جدول ۷-۴ نشان می­دهد که نمرات رانندگان مبتدی از نمرات رانندگان باتجربه در انگیزه رعایت سرعت/سبقت مجاز، هنجار ذهنی نسبت به رعایت سرعت/سبقت مجاز و ادراک کنترل رفتاری در رعایت سرعت/ سبقت مجاز بطور معناداری متفاوت است. یعنی نگرش مثبت رانندگان با تجربه در این سه مولفه بالاتر از رانندگان مبتدی است.
نمرات رانندگان مبتدی از نمرات رانندگان باتجربه در مولفه های نگرش رفتاری، هنجار اخلاقی و هنجار توصیفی نسبت به رعایت سرعت/ سبقت مجاز تفاوت معناداری مشاهده نشد.
فرضیه سوم پژوهش:
فرضیه سوم بیان می کند که رفتارهای پرخطر ترافیکی در رانندگان مبتدی و با تجربه متفاوت است. به منظور بررسی این فرضیه از آزمون تحلیل واریانس یک طرفه (ANOVA) استفاده شد. در این آزمون نوع گروه ها (گروه مبتدی و باتجربه) به عنوان متغیر مستقل و رفتارهای پرخطر رانندگی به عنوان متغیر وابسته تحلیل شدند.
جدول ۸-۴ نتیجه آزمون تحلیل واریانس یک طرفه (ANOVA) برای نمره رفتارهای پرخطر رانندگی

( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

مجموع مجذورات

درجه آزادی

میانگین مجذورات

F

سطح معناداری

درون گروهی

۳۳/۱

۱

۳۳/۱

۳۵/۳

۰۷/۰

برون گروهی

۹۴/۳۸

۹۸

۳۹/۰

مجموع

۲۸/۴۰

۹۹

نتایج جدول فوق نشان می دهد که نمرات مربوط به رفتارهای پرخطر رانندگی در دو گروه رانندگان مبتدی و با تجربه دارای تفاوت معنادار نیست.
بررسی توصیفی مطالعه دوم:
میانگین و انحراف استاندارد نمرات پیش آزمون و پس آزمون در دو گروه آزمایش و کنترل رانندگان مبتدی در جدول ۹-۴ آمده است. با توجه به جدول ۹-۴ تفاوت میانگین ها برای هر کدام از متغیرها در گروه آزمایش در پیش آزمون و پس آزمون کاملاً مشهود است. بدین صورت که میانگین متغیرهای درک خطر/ احتمال آسیب، درک خطر/ شدت آسیب جسمی و درک خطر/ شدت آسیب روانی در گروه آزمایش افزایش و در گروه کنترل تنها در درک خطر/ احتمال آسیب افزایش نداشت. میانگین تمامی مولفه‌های نگرش در پس آزمون گروه آزمایش و کنترل و نیز میانگین رفتار پرخطر رانندگی در هر دو گروه در پس آزمون کاهش داشت. میانگین نمرات همه متغیرهای درک خطر ترافیکی و نیز دو مولفه هنجار ذهنی و هنجار توصیفی نگرش در گروه کنترل نسبت به گروه آزمایش در پیش آزمون بیشتر است.اما در پس آزمون میانگین متغیرهای درک خطر/ احتمال آسیب، شدت آسیب روانی، انگیزه، نگرش رفتاری، هنجار اخلاقی و ادراک کنترل رفتاری در گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل بیشتر و میانگین درک خطر/ شدت آسیب جسمی، هنجار ذهنی، هنجار توصیفی و رفتار رانندگی پرخطر کمتر است. برای بررسی معنادار بودن این تفاوتها از تحلیل کوواریانس استفاده شد که در بخش استنباطی توضیح داده می شود.
جدول ۹-۴ میانگین و انحراف استاندارد نمرات پیش آزمون و پس آزمون در دو گروه آزمایش و کنترل رانندگان مبتدی

متغیرها

گروه آزمایش

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...