی درآمد، باید برازش آن را برای جامعه‎ای که نمونه از آن استخراج شده، فراهم آورد. متغیرهای مکنون در مدل معادلات ساختاری به دو صورت برون‎زا و درون‎زا تقسیم می‎شوند. متغیرهای برون‎زا متغیرهایی هستند که علت تغییرات آنها در مدل منظور نشده و خارج از مدل است. متغیرهای درون‎زا متغیرهایی هستند که تغییرات آنها توسط متغیرهای موجود در مدل پیش‎بینی شده است (خاکی، ۱۳۹۰: ۲۶۵). شیوه‎های متفاوتی برای قضاوت درباره برازش کل مدل وجود دارد. یک پژوهشگر باید از معیارهای مختلف برای قضاوت در مورد برازش مدل استفاده کند؛ زیرا، شاخص واحدی وجود ندارد که به طور قطعی برای آزمون مدل مورد قضاوت و ارزیابی قرار گیرد (کلانتری، ۱۳۸۸).

( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

۲-۷-۳ روش حداقل مربعات جزئی (PLS)
روش تخمین PLS ضرایب را به گونه‌ای تعیین می‌کند که مدل حاصله، بیشترین قدرت تفسیر و توضیح را دارا باشد؛ بدین معنا که مدل بتواند با بالاترین دقت و صحت، متغیر وابسته نهایی، را پیش بینی نماید. روش حداقل مربعات جزئی که در بحث الگوسازی رگرسیونی آن ‌را با PLS نیز معرفی می‌کنند، یکی از روش‌های آماری چند متغیره محسوب می‌شود که به وسیله آن می‌توان علیرغم برخی محدودیت‌ها مانند: نامعلوم بودن توزیع متغیر پاسخ، وجود تعداد مشاهدات کم و یا وجود خود همبستگی جدی بین متغیرهای توضیحی؛ یک یا چند متغیر پاسخ را به طور هم زمان در قبال چندین متغیر توضیحی الگوسازی نمود. روش حداقل مربعات جزئی همانند همه روش­های مدل­یابی معادلات ساختاری، شامل یک جزء ساختاری است که روابط بین متغیرهای پنهان و یک جزء اندازه ­گیری را که بیانگر چگونگی ارتباط متغیرهای پنهان و مؤلفه­ های آن است را منعکس می­ کند. این روش، جزء سومی دارد که عبارت است از روابط وزنی برای برآوردهای عاملی متغیرهای پنهان به کار می­روند. در واقع ایده اصلی روش PLS این است که اول رابط وزنی که مؤلفه­ های یک متغیر پنهان با به کار گیری روابط وزنی و بر اساس میانگین موزون مؤلفه­ های آن محاسبه کرده و نهایتا این بارهای عاملی را برای برآورد پارامترهایی برای روابط ساختاری در مجموعه ­ای از معادلات رگرسیون به کار گیرد.
روش تخمین PLS ضرایب را به گونه ­ای تعیین می­ کند که مدل حاصله، بیشترین قدرت تفسیر و توضیح را دارا باشد؛ بدین معنا که مدل بتواند با بالاترین دقت و صحت، متغیر وابسته نهایی را پیش ­بینی نماید. به علاوه، روش PLS تمامی روابط موجود در مدل یعنی تأثیر متقابل مابین هر یک از متغیرهای پنهان و همچنین وزن تمامی شاخص­ های قابل اندازه ­گیری مربوط به هر یک از متغیرهای پنهان (ضرایب بیرون از مدل اندازه ­گیری) را تخمین می­زند. PLS یک روش آماری است که به منظور تجزیه و تحلیل متغیرهای پنهان مدل­های ساختاری به کار می­رود. برخلاف روش­هایی همچون لیزرل، هدف PLS به دست آوردن متغیرهای پنهان برای پیش ­بینی اهداف مورد نظر با بهره گرفتن از شاخص­ های قابل اندازه ­گیری است.
۸-۳ خلاصه فصل سوم
بشر در هر دوره تاریخی به آگاهی از روش و ابزار کسب معلومات و به عبارتی روش‎های تحقیق نیاز داشته و دارد. بنابراین لازم است پژوهشگران، اساتید، دانشجویان و اساساً هرکسی که می‎خواهد بداند و مجهولی را کشف نماید و یا بر دامنه معلومات بشر بیفزاید، از روش‎های تحقیق آگاهی یافته، فنون کشف واقعیت‎ها و شناخت حقایق را فراگیرد (حافظ نیا، ۱۳۸۲). این فصل با روش‎شناسی پژوهش در ارتباط بود و تمامی جنبه‎های طرح پژوهش را در بر داشت؛ به طوری که، پس از تبیین روش پژوهش و روش جمع‎آوری داده‎ها، آزمون­های آماری مورد استفاده در تجزیه و تحلیل این داده ­ها تشریح شدند.
فصل چهارم: تجـزیـه و تحلیـل یـافته­هـای آمـاری پـژوهـش
۱-۴ مقدمه
در این فصل با توجه به داده‌های گردآوری شده، به بررسی سؤالات تحقیق پرداخته و دستیابی به اهداف تحقیق پرداخته شده است. هدف از این فصل، تجزیه و تحلیل داده های به دست آمده و انجام آزمون فرضیات در چارچوب فرایند و روش تحقیق تدوین شده در فصل سوم است. از این رو، ابتدا برای شناخت بیشتر نمونه های آماری، ویژگیهای جمعیت شناختی آنها با بهره گرفتن از جداول در قالب سن ، میزان تحصیلات ، وضعیت تاهل، و.. تشریح می شود، سپس توزیع میانگین و انحراف استاندارد و.. شاخصهای مربوط به متغیرهای مورد مطالعه مورد بررسی واقع می‌گردد. در بخش استنباطی نیز جهت داده پردازی از روش حداقل مربعات جزئی به کمک نرم افزارSmart PLS به بررسی مدل و از آزمون تی تک نمونه ای به برسی آزمون فرضیه‌های اصلی تحقیق با بهره گرفتن از نرم افزار SPSS19 پرداخته شده است. اجرای این تکنیک نرم افزار های خاص خود را دارد که در این بین PLS Graph و Smart PLS بیشتر مورد استفاده هستند. با توجه به دسترسی محقق به نسخه Smart PLS 3 ازاین نرم افزار برای تدوین مدل معادله ساختاری استفاده شده است SPLS نرم افزاری است که توسط دانشگاه هامبورگ در سال ۲۰۰۵ جهت انجام تحلیل عاملی تاییدی و معادلات ساختاری به روش حداقل مربعات جزیی طراحی شده است.
۲-۴ بررسی توصیفی ویژگی‌های جمعیت­شناختی
آماره‌های توصیفی به مجموعه‌ای از معیار‌هایی گفته می‌شود که می‌توانند مشخصات کلی از اطلاعات جمع‌ آوری شده را برای پژوهشگر ارائه ‌دهند. توجه داشته باشید از آماره‌های توصیفی نمی‌توان نتایج را به حالات کلی تعمیم داد بلکه فقط برای ارائه‌ یک دید کلی از تحقیق از این معیارها استفاده می‌شود. در پژوهش حاضر با ارائه جداول و نمودارهای مربوطه به بررسی توصیفی مشاهدات پرداخته شده است.
جدول ۱-۴: نتایج توصیفی ویژگی‌های جمعیت­شناختی (اندازه نمونه=۳۵۱)

فراوانی

درصد

جنسیت

مرد

۳۲۲

۹۱٫۸

زن

۲۹

۸٫۲

سن

۳۰_۴۰

۲۴۵

۶۹٫۷

۴۰_۵۰

۹۹

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...